رابطه آپارتمان نشینی و پوکی استخوان

رابطه آپارتمان نشینی و پوکی استخوان

اغلب زنان پس از دوران یائسگی با عارضه‌ پوکی استخوان رو به رو می‌شوند. نباید فراموش کرد که مصرف مواد لبنی و کلسیم به تنهایی گره گشا نیست و افرادی که در مناطق کم نور مانند آپارتمان زندگی می‌کنند باید مراقب پوکی استخوان باشند.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، شهلا چایچیان در مورد راهکارهای مقابله با پوکی استخوان پس از دوران یائسگی اظهار داشت: اغلب زنان پس از یائسگی هورمون درمانی را برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان انتخاب می‌کنند ولی نمی‌توان این درمان را به دلیل عوارضی که در پی دارد برای همه افراد و در طولانی مدت انتخاب کرد.

pooki

عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان به مهمترین علائم یائسگی اشاره کرد و گفت: اغلب زنان در این دوران احساس گر گرفتگی، تپش قلب، بی‌خوابی می‌کنند و به راحتی دچار تحریک‌های عصبی می‌شوند.

معاون مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی مصرف برخی مواد غذایی از جمله نوشابه‌های گازدار، سیگار و دخانیات و برخی از داروهای کورتن‌دار را موجب پیشرفت پوکی استخوان دانست.

چایچیان مصرف مداوم لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر را راهی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: مصرف داروهای مکمل حاوی کلسیم، ویتامین دی و برخی مواد غذایی طبیعی حاوی هورمون‌های گیاهی زنانه از جمله سویا اگر چه اثرات چندانی در پیشگیری از پوکی استخوان ندارد، اما خوردن آن توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر این نکته تأکید کرد که مصرف مواد حاوی کلسیم ویتامین D به تنهایی برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر نیست و افراد باید حتماً از نور خورشید برای جذب این مواد بهره ببرند.

وی گفت: افرادی که در مناطق کم نور مانند آپارتمان و مناطق ابری یا فاقد خورشید زندگی می‌کنند باید دقت کنند که کمبود ویتامین D و به دنبال آن کمبود کلسیم موجب افزایش شانس پوکی استخوان خواهد شد.

منبع::www.mashreghnews.ir