شارژ گوشی تلفن همراه‌در طول شب

شارژ گوشی تلفن همراه‌در طول شب

آیا شارژ گوشی تلفن همراه‌تان در تمام طول شب به آن آسیب می‌رساند؟

حقیقت قابل درک

تلفن‌های قدیمی‌تر دارای باتری نیکل کادمیوم بوده که پدیده‌ی عجیبی بنام «تأثیر حافظه» را نشان می‌دادند که در آن، اولاً اگر باتریی را که شارژ آن به طور کامل تمام نشده بود را شارژ می‌کردند، این باتری کامل و100% شارژ نمی‌شد و شارژ آن تا نقطه‌ای که قبلاً حافظه‌ی آن ثابت شده بود، انجام می‌شد. این امر موجب شد این شایعه به وجود آید که حتی نمونه‌های باتری تلفن نیکل هیدرید فلز NiMH ، لیتیومی یونی Li-ion، و لیتیومی پلیمری Li-Po بالاجبار باید کاملاً شارژشان تمام شود تا بتوان آنها را شارژ مجدد کرد.

به گفته‌ی بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند، شارژ تلفن‌ در تمام طول شب به باتری آن آسیب زده و عمر آن را کاهش می‌دهد. اما این سخن تا چه اندازه درست می‌باشد؟ در این مقاله، عملکرد یک باتری گوشی تلفن همراه عادی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و یک بار برای همیشه از این باور غلط پرده برداری می‌کنیم.
گوشی‌های هوشمند به جزء حیاتی و ضروری زندگی روزمره‌ی ما تبدیل شده‌اند، تمام مدت کنار ما قرار دارند و در برقراری ارتباط، مدیریت حسابهای بانکی و کارهای بسیار دیگری به ما کمک می‌کنند. با این حال، یک گوشی هوشمند تنها تا زمانی که باتری آن به خوبی کار می‌کند، بدرد می‌خورد. شارژ کردن طولانی مدت گوش‌های هوشمند توسط کاربران آن، امری است عادی، خصوصاً اگر این کاربر خواب باشد، اما آیا اگر گوشی تلفن‌تان تمام شب شارژ شود، به باتری آن صدمه‌ای نمی‌خورد؟ اجازه دهید پاسخ آن را بیابیم.

تأثیرات شارژ تمام شب باتری‌های لیتیومی یونی یا لیتیومی پلیمری

امروزه، بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای باتری‌های لیتیومی یونی هستند و هر یک از این باتری‌ها دارای طول عمر محدودی بوده و یا می‌توان آنها را پیش از آنکه از کار بیافتند به دفعات مشخصی شارژ نمود. تعداد دفعات شارژ می‌تواند با توجه به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از باتری، افزایش یا کاهش یابد. گرما و شارژ با ولتاژ بالا، مسببان اصلی کاهش طول عمر یک باتری می‌باشند. معمولاً می‌توان با درست شارژ کردن باتری به وسیله‌ی مکانیسم‌هایی که با پایین آوردن ولتاژ عمل شارژ را بدون صدمه به باتری میسر می‌سازند، از شارژ با ولتاژهای بالا جلوگیری کرد. با این حال، کاربر بایستی مراقب باشد درجه حرارت گوشی بالا نرود که معمولاً این امر در اثر شارژهای کامل بلند مدت رخ می‌دهد.
این باور غیر علمی یعنی شارژ طولانی مدت باتری گوشی‌تان از خالی به پر از زمانی سرچشمه می‌گیرد که تلفن‌های همراه از باتری‌های نیکل کادیوم Ni-Cad استفاده می‌کردند.. تلفن‌های قدیمی‌تر که در آنها باتری نیکل کادمیوم بکار رفته بود، برخلاف همتاهای خود یعنی باتری‌های لیتیومی یونی یا لیتیومی پلیمری، با شارژهای کامل و طولانی مدت بهتر کار می‌کردند. به طور معمول، باتری‌های لیتیومی یونی یا لیتیومی پلیمری پیش از آنکه ظرفیت حفظ انرژی خود را کاهش دهند، حدوداً 1000 چرخه‌ی شارژ دارند (یک چرخه‌ی شارژ به طور تقریبی خالی شدن باتری و شارژ مجدد آن تا 100% می‌باشد).

طریقه‌ی شارژ صحیح

هر تلفن هوشمندی اعم از آندروید، اپل و یا هر مدل دیگری که دارای باتری لیتیومی یونی باشد، از مداراتی پیشرفته برخوردار است که مانع بیش از حد شارژ شدن باتری می‌گردد. با این حال، شارژ گوشی برای ساعت‌های طولانی به صورت روزانه، می‌تواند، به تدریج باتری را خراب کرده و عمر آن را کاهش دهد.
در حالت ایده‌آل، باتری گوشی بایستی تا 60٪ خالی شود و سپس آن را شارژ کامل نمایید. به این دلیل که باتری لیتیومی یونی هنگامی که خالی باشد و بخواهیم در یک نوبت آن را کامل شارژ کنیم، موجب گرم شدن باتری شده و طول عمر آن را با تغییر تدریجی ساختار شیمیایی مواد موجود در باتری، کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود هنگامی که شارژ آن به 100 درصد رسید آن را از شارژ خارج سازید. چنانچه مقدور باشد، سعی کنید که تلفن خود را در طی روز شارژ نمایید تا بتوانید در زمان مناسب آن را از برق بکشید.
خالی شدن کامل باتری و شارژ زیاد آن یکبار در هر چند ماه اشکالی ندارد، به این دلیل که آسیب قابل توجهی به آن نمی‌زند. در واقع، می‌توان از این راهکار جهت تنظیم مجدد باتری سنج موجود در گوشی که ممکن است میزان مصرف را به خطا نشان دهد، استفاده کرد.
توجه داشته باشید که خالی شدن کامل باتری در واقع به این معنا است که یک باتری حدوداً به 5 تا 10% از ظرفیت انرژی خود برسد. اگر باتری به طور کامل تا 0% خالی می‌شد، ممکن بود که به طور دائم صدمه دیده و هرگز مجدداً امکان شارژ وجود نمی‌داشت. بدین معنی که وقتی گوشی شما در اثر خالی کردن باتری خاموش می‌شود، این خاموشی به منظور محافظت از باتری در برابر آسیب است.

آیا شارژ گوشی تلفن همراه‌تان در تمام طول شب به آن آسیب می‌رساند؟

نکاتی جهت طولانی‌تر کردن عمر باتری

• آب و هوای بسیار سرد و یا گرم می‌تواند شدیداً بر کارآیی باتری اثر بگذارد. بهترین کار این است که گوشی خود را در درجه حرارت حدوداً 63 درجه‌ی فارنهایت (222ر17 درجه‌ی سانتی‌گراد) نگاه دارید.
• بجای آنکه بگذارید باتری گوشی کاملاً خالی شده و آنگاه آن را کامل شارژ کنید، بهتر است هر روز آن را در دوره‌های کوتاه شارژ نمایید.
• خاموش کردن هر چند وقت یکبار گوشی خود، به دستگاه استراحت داده و عمر باتری را افزایش می‌دهد.
• هرگز از شارژرهایی با مارک‌های تقلبی ارزان استفاده نکنید، به این دلیل که به عمر باتری آسیب زده و خطر آتش‌سوزی و برق گرفتگی را افزایش می‌دهد. استفاده از انواع مارک غیر معروف و درجه دو قابل قبول است، اما بیشترین موفقیت در بکار بردن مداوم شارژرهای شرکت اصلی است.
• استفاده نامناسب از گوشی‌های هوشمند همچنین بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. بنابراین مهم است که این اسباب را حداقل یک بار در روز استفاده کنید و در صورت لزوم آن را شارژ نمایید.
• در تلفن‌های اپل، فرد باید به طور منظم گوشی خود را به آخرین نسخه‌ی سیستم عامل آیفون iOS به روز رسانی کند، به این دلیل که این نرم‌ افزارها حاوی افزایش کارآیی باتری هستند.
• هنگامی که از بلوتوث و Wi-Fi استفاده نمی‌کنید، آنها را خاموش نمایید تا عمر باتری افزایش یابد.
• همچنین می‌توانید در قسمت تنظیمات، صدا و روشنایی را کمتر کرده تا عمر باتری طولانی‌تر شود.
• تنها زمانی که نیاز است، تلفن خود را شارژ نمایید، به این دلیل که شارژ روزمره تلفن با وجود پر بودن باتری به آن صدمه خواهد زد.
• در جهت حفظ سلامت باتری استفاده از یک شارژر دیواری نسبت به شارژر ماشین یا USB کامپیوتر بسیار بهتر است.

بنابراین، شارژ تمام شب تلفن تا زمانی که به طور مرتب انجام نشود، حقیقتاً باتری را خراب نمی‌کند. نکاتی که در بالا ذکر کردیم، به باتری تلفن شما کمک خواهد کرد دست کم چند سالی دوام آورد.

منبع:راسخون