آیا شکلات منجر به بروز آکنه می‌شود؟

آیا شکلات منجر به بروز آکنه می‌شود؟

آیا شکلات منجر به بروز آکنه می‌شود؟

سا‌ل‌هاست که شکلات جزء علل بروز آکنه به شمار می‌رود. ولی، آیا این باور اثبات شده است؟ خبر خوب برای کسانی که شکلات دوست دارند آن است که شکلات منجر به بروز آکنه می‌شود. مطالعاتی وجود ندارد که ارتباط شکلات با بروز آکنه را نشان دهد. این بدین معناست که خوردن شکلات منجر به تشکیل آکنه نخواهد شد. حذف شکلات از رژیم غذایی آکنه از بین نمی‌برد. ولی، این رو‌ز‌ها توجه زیادی به ارتباط بین رژیم غذایی و بروز آکنه می‌شود. مسئله جالب آن است که پزشکان به جای اشاره به مواد غذایی مانند نوشابه‌ها، سیب زمینی سرخ کره یا چیپس محصولات لبنی و کربوهیدرات‌ها را عامل بروز آکنه می‌دانند. آیا این بدین معناست که اگر یک عدد بستنی بخورید یک جوش خواهید زد؟ و اگر دو شکلات بخورید دو جوش خواهید زد؟ نه، اینطور نیست.
حتی آخرین تحقیقات انجام شده درباره‌ ارتباط رژیم غذایی و آکنه نیز به مواد غذایی که منجر به بروز آکنه می‌شوند یا آکنه را از بین می‌برند اشاره‌ای نکرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این مواد غذایی ممکن است باعث تشدید آکنه در برخی افراد شود.

شکلات حتی در فهرست کوتاه محرک‌های ممکن آکنه نیز قرار ندارد. ولی، جوشی که روز بعد از مصرف شکلات به وجود می‌آید چیست؟ احتمالاً تنها یک اتفاق است. ممکن است قرار بوده باشد حتی بدون مصرف شکلات نیز دچار همون جوش شوید. غذا محتمل‌ترین مقصر نیست. علل اصلی آکنه عبارتند از تجمع سلول‌های پوستی مرده در منافذ پوست، تولید بیش از حد چربی پوست که سبوم نامیده می‌شود و تکثیر باکتری‌های مولد آکنه. ناگفته نماند که هورمون‌ها نیز در تشکیل آکنه نقش دارند. به همین خاطر است که آکنه در دوران بلوغ و برای زنان در دوران قاعدگی شایع‌تر است. ژنتیک و وراثت نیز در آکنه دخیل هستند. پس، اگر والدین شما سابقه آکنه داشته باشند، شما نیز احتمالاً دچار آکنه خواهید شد.
اگر مصرف ماده غذایی خاصی منجر به تشدید جوش‌های شما می‌شود، از مصرف آن خودداری کنید. ولی، به یاد داشته باشید که ارتباط مستقیمی بین ماده غذایی خاصی با تشکیل آکنه وجود ندارد. می‌توانید از غذاهای مورد علاقه خود بدون نگرانی استفاده کنید. البته، در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید چون، استفاده از رژیم غذایی سالم هنوز هم مهم است.

منبع:راسخون