آشنایی با رتبه بندی الکسا

آشنایی با رتبه بندی الکسا

الکسا چيست؟

الکسا وب سايتي است که کار آن گرد آوري اطلاعات ترافيک ديتا در محيط اينترنت است. بخشي از اين اطلاعات رايگان روي وب سايت اين شرکت براي استفاده عمومي منتشر مي شود. از اين رو شما مي توانيد بفهميد در سراسر جهان و در کشورهاي مختلف و نيز در 17 دسته بندي مختلف، چه سايت هايي داراي بيشترين بازديد است. الکسا همچنين آمار بازديد از وبسايت ها را به صورت دوره هاي هفتگي تا ۶ ماهه ارائه مي کند. طريقه ورود به سايت، کلمات پر جست وجو و نيز دموگرافي از سن و جنس کاربران (که البته لازمه آن رجيستر شدن صحيح کامپيوتر هاست) از ديگر مواردي است که الکسا به همه کاربران رايگان ارائه مي کند. در کنار اين فعاليت ها، الکسا فعاليت تجاري هم دارد و علاوه بر اين اطلاعات رايگان را در کنار نرم افزارها و نيز توصيه هاي کاربردي خاص هر وب سايت براي افزايش بازديد و در نتيجه بهبود رتبه سايت در الکسا و گوگل ارائه مي کند. اين دقيقا همان خدمتي است که از آن با عنوان SEO ياد مي شود.

مزایای الکسا :

الکسا این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. با استفاده از ابزار مقایسه آن، شما به راحتی می توانید سایت خود را با رقیبانتان مقایسه کنید.هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران دارید و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند. یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.

الکسا میتواند تا حدی گزارشات مفیدی را به مدیر وب سایت یا مدیر پورتال بدهد .سایت ها و پورتال هائیکه تمایل به بهینه سازی سایت خود دارند یا وب سایت هائی که تمایل به افزایش رتبه سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت میتوانند با کمک ابزار الکسا ،بهینه سازی وب سایت خود را به مرور و با سرعتی بیشتر انجام دهند .

برخی از مزایای الکسا به شرح زیر است :

– گزارشی از تعداد بازدید صفحات سایت
– گزارشی از تعداد بازدیدکنندگان سایت
– گزارش مربوط به جنسیت بازدیدکنندگان
– آمار مربوط به بازدیدهای موفق کاربران سایت
– گزارش حدودی مربوط به سن بازدیدکنندگان سایت
– آمار واژه ها و کلمات کلیدی که سایت با آنها جستجو شده
– درصد اهمیت فعلی واژه ها در تولید بازدیدکنندگان
– تعداد سایت هائی که لینک سایت شما در آن قرار دارد
– خطا و اشکالات مربوط به لینک های داخلی سایت شما
– رتبه سایت شما در میان کلیه سایت های ایرانی
– رتبه سایت شما در میان سایت های جهان
– و ویژگی ها و مزیت های دیگر که با سه پلان متفاوت به مدیران سایت ارائه میشود

به تعریف الکسا از رتبه بندی ترافیک الکسا توجه کنید:

رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران
رتبه بندی ترافیک الکسا بر اساس آرشیو سه ماهه اطلاعات کاربران استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

استفاده کننده نوار ابزار الکسا و همچنین تعداد صفحات بازدید شده و تعداد کاربران هر سایت می باشد. در مرحله ابتدایی، الکسا تعداد صفحات دیده شده هر سایت را در وب به صورت روزانه محاسبه می کند.

رتبه بندی اصلی الکسا بر اساس موقیعت مکانی و دو ویژگی ذکر شده در بالا، در بازه زمانی مشخص تعیین می شود. (پس رتبه یک سایت مستقیما تحت تاثیر هم تعداد بازدیدکنندگان سایت و هم تعداد صفحات که در اینترنت توسط کاربران دیده شده است می باشد.) وب سایت شما چندمین وب سایت جهان است؟

مسلما هرچه ای رقم به عدد صفر نزدیک تر باشد وب سایت شما برتر از سایت های دیگر بوده و دارای ترافیک بازدید بیشتری خواهد بود.در نتیجه هرچقدر بازدید و ورودی کاربران شما در وب سایت شما بیشتر باشند مخاطبان بیشتر و مشتریان بیشتری خواهید داشت.

حال ببینیم الکسا چه اطلاعاتی از سایت ها به ما می دهد!
برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :
http://www.alexa.com/siteinfo

و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.
همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:
http://www.alexa.com/siteinfo/migna.ir
(کافی است بجای آدرس migna.ir ، آدرس سایت یا وبلاگ خود را درج کنید)

در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

امروزه آمار الکسا به نوعی اعتبار و نمایش دهنده آمار دسترسی کاربران به سایت ها تلقی شده و معمولا این رتبه بندی برای جذب تبلیغات هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. پس کوشا باشید تا با افزایش بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ خود به بهبود رتبه الکسا نیز کمک کنید. قابل ذکر است که الکسا آماری مربوط به برترین سایت ها را برای هر کشور خاص نیز منتشر می کند. مثلا برترین سایت های کشور ایران بر اساس رتبه بندی الکسا در این آدرس قابل مشاهده است.

منبع: www.asrarnameh.com