آشنایی با فواید و خواص کلم بروکلی

آشنایی با فواید و خواص کلم بروکلی

این سبزی بدنام که در خاطرات تلخ اکثر بچه ها وجود دارد، یکی از سالم ترین سبزیجات دنیاست. کلم بروکلی از خانواده کلم ها بوده و با اینکه مورد علاقه ی خیلی ها به خصوص بچه ها نیست اما فواید سلامتی و تغذیه ای بسیاری دارد. مصرف کلم بروکلی نیز مانند بسیاری از سبزیجات و میوه جات باعث کاهش وزن و کاهش خطر بسیاری از بیماری ها مثل دیابت است.

مبارزه با سرطان

خوردن مقدار زیادی کلم بورکلی باعث مبارزه با سرطان ریه و سرطان روده بزرگ می شود. مطالعات جدید نشان می دهد که سولفورافان که یک ترکیب حاوی سولفور است باعث مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان می شود. محققان معتقدند که سولفورافان می تواند نقش آنزیم داستیلاز هیستون را که در پیشترفت سلول های سرطانی موثر است مهار کند. تاثیر غذاهای دارای سولفورافان بخش بالقوه ای از درمان سرطان را تشکیل داده و در حال حاضر مطالعات روی آن نتایج امیدوار کننده ای دراد.

یکی دیگر از مواد غذایی مهمی که در این کلم موجود است فولات می باشد. فولات که یک ویتامین است می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و محافظت در برابر سرطان روده بزرگ، معده، لوزالمعده و سرطان گردنه رحم نقش داشته باشد. البته مکانیزم کار فولات هنوز ناشناخته بوده و مشخص نیست دقیقا چگونه از سرطان جلوگیری میکند. برخی معتقدند فولات با اثر حفاظتی روی DNA و RNA سرطانی شدن و تغییر شکل آن ها جلوگیری می کند.

بهبود سلامت استخوان

جذب کم ویتامین K با خطر بالای شکستگی استخوان همراه است. فقط یک فنجان کلم بروکلی تا ۹۲ میکروگرم ویتامین K دارد. این مقدار تا ۱۰۰ درصد و حتی بیشتر نیاز روزانه ی شما را به ویتامین K را تامین می کند. مصرف مقادیر کافی ویتامین K باعث بهبود سلامت استخوان و جذب بهتر کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می شود. کلم بروکلی همچنین نیاز بدن به کلسیم را تامین می کند. یک فنجان کلم بروکلی تا ۴۳ گرم کلسیم دارد.

اکسیر جوانی

ویتامنی C آنتی اکسیدانی است که در تمام محصولات و سبزیجات تازه یافت می شود. خوردن ویتامین C به کاهش آسیب های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، کاهش چین و چروک و بهبود کلی بافت پوست کمک می کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که مرکبات بیشتر نیاز آن ها به این ویتامین را تامین می کند اما آیا می دانید که یک فنجان کلم بروکلی تا ۸۱ میلی گرم ویتامین C دارد. همچنین ویتامین A و ویتامین E که هر دو در حفظ سلامت پوست حیاتی هستند هم در کلم بروکلی موجود است.

بهبود هضم غذا و سم زدایی

خوردن غذاها با فیبر کافی می تواند از یبوست جلوگیری کرده و سلامت دستگاه گوارش را تضمین کند. همچنین این ماده ی غذایی خطر سرطان روده را نیز کاهش می دهد. فیبر کافی در رژیم غذایی باعث تنظیم سیستم گوارشی و دفع روزانه ی سموم از طریق صفرا شده و همچنین طبق مطالعات جدید این ماده ی غذایی در تنظیم سیستم دفاعی بدن و همچنین پیشگیری از التهاب هم نقش دارد.

brokli1

حفاظت از بیماری های مزمن

مصرف بالای فیبر ریسک بیماری های عروق کرنری قلب را کاهش داده و احتمال سکته ی قلبی، سکته ی مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری های خاص دستگاه گوارش را کم می کند. افزایش مصرف فیبر همچنین برای کاهش سطح فشار خون و کلسترول بسیار مفید است. این ماده ی غذایی حساسیت به انسولین را بهبود داده و در کاهش وزن به افراد چاق کمک می کند.

کلم بروکلی زیر ذره بین

با توجه به پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، یک فنجان کلم بروکلی خام خرد شده (حدود ۹۱ گرم) حاوی ۳۱ کالری، ۰ گرم چربی، ۶ گرم کربوهیدرات (از جمله ۲ گرم قند و ۲ گرم فیبر) و ۳ گرم پروتئین است. همانطور که پیش از این نیز گفتیم یک فنجان کلم بروکلی بیش از ۱۰۰ درصد نیاز شما به ویتامین K وC را فراهم می کند و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A و فولات و پتاسیم است. کلم بروکلی با توجه به امتیاز ANDI (شاخص تراکم مصالح غذایی) جز ۲۰ غذای برتر می باشد و از درصد بالایی از مواد معدنی و کالری کم بهره مند است.

نحوه نگهداری کلم بروکلی

کلم بروکلی باید در جای خنک و سرد نگهداری شود. سعی کنید آن را در بسته بندی نامناسب یا پلاستیک های سوراخ و منفذ دار نریزید و همچنین تا جایی که امکان دارد آن را تازه مصرف کنید. کلم بروکلی اگر در دمای اتاق بماند خشک و چوبی می شود. بهترین راه سرو آن این است که با روغن زیتون سرخ کرده و با کمی نمک و فلفل مزه دارش کنید.

چند دستورالعمل برای مصرف کلم بروکللی

مصرف آن به صورت بو داده با همبرگرد
سرو به صورت بو داده با سس لیمو
کلم بروکلی با پای پنیر چدار کوینولا
سرو به برنج قهوه ای و نخود
نکته. اگر شما مشکل رقیق بودن خون دارید مثلا دچار بیماری هایی مثل کومادین (وارفارین) هستید می توانید شروع به خوردن روزانه ی کلم بروکلی کنید چرا که با توجه به ویتامین K موجود در آن نقش زیادی در کمک به لخته شدن خون می کند.

نهایتا گنجاندن این درختچه ی کوچک سبز می تواند مزایای زیادی را شامل حال شما کند. می توانید حتی با کمی خلاقیت طعم آن را عوض کرده و به یک غذای خوشمزه تبدیلش کنید.

منبع: 7ganj.ir