ارزش غذایی انجیر

ارزش غذایی انجیر

ارزش غذایی انجیر

انجیر منبعی غنی از پتاسیم، کلسیم و همچنین فیبر خوراکی است و برای حفظ سلامتی قلب و سلامت استخوان مفید می‌باشد. این مقاله ارزش غذایی انجیر تازه خام و انجیر خشک را توضیح داده و همچنین برخی از فواید مصرف انجیر در سلامت را معرفی خواهد نمود.

آیا می‌دانستید؟

افلاطون فیلسوف یونانی، انجیر را به عنوان «میوه فیلسوف» نام نهاد و آن را به عنوان منبع تغذیه‌ای ضروری برای ورزشکاران شناساند.
انجیر بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه شرقی است، و از نوع درخت برگ ریز پاییزی و یا درختچه‌ی بزرگ می‌باشد. اعتقاد بر این است که انجیر یکی از اولین گیاهانی بوده که توسط انسان پرورش داده شده است. ارزش غذایی انجیر بسیار پیش از آنکه جامعه‌ی علمی به آن پی ببرد، توسط یونانیان تشخیص داده شد، و اعتقاد بر این است که یونانیان فوائد این میوه را به کشورهای همسایه معرفی نمودند.

ارزش تغذیه‌ای انجیر

این میوه‌ی شیرین نرم و پر از دانه‌های کوچک اغلب به صورت خشک شده مصرف می‌شود، به این دلیل که انواع تازه‌ی آن تاریخ مصرف و یا ماندگاری کمی داشته و به در طول حمل و نقل به آسانی کیفیت خود را از دست می‌دهد.
در ادامه جداولی از ارزش غذایی انجیر خام و همچنین خشک شده و نپخته‌ی آن آورده شده است.

بررسی اجمالی

انجیر خام (149 گرم)

ماده‌ی مغذی

مقدار

پروتئین

1ر1 گرم

کربوهیدرات

6ر28 گرم

فیبر خوراکی

3ر4 گرم

قند

23ر24 گرم

چربی کل

45ر0 گرم

آب

9ر117 گرم

انرژی

110 کیلوکاری

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ماده‌ی مغذی

مقدار

پروتئین

9ر4 گرم

کربوهیدرات

2ر95 گرم

فیبر خوراکی

7ر14 گرم

قند

4ر71 گرم

چربی کل

39ر1 گرم

آب

8ر44 گرم

انرژی

371 کیلوکاری

محتوای مواد معدنی

انجیر خام (149 گرم)

ماده‌ی معدنی

مقدار

پتاسیم

346 میلی‌گرم

کلسیم

52 میلی‌گرم

منیزیم

25 میلی‌گرم

پتاسیم

21 میلی‌گرم

سدیم

1 میلی‌گرم

آهن

6ر0 میلی‌گرم

روی

2ر0 میلی‌گرم

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ماده‌ی معدنی

مقدار

پتاسیم

1013 میلی‌گرم

کلسیم

241 میلی‌گرم

منیزیم

101 میلی‌گرم

پتاسیم

100 میلی‌گرم

سدیم

15 میلی‌گرم

آهن

3 میلی‌گرم

روی

8ر0 میلی‌گرم

محتوای ویتامین

انجیر خام (149 گرم)

ویتامین

مقدار

ویتامین A

IU  212 (واحد بین‌الملل)

ویتامین C

3 میلی‌گرم

ویتامین K

7 میکروگرم

فولات

9 میکروگرم

انجیر خشک، نپخته (1 فنجان یا 149 گرم)

ویتامین

مقدار

ویتامین A

IU  15 (واحد بین‌الملل)

ویتامین C

8ر1 میلی‌گرم

ویتامین K

2ر23 میکروگرم

فولات

13 میکروگرم

فوائد انجیر در سلامت

انجیر که منبع تغذیه‌ای مهمی به ویژه انرژی فوری است، می‌تواند به صورت تازه در فصول گرم و به شکل خشک شده در تمام طول سال خورده شود. انجیر نه تنها می‌تواند به عنوان میوه مصرف شود، بلکه می‌تواند در تهیه‌ی مربا و چات نی (نوعی ترشی هندی) نیز مورد استفاده قرار گیرد.
» سلامت قلب: انجیر با پایین بودن میزان سدیم و بسیار بالا بودن در پتاسیم و منیزیم، به کنترل و کاهش فشار خون کمک می‌کند. این میوه کلسترول مضر را کاهش داده، در نتیجه از ایجاد پلاک در سیاهرگ و سرخرگ (تصلب شرایین) جلوگیری می‌کند. آنتی‌ اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، رشد رادیکال‌های آزاد را کنترل و مهار می‌سازند.

» سلامت استخوان: کلسیم به همراه پتاسیم (که مانع از دست دادن کلسیم از طریق ادرار می‌شود)، با هم کار کرده و تراکم و استحکام استخوان را بالا می‌برند. کلسیم به تقویت استخوان‌ها کمک کرده، در حالی که پتاسیم میزان از دست دادن کلسیم را کاهش داده، تضمین می‌سازد که بدن از هر دو این مواد معدنی به میزان کافی برخوردار باشد.
سطوح کاهش یافته‌ی کلسیم استخوان منجر به شکنندگی و نازک شدن استخوان‌ها و در نهایت پوکی استخوان و یا ورم مفاصل می‌شود. آب انجیر می‌تواند جایگزینی عالی برای کسانی که از آلرژی نسبت به شیر و عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برد، محسوب شود.

» ماده‌ی غذایی مخصوص افراد دیابتی و مراقبان وزن: انجیر دارای شاخص قند خون کم تا متوسط بوده و در نتیجه مصرف آن توسط بیماران دیابتی بی‌خطر می‌باشد. علاوه بر آن، این میوه، و نیز عصاره‌ی بدست آمده از برگهای درخت انجیر هنگامی که به وعده‌ی غذایی دیابتی افزوده شود، به پایین آوردن سطوح قند خون و پایین آوردن نیاز به انسولین در دیابت نوع 1 کمک می‌کند. محتوای بالای فیبر آن، برای وارد نمودن به برنامه‌ی مدیریت وزن و رژیم غذایی از این میوه، خوراکی ایده‌آلی ساخته است.

» دیگر فوائد: انجیر منبعی از آهن و فولات بوده و برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن، و همچنین زنان در عادت ماهانه، زنان باردار و شیرده بسیار مفید می‌باشد. این میوه همچنین دارای خواص ضد عفونی کنندگی و نرم کنندگی بوده که از آن درمان خانگی بسیار عالی جهت مراقبت از پوست می‌سازد. انجیر تازه‌ی له شده که بر روی پوست مورد استفاده قرار گرفته، نه تنها موجب پاکسازی آن می‌شود، بلکه به درمان آکنه و جوش نیز کمک می‌کند.
مصرف انجیر به این دلیل که دارای اثر ملینی خفیفی می‌باشد، به مقابله با عوارضی مانند یبوست و بواسیر کمک می‌کند. قابلیت انجیر در کاهش سرطان سینه نیز مورد بررسی قرار دارد.

انجیر را می‌توان به طرق مختلف نوش جان کرد. آن را به اسموتی خود افزوده و یا خرد کرده و درون سالاد بریزد همچنین می‌تواند به کلوچه‌ افزوده و یا به هنگام احساس کمبود انرژی، صرفاً به همان صورت مصرف نمایید.