آیا کم کردن وزن در خانمها سخت‌تر از آقایان است؟

آیا کم کردن وزن در خانمها سخت‌تر از آقایان است؟

کم کردن وزن در خانمها سخت‌تر از آقایان

کشمکش بین دو جنس مخالف (زن و مرد) همواره وجود داشته و این مرتبه، این کشمکش در کاهش وزن دیده می‌شود. آیا سخت‌تر بودن از دست دادن وزن برای خانمها نسبت به آقایان صحت دارد یا خیر؟ … در این مقاله آن را روشن خواهیم ساخت.
اگر از دست دادن وزن به راحتی از دست دادن تلفن همراه، کلید، خُلق، و یا حتی عقلم بود، خیلی لاغر می‌بودم!
مدتهای طولانی به یک دلیل موجه به مردان رشک می‌بردم، و آن این بود که آنها می‌توانند هرچه دوست دارند بخورند و با این وجود چاق نشده و اطراف کمرشان چربی جمع نشود. آنچه را می‌خورند، سوزانده و همه از بین می‌رود. چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ این عادلانه نیست. اکثر خانمهایی که این مقاله را می‌خوانند می‌دانند که از دست دادن وزن چه دردی داشته و چقدر چربی بدن سرسخت و از بین نرفتنی می‌تواند باشد.

در خانمها، کوچکترین هوس به خوردن یک دسر خوشمزه، احساس گناه را برایشان به همراه خواهد داشت، در حالی که آقایان بدون آنکه خم به ابرو بیاورند می‌توانند همان دسر را با لذت نوش جان کنند. و می‌دانید که امتیاز آنها در چیست ـ اینکه می‌توانند این کالری‌ها را مثل آب خوردن بسوزانند.

آیا کم کردن وزن برای خانم‌ها سخت‌تر از آقایان است؟ و یا اینکه این تنها یک افسانه و باور غیر علمی است؟

در واقع خیر. کم کردن وزن برای خانم‌ها سخت‌تر از آقایان است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که خانمها نسبت به آقایان مجبورند تلاش بیشتری برای از دست دادن وزن هم در وزش و هم رژیم غذایی انجام دهند.

با این حرف آیا مأیوس و دلسرد می‌شویم؟

بله کمی. این عادلانه نیست، اما چه می‌شود کرد ساختار بدن ما اینگونه است. اجازه دهید نگاهی به چند حقیقت بیاندازیم که این امتیاز مضاعفی که مردان در کم کردن سریعتر وزن نسبت به زنان دارند را توضیح خواهد داد.

به چه علت کم کردن وزن در زنان سخت‌تر از مردان است؟

علم

 محققان و دانشمندان دانشگاه میسوری مطالعه‌ای را بر روی مردان و زنان چاق انجام دادند. همگی این افراد را تحت یک رژیم غذایی و روال ورزشی یکسان قرار دادند. در انتها، مشاهده شد که مردان در مقایسه با زنان از این برنامه‌ی تناسب اندام مشابه، بهره و فایده‌ی بیشتری نصیبشان شد. این افراد همانند هم ورزش کرده و مانند هم غذا خوردند، با این حال، مردان نتایج بهتری را در کاهش وزن و تناسب اندام گرفتند.

 دلیل اصلی کاهش وزن سریعتر آقایان نسبت به خانم‌ها این است که آنها درصد عضله‌ی بیشتری در بدن خود دارند در حالی که بدن خانمها از چربی بیشتری تشکیل شده است. عضلات بر خلاف چربی از میزان و سرعت سوخت و ساز بالاتری برخوردارند. بنابراین این تفاوت در ترکیب بدنی است که مردان را در خصوص کاهش وزن جلوتر از زنان قرار می‌دهد. زنان درصد چربی زیرپوستی بیشتری دارند در حالی که مردان از چربی احشایی بیشتری برخوردارند. چربی احشایی سریعتر از چربی زیر پوستی متابولیزه می‌شود.

 تفاوت در ترکیب و ساخت بدن ناشی از هورمون‌ها است. آقایان سطوح تستوسترون بالاتری دارند در حالی که خانمها استروژن بیشتری دارا می‌باشند. بنابراین، این تستوسترون در آقایان است که عضله‌ی بیشتری نسبت به چربی می‌دهد.

 بدن یک زن به دلیل هورمون زنانه‌ی استروژن، چربی بیشتری را ذخیره می‌سازد. این هورمون‌ها به بدن به شیوه‌ای مخابره می‌کنند که چربی بیشتری ذخیره سازد، به این منظور که بدن را آماده‌ی تولید مثل و زایمان سازند.

 همچنین مشاهده شده است که با پا به سن گذاشتن زنان، سطوح استروژن آنها کاهش می‌یابد. به دلیل این افت و کاهش، با مسن شدن خانمها، کم کردن وزن برای آنها سخت‌تر می‌شود. علم نشان می‌دهد که استروژن همچنین آنزیمی را سرکوب می‌سازد که منجر به تجمع چربی در شکم می‌شود. بنابراین هنگامی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، این آنزیم فعال شده و منجر به ذخیره‌ی چربی شکمی می‌شود.

 اگر دقت کرده باشید، زنان در اطراف شکم، ران و باسن دارای اضافه وزن می‌شوند. این امر به دلیل محافظت از رحم و حفظ گرمای بدن به منظور تغذیه‌ و پرورش جنین صورت می‌گیرد. مردان به طور کلی تنها در اطراف کمر دچار اضافه وزن می‌شوند.

 بخواهیم از جنبه‌های فیزیکی مرد و زن صحبت کنیم، بایستی بگوییم که دلیل دیگر بالاتر بودن متابولیسم در مردان این است که مردان در مقابل اندام ظریف و کوچک زنان، از بدن بزرگتری برخوردارند. زنان نیز ظرفیت ریه‌ی کوچکتری دارند. بنابراین هنگامی که زنان ورزش می‌کنند، احساس می‌کنند به سختی و شدت مردان حرکات ورزشی انجام می‌دهند.

 مردان قلب و ریه‌های بزرگتری داشته و همچنین میزان هموگلوبین آنها در مقایسه با زنان بیشتر است. مزیت آن چیست؟ خوب، بایستی گفت، اکسیژن مورد نیاز در طول ورزش به نواحی مختلف بدن در خون که حاوی هموگلوبین بیشتری است منتقل می‌شود.

 بدن یک مرد سریعتر از بدن یک زن به ورزش پاسخ و واکنش نشان می‌دهد. در طول ورزش، بدن یک زن وارد نوعی مرحله‌ی گرسنگی شدید خواهد شد. این امر میزان متابولیسم را کمتر می‌سازد و سعی می‌کند تا آنجا که می‌تواند چربی حفظ کند.

 وزن مردان به طور قابل توجهی بیشتر از اکثر زنان است. بنابراین از نظر ریاضی، این امر کالری‌های بیشتری را به جهت محافظت از بدن یک مرد برده و کالری‌های نسبتاً کمتری را جهت حفاظت از اندام ظریف زن نیاز دارد.

روانشناسی

 دلیل روانشناختی سخت بودن کاهش وزن در زنان، مغز و چگونگی واکنش آن به غذا است. در زنان، مغز هنگامی که در مقابل غذای وسوسه برانگیز قرار می‌گیرد، متفاوت و غیر عادی عمل می‌کند. مطالعات مختلفی این یافته را به اثبات رسانده‌اند.

 به گروهی از مردان و زنان غذاهای خوشمزه‌ی مختلفی نشان دادند، اما آنها اجازه‌ی خوردن این غذاهای خوشمزه را نداشتند. پس از چند ساعت، از تمام آنها اسکن مغزی گرفته شد. مشاهده گردید که مغز زنان هنوز هم گرسنگی را منعکس می‌کرد، در حالی که مغز مردان این گونه نبود. نتیجه گرفته شد که مغز زنان به طریقی به هنگام وجود غذا، خوردن را مخابره می‌کند. نیاز به محافظت از بارداری شاید دلیل این امر باشد.

 همچنین احتمال آن وجود دارد که هورمون‌های زنانه به آن ناحیه‌ از مغز که گرسنگی را سرکوب و یا آغاز می‌کند به گونه‌ای متفاوت واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن، زنان در مقایسه با مردان تغییرات هورمونی بسیاری را شاهد می‌باشند. آنها دستخوش نوسانات خلقی شده در نتیجه به هوس شدید به غذا برانگیخته می‌شوند.

 دیگر عوامل اجتماعی نیز ممکن است یک زن و عادات رژیم غذایی او را تحت تأثیر قرار دهند. در اغلب موارد، زنان هنوز هم مسئول پخت و پز می‌باشند. آنها زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند. بنابراین شاید بخواهید این هوس شدید به خوردن، مزه کردن و لب زدن به غذا را ناشی از آن بدانید.

 همچنین بدن یک مرد حداقل در اکثر موارد فعال‌تر از یک زن است. طی دوران کودکی و سال‌های رشد، پسران عموماً به انجام بازی‌های ورزشی، بالا رفتن از درخت و دنبال کردن یکدیگر مشغولند. در مقابل، دختران زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند.
با توجه به تمام عوامل و یافته‌های فوق، می‌توان گفت که در واقع کم کردن وزن برای زنان سخت‌تر از مردان است. به درستی گفته شده است که «زن بودن قطعاً سخت است».