اصول انتخاب کفپوش در دکوراسیون داخلی 

اصول انتخاب کفپوش در دکوراسیون داخلی 

کفپوش چیست ؟

کف پوش کلمه ای جامع است برای پوشش دائمی کف زمین و یا برای عمل نصب چنین پوشش هایی. به هر متریالی که از پیش آماده شده است برای فراهم سازی سطح مناسب راه رفتن کفپوش گفته می شود. به طور کلی به لایه‌هایی که کف یک ساختمان یا هر فضای دیگری را می پوشاند، کفپوش می‌گویند.

کفپوش یا پوشش زمین؟

هر دو کلمه می توانند به جای همدیگر به کار روند اما پوشش روی زمین بیشتر به عناصری که به صورت آزاد بروی زمین قرار می گیرند گفته می شوند. عناصری مانند: فرش، قالیچه های محلی و کالاهایی که عموما به آنها کف پوش گفته می شود شامل: کف پوش های چوبی، سرامیک، سنگ، موزائیک و پوشش های شیمیایی یکپارچه هستند.

تا چند سال قبل کف پوش خانه های مسکونی از تنوع زیادی برخوردار نبود و عمدتا از سنگ برای پوشش کف منازل استفاده می شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، شیوه های جدیدی برای پوشش کف ها رایج شد. به گونه ای که شما می توانید به سلیقه خود و متناسب با فضایی که در اختیار دارید کف فضای مد نظر خود را تغییر داده یا عوض کنید.
پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که کف فضا را پایه اصلی فضا می نامند. بسیاری از طراحان داخلی، دکوراسیون فضا را بر مبنای پوشش کف انجام می دهند. هنگام انتخاب پوشش کف باید الگوهای رفت و آمد را نیز در نظر داشت.
به‌طور معمول بهتر است در مکان‌های پر رفت و آمد از کف‌پوش‌های سخت و بادوام و در جاهایی که ‌رفت و آمد کمتری است از کف‌پوش‌های تزیینی استفاده‌ می شود. انتخاب جنس کف پوش تحت تاثیر فاکتور هایی همچون: قیمت، دوام، عایق بندی بر اساس صدا، راحتی و نحوه نگهداری آن است.

ولخرجی نکنید!

مسلما انتخاب همه ما بهترین و زیباترین هاست، اما باید هزینه ها را هم در نظر گرفت. عموما برای مکان های پر رفت وآمد مانند هال، پله ها و آشپزخانه، باید از متریال های بادوام استفاده کنید و زیبایی را در مرحله دوم قرار دهید. اگر یک گزینه ای با قیمت مناسب در نظر دارید در خاطر داشته باشید که شاید با کمی اضافه پرداخت بتوانید در مدت زمان خیلی بیشتر از این متریال استفاده کنید.
در برابر تنوع فوق العاده زیادی که امروزه در بازار کفپوش ها وجود دارد، این سوال مطرح شود که بهترین انتخاب برای کفپوش منزل چیست؟
برای انتخاب کفپوش، گزینه های زیادی وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند، که هر کدام از این مصالح در فضای خاصی جوابگو هستند:

  • * بهتر است از رنگ های خنثی و روشن برای پوشش زمین استفاده کنید، رنگ های خنثی در مدت زمان طولانی تکراری و خسته کننده نمی شوند.
    * رنگ های برگرفته از طبیعت نیز برای پوشش زمین مناسبند، رنگ هایی مانند قهوه ای، سبز، اکر، برنز و… این رنگ ها همیشه برای زیر پا خوب به نظر می رسند.
    * زمین را به عنوان دیوار پنجم در نظر بگیرید، باید هماهنگی رنگ و سبک تمامی اجزاء با کف مدنظر قرار بگیرد.
    * طرح ها و الگو های درشت و رنگ های تیره فقط برای اتاق های بزرگ مناسبند.
    * می توان با استفاده از کف پوش های یکسان اتاق ها را به هم مرتبط کرد. این کف پوش ها بهتر است از رنگ های خنثی باشد. این کار فضا را دلبازتر نشان می دهد.
    * موکت ها نرم و زیبا هستند، برای اتاق خواب ایده آل بوده و معمولا گرمترند.
    * چوب از سنگ و سرامیک نرم تر و گرم تر است.
    * لمینت و سرامیک ها سرد بوده و وقتی خیس می شوند لیز و خطرناکند.
  • منبع: اتاق