آیا طب سوزنی ایمن است؟

آیا طب سوزنی ایمن است؟
طب سوزنی
روش درمانی طب سوزنی تا وقتی که فرد انجام دهنده، متخصص ماهر و حرفه‌ای باشد و کسی باشد که کلینیک خود را تمیز نگه دارد و از وسایل پزشکی یک بار مصرف استفاده بکند، ایمن است.
بیش از 2000 سال است که روش طب سوزنی در بسیاری از کشورهای آسیایی به کار می‌رود. اولین گزارش ثبت شده از طب سوزنی در پزشکی چینی باستانی در متنی به نام “هوانگ دی نی جینگ” یافت می‌شود. در طول قرن ششم بسیاری از داروها و درمان‌های چینی که شامل طب سوزنی بودند در ژاپن معرفی شدند. وقتی بودا محبوب گشت، طب سوزنی بخشی از پزشکی مذهبی شد.
در قرن هفدهم، وایچی سوگیاما، متخصص طب سوزنی ژاپنی که کور هم بود، یک روش فرو بردن را طراحی کرد که روش بی‌دردی را برای درمان ناخوشی‌های مختلف فراهم می‌کرد. در ژاپن، این روش درمانی، بخش الزامی از درمان و مراقبت از سلامتی شد و برای درمان ناخوشی‌های مختلف مثل خستگی، حالت تهوع، ورم مفاصل و مشکلات گوارشی به کار رفت.
نقاط طب سوزنی و یا نقاط ویژه‌ای از بدن انسان با استفاده از روش‌های مختلفی که شامل فرو بردن سوزن‌های فلزی به نازکی مو است، تحریک می‌شوند. دلیل پشت این روش درمانی، رفع هر گونه انسداد در مسیر خون و احیای سلامتی است.
آیا طب سوزنی ایمن است؟
بله، روش درمانی طب سوزنی تا وقتی که شما از یک پزشک با صلاحیت مشورت بگیرید، ایمن است. شما حتماً باید به یک متخصص مجوزدار مراجعه بکنید چون او آناتومی بدن انسان را به طور واضح می‌شناسد و وضعیت پزشکی شما را نیز دقیقاً درک می‌کند.
طب سوزنی تا وقتی ایمن است که وسایل و سوزن‌هایی که به کار می‌روند، از قبل استریلیزه شده باشند و یک بار مصرف نیز باشند. اگر پزشک و یا انجام دهنده، فرد اخلاقی است از بیماری های عفونی مختلف آگاه خواهد بود و احتیاطات لازم را برای اطمینان از تمیزی و بهداشت خوب انجام خواهد داد.
شما باید آگاه باشید که ممکن است به هنگام انجام این روش، خون ریزی رخ دهد؛ اما در درمان برخی بیماری‌های ویژه، هدف کمترین مقدار خون ریزی است و در هر صورتی برای سلامتی خطرناک است. اگر متخصص طب سوزنی شما فرد ماهری است و می‌داند که چه کاری انجام می‌دهد پس جای هیچ گونه ترس و نگرانی نیست.
افرادی که طب سوزنی را تجربه کرده‌اند متعقدند که آن ایمن است و به آسوده شدن بدن کمک می‌کند. آنها حس ریلکسیشن را در طول انجام روش و بعد از آن تجربه کرده‌اند. آنها هم چنین بیان کردند که به هنگام قرار گرفتن تحت درمان برای یک نشانه‌ی بیماری ویژه، احتمال رفع شدن مشکلات سلامتی دیگر نیز به طور همزمان وجود دارد.
ممکن است برخی افراد حالت تهوع و اضطراب را نیز به خاطر ترس از فرو بردن سوزن‌ها درون بدن، تجربه بکنند. در موارد نادر، افراد ممکن است قرمزی و درد ملایم را در یک یا عده‌ای از مکان‌های قرار گیری سوزن تجربه بکنند.
اگر انجام دهنده این روش، مجوز نداشته باشد و در کارش ماهر نباشد، روش درمانی طب سوزنی غیر ایمن می‌شود. پزشکان و انجام دهندگان این روش، فقط باید از ست سوزن جدید، یک بار مصرف و از قبل استریلیزه شده و پنبه برای هر بیمار، استفاده بکنند. بی‌دقتی و بی‌توجهی از جانب فرد انجام دهنده‌ی طب سوزنی می‌تواند منجر به عفونت و اندام‌های سوراخ شود.
منبع:راسخون