انتخاب فست فودهای کم کالری

انتخاب فست فودهای کم کالری

انتخاب فست فودهای کم کالری

علی‌رغم آنکه یخچال و انباری خانه‌های خود را با مواد غذایی کم کالری پر کرده‌ایم، اما اگر در حالی که بیرون غذا می‌خوریم انتخاب‌های خوبی نداشته باشیم، باز هم دچار اضافه وزن خواهیم شد. خرید یک چیزبرگر پُرکالری و یا ناچو (نان‌ ذرت‌ كه‌ دور گوشت‌ یا لوبیا و غیره‌ مى‌ پیچند و با پنیر سرخ‌ مى‌كنند) با سس می‌تواند کالری مصرفی شما را بالا برده و همینطور هم دور کمرتان را افزایش دهد.
اگر عهد کرده‌اید که غذاهای سالم بخورید و از رژیم غذایی کم کالری پیروی کنید، در این صورت حتماً یخچال و انبار خود را با مواد غذایی کم کالری، اورگانیک (تهیه شده به روش طبیعی)، تازه و قطعات گوشت لخم پر کرده‌اید. پس زمان‌هایی که در بیرون از منزل همراه با دوستانتان بوده و به دنبال راه میان‌بری بوده که فشار گرسنگی ساعت 4 را فرو نشانید، چه می‌شود. خواه کاملاً کِسل شده و به دنبال چیزی برای خوردن باشید و خواه در محل کار ناهار می‌خورید، احتمال زیادی وجود دارد که رژیم خود را فراموش کرده و یک فست فود راحت اما پرکالری را انتخاب کنید. رمز کار این است که لازم نیست به طور کل خوردن فست فود را کنار بگذارید، اما بجای آن فست فودهایی را بخورید که سالم بوده و میزان کالری، چربی و سدیم آنها پایین باشد. محروم کردن خود از هر نوع فست فود نه تنها اشتیاق شما را به خوردن آنها بیشتر می‌کند، بلکه فشار بیش از حدی نیز به شما وارد می‌سازد که به خودی خود می‌تواند مضر باشد. بنابراین، آگاهی از این موضوع که کدام فست فودها را برگزینید از اهمیت زیادی برخوردار است به این دلیل که در نهایت کارتان به خوردن ساندویچی با 1100 کالری نمی‌کشد.

نکاتی در انتخاب فست فود کم کالری

سالاد مناسب را انتخاب کنید
اصطلاح کم کالری و فست فود ممکن است بی‌مسمّا و بی‌معنی به نظر رسد، اما راه‌هایی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید فست فود مورد علاقه‌ی خود را سبک‌تر کنید. بسیاری از کارمندانی که به یک ناهار سالم نیاز دارند، از نزدیکترین رستوران یا فست فود فروشی سالادی خریداری می‌کنند. اگرچه احساس رضایت می‌کنند که سبزیجات سبز مصرف کرده‌اند، اما اگر به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که سالادهایی که در فست فود فروشی‌ها و اغذیه فروشی‌ها سِرو می‌شوند حاوی کالری‌های اضافی می‌باشند. سالادی که حاوی سبزیجات فصلی تازه و اورگانیک، به همراه مرغ کبابی، روغن زیتون فوق بکر، ماهی قزل‌آلا و سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، خیار، فلفل قرمز و زرد و هویج باشد را انتخاب نمایید. از انتخاب سس‌های سنگینی مانند نمونه‌هایی که با خامه و سس مایونز درست شده‌اند خودداری کرده، و به جای آن یک سس ساده‌ی متشکل از سرکه و روغن زیتون و ادویه انتخاب کنید. همچنین از مخلفاتی مانند کروتن (نان‌ خشك‌ مكعب‌ شكل‌ و كوچك‌ كه‌ در سوپ‌ و یا روى سالاد مى‌ریزند)، برشهای تخم مرغ آب‌پز، پنیر چدار، پنیر آبی، پنیر گورگونزولا (نوعی پنیر چرب) و ژامبون، اجتناب کنید.

در مصرف سس سالاد امساک کنید

جهت کاهش کالری، بخواهید که سس سالاد را در کنار آن سِرو نمایند تا بدین ترتیب بتوانید میزان سسی که روی سالاد می‌ریزید را کنترل کنید. تنها به این خاطر که سس سالاد حاوی روغن زیتون فوق بکر است، نباید فکر کنید می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید از آن مصرف کنید. اگرچه روغن زیتون سالم و به لحاظ تغذیه‌ای غنی می‌باشد، اما از کالری زیادی برخوردار است، بنابراین اعتدال در مصرف آن بایستی رعایت شود. همچنین سالادهایی را انتخاب کنید که در آنها بجای گوشتی که در خمیر یا آرد سوخاری گذاشته و سرخ کرده باشند، گوشت سفید کبابی مانند بوقلمون و مرغ استفاده شده باشد.

به حجم و میزان غذا توجه کنید

چنانچه قصد خوردن همبرگر را دارید، در این صورت دلیلی وجود ندارد که همبرگر دوبل با تمام مخلفاتی مانند مایونز، پنیر، و سس‌های پرکالری انتخاب کنید. همبرگری تک نانی را انتخاب کنید که در آن مایونز، پنیر و سس‌های چرب و از این دست استفاده نشده باشد. همچنین از افزودن سس کچاپ و سس خردل بیش از حد خودداری کنید به این دلیل که میزان کالری همبرگر را افزایش خواهند داد. اگر امکان پذیر است بجای نان همبرگر معمولی، نان تهیه شده با غلات کامل (سبوس‌دار) را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید نان‌های همبرگری را انتخاب کنید که حاوی دانه‌های کنجد و سیاه دانه باشند به این دلیل که سرشار از فیبر بوده و طعم و مزه‌ی بسیار خوبی نیز دارند. بالأخره آنکه، از مصرف سیب زمینی سرخ شده همراه با همبرگر خود خودداری کنید به این دلیل که حاوی کالری‌های تهی (empty calories (خوراکی‌های حاوی کالری بالا و بدون مواد مغذی) زیادی بوده و عمدتاً در روغن هیدروژنه سرخ می‌شوند.

ساندویچ‌های سالمی را برای خوردن انتخاب کنید

ساندویچ یکی از محبوب‌ترین غذاها در جهان به حساب می‌آید. متاسفانه، اگر مراقب نباشید، ممکن است کالری‌های زیادی دریافت کنید که مستقیم وارد ران و باسن شما می‌شوند. با این حال، انتخاب فست فودهای کم کالری به این معنا نیست که به طور کامل از خوردن ساندیچ‌های اغذیه فروشی‌ها خودداری کنید و یا ساندویچی بی‌مزه و ناخوشایندی را بخورید. بجای انتخاب ساندویچ گوشت قرمز، ساندویچ‌های مرغ و یا بوقلمون کبابی را برگزینید.

خوردن مخلفات را کاهش دهید

سس‌های روی ساندویچ می‌توانند موجب بالا رفتن میزان کالری آن شوند، بنابراین سس‌های عسل و خردل را به جای سس خامه‌ای و مایونزی برگزینید. برای اینکه ساندویچ خود را مغذی‌تر سازید، از نان‌های چند غله و یا سبوس‌دار بجای نان سفید استفاده کنید و بخواهید درون ساندویچ‌تان کاهو، گوجه فرنگی، خیار و زیتون اضافی قرار دهند. به این ترتیب مدت زمان طولانی‌تری سیر مانده و وسوسه‌ نمی‌شوید یک ساندویچ دیگر بخورید. همچنین مخلفاتی مانند پنیر، مایونز، خیار شور، و از این دست را کاهش دهید.
انتخاب فست فودهای کم کالری بدون شک کار سختی است، خصوصاً هنگامی که می‌توانید انتخاب‌های وسوسه‌ برانگیز زیادی داشته باشید. اما به محض آنکه شروع به تمرین و انجام این کار کردید، دیگر پایبندی به گزینه‌های کم کالری مشکل و دردسرساز نخواهد بود. همچنین لازم است که میزان وعده‌های خود را تحت کنترل قرار دهید و چنانچه به طور جدی قصد دارید مواد غذایی کم کالری مصرف کنید، از نوشیدن میلک شِیک و نوشابه‌های پرکالری خودداری کنید.

منبع:راسخون