آموزش دوخت کیف دستی مجلسی

آموزش دوخت کیف دستی مجلسی

وسایل لازم:

چرم (طبیعی یا مصنوعی)
آستر
نخ موم زده
سوزن
دکمه آهن ربایی: 2 جفت
دکمه زیر و رو (پرچی): 2 جفت
زنجیر: یک عدد
چسب آهن
مشته یا چکش
خط کش فلزی
سمبه دکمه زن
مقوای 400 گرمی
کاتر
قیچی

 کیف دستی مجلسی

طرز اجرا:

– دکمه‌های آهن ربایی مادگی را در محل الگوی شماره یک نصب نمایید.
– دکمه‌های آهن ربایی نری و دکمه‌های پرچی و بیل بیک را در محل الگوی شماره دو نصب کنید.
– یک آستر به اندازه الگوی شماره یک ببرید و پشت آن را کاملاً آغشته به چسب کنید (دقت نمایید که چسب زیاد باعث پس زدن چسب از روی آستر می‌شود)، سپس یک عدد مقوای 400 گرمی را که ابعاد آن نسبت به ابعاد الگوی شماره یک کوچک‌تر است (دورتا دور محیط 8 میلی متر کوچک‌تر می‌باشد) به چسب آغشته کنید و به آستری که از قبل چسب زدهاید بچسبانید.
– از دو سمت طول الگوی شماره یک 16 سانتی متر به پایین بیایید و علامت بزنید. دقت نمایید برای اینکه داخل کیف تمیز باشد این دو علامت را به هم وصل نکنید، به وسیله‌ی خط کش فلزی یک خط فرضی بیندازید.
– نقشه جیب در الگو 6/5×14/5 سانتی متر می‌باشد، اما الگوی اصلی شما 6/5×17/5 سانتی متر است، به این علت که از سمت طول، الگو 3 سانتی متر چین می‌خورد و هر کدام از این چین‌ها 1/5 سانتی متر می‌باشد و قرار است این چین‌ها روی هم قرار بگیرد، بدین ترتیب که یک طول جیب را سمبه و دوخت نمایید، سپس ضمن مشخص کردن محل قرار گرفتن جیب روی آستر، محل را چسب بزنید، دقت نمایید که یک طول بالای جیب در آستر چسب نخورد تا محل قرار دادن لوازم کوچک باشد. سپس سه ضلع الگوی شماره 5 را چسب بزنید و یکی از اضلاع را کمی چین بدهید و بعد بچسبانید. دو عرض و یک طول را سمبه و دوخت بزنید.
– پشت الگوی شماره یک را که در اول کار دکمه آهن ربایی نصب کرده بودید کاملاً چسب بزنید و به پشت آستر که از قبل به آن مقوا چسبانده‌اید، بچسبانید. در واقع یعنی مقوا بین آستر و رویه قرار می‌گیرد.
– حالا آستر و چرم بر هم منطبق شده‌اند، چرم را برگردانید به طوری که آستر رو به شما باشد، الگوی شماره دو را که دکمه‌ها بر آن نصب گردیده‌اند باید در بالای آستر نصب کنید. برای این کار باید پشت الگوی شماره 3 و محل آستر را که از قبل نشانه گذاری شده چسب بزنید و به هم بچسبانید.
– قسمت پایین آستر به اندازه 3/5×2/5 سانتی متر چسب بزنید و الگوی شماره سه را پچسبانید.
– از الگوی شماره 4 دو عدد ببرید، به هر کدام آستر بچسبانید و دور تا دورش را سمبه بزنید و دو ضلع رو به روی هم را بدوزید. یک ضلع مربع را چسب بزنید و به لبه خارجی (طول) بدنه کیف بچسبانید، همین ضلع را دوباره سمبه و دوخت بزنید. مربع‌ها را از وسط تا کنید به سمت بیرون. لبه بیرونی را چسب بزنید، کیف را بلند کنید تا کمک کرده باشید لبه چسب خورده به بدنه بچسبد، به وسیله‌ی مشته کار را محکم کنید و سپس سمبه و دوخت بزنید.
– در پایان زنجیر کیف را در محل مشخص شده الگوی شماره 2 وصل کنید.

نکته:

در اینجا ما به جای آستر از چرم اصلی استفاده کرده‌ایم تا جلوه بهتری به کیف بدهیم.

 کیف دستی مجلسی
 کیف دستی مجلسی

منبع مقاله : نشریه‌ی ترمه، شماره‌ی 5.