آیا شکاف نسلی خوب است یا بد؟

آیا شکاف نسلی خوب است یا بد؟

شکاف نسلی به هر شکلی در هر مرحله‌ای از زندگی وجود دارد. با این که در بیشتر موارد، شکاف نسلی برای خانواده و جامعه، بد تلقی می‌شود اما اگر با دید مثبت نگاه شود، واقعاً خوب و مفید است. بیایید بدانیم که چگونه شکاف نسلی می‌تواند خوب یا بد باشد.

آیا می‌دانستید . . .

در دهه‌ی 1960 به خاطر تغییر در نگرش اجتماعی، یک شکاف و فاصله‌ی ایدئولوژیکی بین نسل جوان و مسن بروز کرد که به صورت شکاف نسلی عنوان شد.
دو چیز مهم وجود دارند که هیچ انسانی نمی‌تواند از آنها اجتناب کند – بالا رفتن سن و مرگ. با گذشت هر روز، سن انسان‌ها بالا می‌رود و بالغ‌تر می‌شوند. به نظر می‌رسد که هر لحظه‌ای داستانی برای ما دارد؛ دوست داریم که تجربیات زیادی چه خوب و چه بد کسب کنیم. اما از همه مهم‌تر، دوست داریم از تجربیات‌مان و اشتباهات‌مان یاد بگیریم. قابل ذکر است، آنچه که یاد می‌گیریم کاملاً بر اساس هنجارهای رایجی استوار است که در جامعه‌ای که به دنیا آمده‌ایم و بزرگ شده‌ایم متداول است. هم چنین وابسته به نوع محیط خانگی است که در آن زندگی می‌کنیم و عمدتاً از تمایلات اجتماعی نیز تأثیر می‌پذیرد.

در نتیجه کاملاً بدیهی است فردی که در دهه‌ی 1800 به دنیا آمده و بزرگ شده نگرشی کاملاً متفاوت نسبت به فردی دارد که در دهه‌ی 1900 یا بعدها به دنیا آمده و بزرگ شده است. مشکل وقتی بروز می‌کند که افراد متعلق به نسل‌های مختلف، تلاش برای اعمال نقطه نظرات مختلف بر روی یک دیگر می‌کنند. این مسابقه‌ی قدرت عموماً به “شکاف نسلی” مشهور است. در نتیجه شکاف نسلی می‌تواند به عنوان تفاوت در نظرات و دیدگاه‌ها‌ی افراد متعلق به دو نسل مختلف تعریف شود.
آیا شکاف نسلی می‌تواند مفید باشد؟

شکاف نسلی با تمام اشارات و دلالت‌هایی که دارد، می‌تواند هم خوب و هم بد باشد. شکاف نسلی خوب است چون افراد متعلق به نسل‌های مختلف را قادر می‌سازد تا با دیدگاه‌های مختلف، چیز یکسانی را ببینند. هم چنین نگرش یکسان سازی و تحمل را در افراد رشد می‌دهد. چیزی که مهم است این واقعیت است که پهنه‌ی ایده‌ها و افکار جدید را برای مردم وسعت می‌دهد. هم چنین به مردم کمک می‌کند کارها و تکنولوژی‌های جدید را تجربه کنند و یاد بگیرند، که می‌تواند در طولانی مدت کمک بسیار بزرگی به آنها باشد. اما مهم است مردم یاد بگیرند که اجازه آزادی بدهند و چشم و گوش و فکر تیزی نسبت به مشکلات و شناخت نسل جدید و جوان‌تر داشته باشند.

شکاف نسلی می‌تواند بد باشد وقتی که افراد از گوش دادن به نسل دیگر امتناع می‌کنند و یا ایده‌های آنها را کاملاً رد می‌کنند. این می‌تواند منجر به روابط بد و گسسته شود. اما حتی اگر تضادهای ایدئولوژیکی بزرگی بین دو نسل مختلف وجود داشته باشد، غلبه بر آنها و پل زدن بر روی شکاف نسلی، امکان پذیر است. تنها کاری که مردم باید انجام بدهند این است که ذهن خود را باز و پذیرا کنند و چیزهای جدید را با قلب بازی بپذیرند. البته، فیلتر کردن چیزهای خوب و بد، همیشه حیاتی و ضروری است اما به تنظیمات اجتماعی دوران ویژه بستگی دارد. کلید اساسی، تغییر است که باید در زندگی جای داده شود.
“من تصور می‌کنم هر نسلی غرور خودش را در نظر شخصی خویش دارد که او را بالا می‌برد و بعد از آن می‌آید.” مارگارت اولیفنت
چه چیزهایی شکاف نسلی را تعیین می‌کنند؟

تضادها و برخوردها، بزرگ و کوچک، در هر جایی رخ می‌دهند. اما شکاف نسلی مولفه‌های ویژه‌ای دارد. این به خاطر این واقعیت است که هر نسلی تمایلات و روش‌های نگاه کردن خودش بر چیزها را دارد و آنها را تفسیر و تعبیر می‌کند.

 اولین و نخستین مولفه‌ی شکاف نسلی واضح و آشکار، زبان است که مردم نسل‌های مختلف به کار می‌برند. برای مثال، در خانواده، مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها ترجیح می‌دهند با زبان بومی و مادری صحبت کنند، والدین، زبان ملی رایج را ترجیح می‌دهند اما ممکن است کودکان از زبان عامیانه به هنگام صحبت استفاده بکنند. هم چنین ممکن است نسل‌های بعدی زبانی که بزرگ‌ترها با آن حرف می‌زنند را نفهمند. این می‌تواند نوعی شکاف بین دو نسل ایجاد کند.

 یک فاکتور بدیهی دیگر که شکاف نسلی را تعیین می‌کند انتخاب لباس است. هر نسلی انتخاب خودش را برای لباس پوشیدن دارد (این مربوط به مد نیست بلکه مربوط به نوع لباسی است که پوشیده می‌شود). بسیار واضح است که در بیشتر موارد، افراد نسل‌های بزرگ‌تر لباسی را که نسل‌های جوان، گاهی اوقات می‌پوشند اصلاً دوست ندارند. از طرف دیگر، جوان‌ترها مخالفت می‌کنند که لباس‌های آنها خوب و مد روز است و آن لباس‌هایی را که والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ‌شان می‌پوشند، خیلی معذب کننده و قدیمی و از مد افتاده می‌دانند.

 سومین و مهم‌ترین مولفه‌ی شکاف نسلی، مقدار تکنولوژی است که توسط افراد نسل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گذر زمان و پیشرفت‌های تکنولوژی بیشتر، نسل جوان آخرین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار خود دارد. آنها معتقدند که فقط با یک تکمه‌ی ساده می‌توانند به هر چیزی به طور مجازی برسند. بیشتر اوقات نسل‌های مسن‌تر با این فرضیه و یا دیدگاه مخالفت می‌کنند و می‌گویند که نسل جوان کاملاً وابسته به تکنولوژی است و نمی‌تواند روی پای خودش بایستد.
علاوه بر مولفه‌هایی که در بالا ذکر شد، فاکتورهای شناسایی فراوان دیگری برای شکاف نسلی وجود دارند. نکته اینجا است که این فاکتورها با این که در ظاهر، ساده به نظر می‌رسند اما این توانایی را دارند تا شکاف بین دو نسل را تا حدی گسترش دهند که روابط آنها کاملاً از هم بگسلد. اما با حفظ دیدگاه مثبت، گاهی اوقات می‌توان مشکل ناشی از شکاف نسلی را شناسایی و رفع کرد. اگر با دیدگاه مثبت بنگرید، شکاف نسلی می‌تواند ترکیب ایده‌آل و هارمونیکی از شور و اشتیاق و شجاعت نسل جوان و تجربه و عقل نسل مسن ایجاد کند.

منبع: rasekhoon.net