انتخاب سنگ کف ساختمان

انتخاب سنگ کف ساختمان

در این مطلب به مقایسه سنگ های مختلف برای استفاده به عنوان سنگ کف می پردازیم. سنگ کف یکی از بخش های مهم طراحی ساختمان است که پس از نصب، تغییر آن به سختی امکان پذیر است. لذا دقت در انتخاب جنس، طرح و رنگ سنگ مناسب بسیار حائز اهمیت است. طرح و رنگ انتخابی سنگ کف تاثیر فرآوانی بر انتخاب گزینه های دیگر مانند رنگ دیواره ها، درها و حتی اسباب و وسایل ساختمان می گذارد.

سنگ طبیعی

به دلایل مختلف از قرن ها پیش، اولین گزینه برای استفاده در کف اتاق ها و سالن ها بوده. سنگ طبیعی همراه با خود، رنگ و بافت طبیعت را به خانه های ما می آورد و کیفیت و گرمایی به اتاق می دهد که امکان ایجاد چنین چیزی با استفاده از مواد دیگر غیر ممکن است.

به دلیل این که سنگ های طبیعی از دل زمین به دست می آیند، می توانند تنوع بسیار زیادی در رنگ و کیفیت داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید زمانی که می خواهید به فروشگاه های سنگ بروید تکالیفتان را انجام داده باشید و کاری برای انجام نداشته باشید چرا که تنوع بسیار زیاد است و انتخاب بهترین گزینه کاری زمان بر است. به متراژ کافی سنگ کف برای محل مورد نظرتان سفارش دهید چرا که در حین نصب مشکلات زیادی همچون مچ نشدن زیاد اتفاق می افتد و همچنین اگر در آینده خواستید بخشی از سنگ کف را تعمیر کنید، سنگی که شما می خواهید ممکن است دیگر در دسترس نباشد.

بیایید یک نگاهی به محبوب ترین سنگ ها برای استفاده در کف بیاندازیم: لایم استون، تراورتن، سنداستون، مرمر و گرانیت. کدام شان را برای سنگ کف باید انتخاب کنیم؟

تخته سنگ یا سنگ اسلت slate موزاییکی

سنگ اسلت از انواع سنگ های کف است که در اروپا بیشتر استفاده می شود. سنگ اسلت یک صخره دگردیس است که به ورقه های نازک تقسیم می شود. زمانی که به ورقه هایی نازک تقسیم می شود به راحتی می توان آن را به عنوان سنگ کف استفاده نمود.

اسلت سبز خاکستری

چگالی سنگ اسلت با قیمت آن ارتباط مستقیم دارد. هر چه چگالی بیشتری داشته باشد احتمال تکه شدن و پوسته پوسته شدنش کمتر است.

مزایا: رنگ آن متمایل به تیره است و در برابر آلودگی مقاوم؛ بسیار ارتجاعی

معایب: برای نصب نیازمند به یک فرد متخصص است، بنابراین قیمت نصب را هم حتما در نظر بگیرید.

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، ورودی و آشپزخانه ها این سنگ پیشنهاد می شود.

تراورتن

نمونه دیگری از سنگ ها است که در سنگ کف ساختمانهای مختلف با آن برخورد کرده اید. در موارد متعددی مشاهده شده که سنگ تراورتن به عنوان سنگ مرمریت یا سنگ لایم استون فروخته می شوند، در حالی که هیچ کدام از آن ها نیست.

تراورتن از سنگ های رسوبی و مقداری نرم تر از خویشاوند خود یعنی لایم استون بوده و نگهداری آن به صورت براق تقریبا غیر ممکن است.

سنگ تراورتن به خاطر شکننده بودنش در نزد عموم بدنام است ولی آثار مهمی همچون فواره Trevi در رم از این سنگ ساخته شده، و برای 300 سال است که پا برجا است.

مزایا: طرح و رنگ های بسیار متنوعی دارد، در زیر پا حس نرمی می دهد

معایب: به لک و خراش حساس است

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، آشپزخانه ها و حمام ها توصیه می شوند.

مرمریت

در زمان های بسیار دور، پادشاهان و سزارها بسیار به سنگ کف مرمریت علاقه داشتند، و اکنون که بیشتر دموکراتیک شده ایم باز هم شما می توانید این سنگ را به عنوان سنگ کف دوست داشته باشید. گرچه این هم یک سنگ دیگری است که مانند تراورتن به لک و خراش حساس است ولی بسیار سخت تر و ارتجاعی تر از تراورتن است ولی به توجه بیشتری نسبت به تراورتن نیاز دارد.

از فواید سنگ مرمریت می توان به عدم وجود تخلخل در آن اشاره کرد و بهتر است به همان صورت پرداخت شده خودش رها شود.

مزایا: الگو ها و رنگ های زیبا، بسیار ارتجاعی

معایب: جاذب آب، بنابراین برای استفاده از آن در محیط های خارجی مراقب باشید. حساس به لکه ها و خراش ها

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، آشپزخانه و حمام توصیه می شوند

گرانیت

احتمالا سخت ترین سنگ طبیعی گرانیت است. هیچ چیز دیگری جز گرانیت نمی تواند در برابر نفوذ آب مقاومت کند. اگر چه ارتجاعی بودن گرانیت یک شمشیر دو لبه است ولی درخشندگی و سختی آن باعث شده تا سنگ گرانیت به عنوان یک سنگ بی روح علی رغم زیبایی اش شناخته شود.

مزایا: رنگ های زیبا، بسیار ارتجاعی، می تواند در محیط های داخل و خارج استفاده شود

معایب: می تواند کمی سرد و بی روح به نظر برسد

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، آشپزخانه و حمام توصیه می شود.

لایم استون

نمونه ای از سنگ های رسوبی است و ظاهری مشابه تراورتن دارد. برخلاف تراورتن، لایم استون در طول زمان و در اثر حرکت پوسته های زمین سخت شده است. سخت شدن لایم استون باعث می شود تا تبدیل به موادی با ارتجاعیت بیشتر شوند که برای استفاده به عنوان سنگ کف بسیار مناسب می باشند.

سنگ لایم استون اغلب خطوطی دارد که آن را شبیه به چوب می کند.

مزایا: الگوها و رنگ های زیبا، بسیار ارتجاعی

معایب: جاذب آب، بنابراین هنگام استفاده در محیط خارجی مراقب باشید

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، آشپزخانه و حمام توصیه می شود

سند استون

یکی دیگر از سنگ های دگردیس است که دارای تنوع بسیار زیادی نیست بنابراین انتخاب طرح و رنگ برای این نوع سنگ به سختی دیگر سنگ ها که دارای تنوع بسیار زیادی هستند نخواهد بود.

مزایا: به شدت ارتجاعی

معایب: انتخاب های محدود در طرح و رنگ

برای سنگ کف اتاق های نشیمن، راهرو، آشپزخانه و حمام توصیه می شود.

منبع:digisang