آیا طب سوزنی می تواند باعث کاهش وزن گردد؟

آیا طب سوزنی می تواند باعث کاهش وزن گردد؟

خیلی از افراد به دنبال یافتن راز کاهش وزن هستند. با عقاید و نظرهای بسیار زیاد و متفاوتی که در مورد کاهش وزن وجود دارد، اینکه یک روش معین را روشی موثر در کاهش وزن بنامیم، کار دشواری ست.

خوشبختانه، تکنیکی برای کاهش وزن وجود دارد که قرنها مورد آزمایش قرار گرفته است: طب سوزنی.

این تکنیک ایمن، دقیق و قابل اعتماد بوده و نکته هیجان انگیز در مورد آن این است که طب سوزنی به روشهای متعددی می تواند باعث کاهش وزن گردد.

آیا مدارکی برای تایید موثر بودن طب سوزنی در کاهش وزن وجود دارد؟

بله، در مطالعه ای که توسط پروفسور سابینا لیم و همکارانش در مرکز تحقیقات علمی پزشکی دانشگاه کونگ هی در کره جنوبی انجام شده است، محققان دریافتند که طب سوزنی در ناحیه گوش منجر به حدود 6% کاهش در شاخص توده بدنی( BMI) افراد مورد آزمایش در ظرف مدت 8 هفته می شود. این طب سوزنی بطور ویژه ای قابل توجه می باشد، زیرا این محققان 2 نتیجه مشابه را با به کار بستن دو نوع روش یا پروتوکول متفاوت به دست آورده اند، یک روش با استفاده از تعبیه تنها یک سوزن در نقطه خاصی از گوش خارجی که نقطه اشتها و گرسنگی نامیده می شود و روش دیگر با استفاده از 5 سوزن که هر کدام در نقاط مختلفی از گوش خارجی جای می گیرند. هر دو تکنیک منجر به کاهش شاخص توده بدنی می گردد.

محققان گزارش کردند که قرار دادن 5 سوزن مخصوص طب سوزنی در گوش خارجی می تواند به کاهش وزن در افراد کمک کند. طب سوزنی گوش مبتنی بر این تئوری است که گوش خارجی همه بخش ها و اندام های بدن را نمایش داده و منعکس می کند. در یک نوع از این روش طب سوزنی، تنها یک سوزن را در منطقه ای از گوش خارجی که با اشتها و گرسنگی مرتبط است، قرار می دهند، در حالیکه در انواع دیگر این روش، 5 عدد سوزن به به نقاط کلیدی دیگر در گوش خارجی وارد می شود.

سابینا لیم، سرپرست گروه تحقیقاتی طب سوزنی مرکز علوم پزشکی دانشگاه کونگ هی کره جنوبی بیان می کند که: اگر بخواهیم روشهایی که پیدا کرده ایم را با مطالعات و تحقیقات دیگر تایید کنیم، روش اول یا قراردادن سوزن در نقطه گرسنگی و اشتها در گوش خارجی یک انتخاب خوب و آسان می باشد. با این وجود، برای بیمارانی که از چاقی مرکزی(چاقی شکمی) رنج می برند، بایستی روش دوم یا طب سوزنی از طریق نقاط پنجگانه بطور تحریکی و مداوم مورد استفاده قرار گیرد.

بنابر گفته دکتر لیم، کارآمدی طب سوزنی بر روی بیماران چاق بطور نزدیکی با عملکرد متابولیسمی بدن ارتباط دارد. خانم لیم می گوید: افزایش عملکرد متابولیسمی مصرف چربی بدن را افزایش می دهد و بطور کلی منجر به کاهش وزن می شود.

این گزارشی است که به صورت آنلاین در مجله طب سوزنی در درمان چاپ شده است .

دکتر دیوید کتز، مدیر مرکز تحقیق و پیشگیری دانشگاه یل می گوید: ما باید از قضاوت بی مورد درباره یک درمان و بی تاثیر دانستن آن ، تنها به این دلیل که مکانیزم اثر آن را نمی دانیم، خودداری کنیم.

محققان در حال انجام مطالعات بیشتر بر روی اثر طب سوزنی بر کاهش وزن هستند و نتایج به نظر امیدوارکننده و نوید بخش می آید.

طب سوزنی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

3 روش اولیه وجود دارد که طب سوزنی به کاهش وزن کمک می کند.

اول از همه، طب سوزنی به تعادل هورمونی کمک می کند. طب سوزنی می تواند اندروفین ها را افزایش دهد که این امر اشتهای کاذب را کاهش داده و بطور کلی باعث ایجاد احساس مثبت در فرد می گردد. ایجاد احساس مثبت روحی می تواند به کاهش خرده خواری در طول روز کمک کند.

طب سوزنی همچنین هورمونهایی را که در افزایش وزن دخیل هستند را کاهش می دهد. دکتر بوراک باهار و گروه او در مرکز تحقیقات بیمارستان آنکارای ترکیه، دریافتند که میزان هر دو هورمون انسولین و لپتین با طب سوزنی کاهش می یابد. لپتین ذخیره و متابولیسم چربی را در بدن تنظیم کرده و احساس سیری را در ما تحریک می کند. انسولین باعث تنظیم متابولیسم کربوهیدراتها و چربی ها و جذب گلوکز از خون می شود. این یافته ها نشان می دهند که طب سوزنی واقعا می تواند هورمونهایی را که باعث پرخوری می گردند را کاهش دهد.

اما اگر لپتین باعث تحریک سیری در ما می شود، چرا کاهش میزان این هورمون برای بدن مفید است؟ همانند مقاومت به انسولین، سلولهای بدن زمانی که میزان لپتین خیلی بالاست، می توانند نسبت به اثر لپتین نیز ایمن شده و نسبت به آن پاسخی صادر نکنند. در بسیاری از افراد چاق میزان لپتین به مقدار بسیار زیادی بالاست. زمانی که سطح لپتین در بدن ما افزایش می یابد، دیگر نمی توانیم در برابر غذا نخوردن مقاومت کنیم. ایجاد تعادل در میزان لپتین می تواند به کاهش مقاومت سلولها نسبت به لپتین کمک کرده و اجتناب از پرخوری را برای ما آسان تر سازد.

سومین راهی که طب سوزنی از طریق آن به کاهش وزن کمک می کند، کاهش استرس است. کورتیزول، هورمون استرس، می تواند بر روی وزن به روشهای مختلفی تاثیر بگذارد. کورتیزول، هضم را مختل می کند، در افسردگی دخیل بوده و پاسخ جنگ و گریز را در فرد افزایش می دهد. اگر شما از لحاظ روحی در شرایط مناسبی نیستید، احتمال زیادی وجود دارد که به دلایل عاطفی شروع به پرخوری و خوردن غذاهای ناسالم کرده و فکر کنید که وقت و حوصله کافی برای آماده سازی وعده های غذایی سالم را ندارید.

و در آخر، طب سوزنی می تواند به گوارش مواد غذایی کمک کند. بر طبق طب سنتی چینی، طحال مسوول هضم می باشد. عدم هماهنگی و عدم تعادل در طحال می تواند منجر به خستگی بیش از حد، متابولیسم کند و آهسته، تجمع مایعات در بدن، اسهال و احساس سنگینی شود. کبد مسوول جریان خون و عواطف است. عدم هماهنگی در کبد می تواند منجر به اشتهای کاذب و خوردن بیش از حد گردد.

چطور می توانیم متابولیسم بدن را در خانه تنظیم کرد؟

البته، متابولیسم یا سوخت و ساز خوب بدن بستگی به خیلی چیزها نظیر ورزش کردن، تغذیه خوب، خواب و کاهش استرس دارد. اما یک راه بسیار ساده هم وجود دارد که شما می توانید انجام دهید و آن استفاده از روشی در طب سنتی چینی برای تنظیم متابولیسم بدن است که ماساژ گوش نام دارد.

نقاط مخصوص طب سوزنی متعددی بر روی گوش وجود دارد که می تواند به کاهش اشتهای کاذب کمک کند. برای تحریک این نقاط، گوش هایتان را در طول روز چندین بار ماساژ دهید. این ماساژ را از قسمت بالایی گوش شروع کنید. قسمت بالای گوش را با قرار دادن انگشت شست روی داخل گوش بگیرید، طوری که انگشت سبابه تان پشت گوش قرار گیرد. با انگشت شست گوش را با حرکات دورانی و چرخشی به مدت 15 ثانیه بمالید. سپس، از انگشت سبابه برای مالیدن شکاف های داخلی قسمت بالای گوش استفاده کنید. در مرحله بعد قسمت جلوی گوش، جایی که گوش به سر چسبیده است را ماساژ دهید. و در پایان، نرمی گوش ها را با کشیدن آرام آنها و مالیدن آنها با حرکات دورانی و چرخشی به مدت 15 ثانیه ماساژ دهید.

اگر شما این روش که فشار درمانی نامیده می شود را ترجیح می دهید بهتر است به یک متخصص طب سوزنی مراجعه و با او در این مورد مشورت کنید. یا مقاله های بیشتری را در مورد فشار درمانی و نقاط مخصوص طب سوزنی مطالعه کنید.

منبع: parsivenus.com