خواص و ویتامین‌‌‌های زیتون برای سلامتی

خواص و ویتامین‌‌‌های زیتون برای سلامتی

خواص و ویتامین‌‌‌های زیتون برای سلامتی

زیتون میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد.

زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. واژه‌ی زیتون نیز از همان زبان مشتق شده و در ادبیات و تاریخ امپراطوری مدیترانه‌ای‌ها ظاهر شده است. روغن زیتون نیز توانسته است توجه بیشتر افراد را به خود جلب کند زیرا برای آشپزی بسیار مفید است و دارای مواد مغذی بسیاری است اما اهمیت آن نباید باعث شود که از مزایای بی‌شمار زیتون غافل شویم.

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند

ارزش تغذیه‌ای زیتون:

منافع سلامتی و پزشکی زیتون عمدتاً به خاطر وجود مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی همچون آهن، فیبر، مس، ویتامین E، ترکیبات فنولی، اولئیک اسید و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایای زیتون بیندازیم. درصدهای مورد نیاز بدن در هر ۱۰۰ گرم زیتون.

ویتامین‌‌‌های موجود در زیتون:

  • ویتامین ای ۱۹ درصد
  • ویتامین آ ۸ درصد
  • ویتامین کا ۲ درصد
  • ویتامین بی۶ ۲درصد

ارزش تغذیه ای زیتون:

  • چربی ۲۴ درصد
  • فیبر ۱۳ درصد
  • کالری ۱۲۵
  • پروتئین ۲ درصد

مواد معدنی زیتون:

خواص زیتون بر سلامتی

خواص زیتون برای لاغری و کاهش وزن

زیتون به دو صورت به کاهش وزن کمک می‌کند، نخست از طریق چربی‌‌‌های موجود در زیتون و دیگری به علت نقش زیتون در افزایش میزان هورمون سروتونین می‌باشد. در مورد اول تحقیقات دانشمندان که در سال ۲۰۱۱ به چاپ منتشر شده است نشان داده است که افرادی که در رژیم غذایی خود بیشتر از دیگر غذاهای چرب از زیتون و روغن زیتون استفاده می‌نمایند، نسبت به دیگران میزان افزایش وزن در آنها کمتر بوده است. محققان بر اساس نتایج این پژوهش چنین نتیجه گرفتند که این خاصیت زیتون در پیشگیری از افزایش وزن به علت وجود میزان زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای در آن می‌باشد. در واقع پیوندهای موجود در این نوع چربی راحت‌تر شکسته می‌شوند و مانند دیگر انواع چربی در بدن انباشته نمی‌شود

خواص زیتون برای پوست و مو

زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست محافظت می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون بعد از دوش گرفتن است، اما همانگونه که در بالا نیز اشاره شد شما نباید آن را به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال ترکیبی تقویت‌کننده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم‌ مرغ استفاده کنید و آن را بر روی موی خود قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه‌آسای آن شوید.

خواص زیتون در پیشگیری از بیماری‌‌‌های قلبی

زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای به نام اولئیک اسید می‌باشد و می‌تواند از بروز بیماری‌‌‌های قلبیجلوگیری کند. روغن زیتون، همچون خود زیتون دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیره ای است که در کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌‌‌های قلبی نقش دارد.

زمانی که رادیکال‌های آزاد باعث اکسید شدن کلسترول در بدن می‌شوند، اتفاقات متعددی رخ می‌دهد. رگ‌های خونی آسیب می‌بینند و چربی در شریان‌های بدن انباشته می‌شود. همه این موارد شرایط سکته قلبی را فراهم می‌کند. مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون سیاه از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می‌کنند و می‌توانند مانع نارسایی‌های قلبی و سکته‌های قلبی شوند.

علاوه بر این، زیتون غنی از ترکیبات فنولی نظیر هیدروکسی تیروزول است که همانند یک ماده ضد انعقادی عمل می‌کند و به این صورت احتمال ایجاد لخته‌های خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات فنولی تنش رگ‌های خونی را برطرف نموده و عروقی خونی را متسع می‌کنند. همین امر موجب می‌شود جریان خون در بدن به خوبی انجام شود و اکسیژن رسانی به سایر ارگان‌های بدن نیز تسهیل گردد.

خاصیت زیتون در جلوگیری از سرطان:

رمز و راز درمان سرطان به یک مشکل عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است اما روش‌های جایگزین بسیاری برای درمان، کاهش پیشرفت و حتی جلوگیری از بروز آن وجود دارد. زیتون معمولا با استفاده از روش‌های مختلف از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. اولا، زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند. این رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

دوما، زیتون حاوی اولئیک اسید است که از گیرنده فاکتور رشد خاصی جلوگیری می‌کند. همین امر نیز موجب می‌شود رشد و توسعه‌ی سرطان سینه کاهش پیدا کند. در نهایت هیدروکسی تیروزول از جهش DNA و رشد سلول‌های غیر طبیعی جلوگیری می‌کند.

گردش خون بهتر با زیتون:

زیتون منبعی غنی از آهن و مس بوده و این دو ترکیب مهمی‌برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون هستند. بدون وجود این دو ماده‌ی معدنی، گلبول‌های قرمز خون کمتر شده و همین امر نیز موجب کم خونی در فرد می‌شود. کم خونی نشانه‌های مختلفی همچون خستگی، درد شکم، سردرد، نقص شناختی و کاهش سلامت عمومی‌ارگان‌ها را دارد. تا جایی که می‌توانید زیتون بخورید تا گردش جریان خونتان افزایش پیدا کند.

خاصیت آنتی باکتریایی زیتون:

اولئوروپین یک ترکیب شیمیایی ارزشمندی است که در زیتون یافت می‌شود و دارای خاصیت آنتی باکتریایی است. مصرف مقادیر فراوان از زیتون می‌تواند بدن شما را در برابر عفونت‌ها و باکتری‌های مختلف بیمه کند.

هشدار درباره مصرف زیتون:

زیتون به طور کلی برای سلامتی بدن بسیار مفید است با اینحال برخی از آلرژی‌های فصلی وجود دارد که می‌تواند با گرده‌ی درخت زیتون مرتبط باشد. همین امر موجب ایجاد آلرژی در افراد مختلف می‌شود. همچنین در زیتون و روغن آن اسیدهای قوی و ترکیبات آلی موجود است که مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف سعی کنید از زیاده‌روی و افراط خودداری کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در نهایت زیتون حاوی مقادیر زیادی از سدیم است که برای افرای که فشار خون بالا دارند و یا از وجود بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند ممکن است مضر باشد. به جز موارد گفته شده، زیتون برای سایر افراد بسیار مفید است.

منابع: .majalesalamat-noavard