انواع آکواریوم ها و مزایای استفاده از آنها

انواع آکواریوم ها و مزایای استفاده از آنها

آکواريومهاي آب شور بهترين مکان براي مشاهده زيبائيهاي خیره کننده اعماق دريا ها مي باشند. اين مکانهاي باشکوه همه ساله در تمام نقاط جهان بازديد کنندگان بيشماري را به سوی خود جذب می کنند. امروزه به یاری تحقیقات و پیشرفت های روز افزون در زمینه نگهداری از آبزیان در محیط های مصنوعی توانایی نگهداری از اغلب گونه های دریایی و لذت بردن از آن برای بشر فراهم گردیده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از آنجایی که آکواریوم ها به خصوص آکواریوم های آب شور در کاهش استرس، ضربان قلب و ایجاد حس آرامش بسیار موثر می باشند. در تعدادی از بزرگترین مراکز تجاری و تفریحی دنیا از اکواریوم ها با هدف جذب حداکثری مردم و به عنوان عاملی موثر در راستای ایجاد محیطی زيبا و آرامش بخش و افزایش زمان حضور مردم در مجموعه استفاده می شود.همچنین در بسیاری از کلینیک های درمانی نیز از آکواریوم در سالن های انتظار در جهت کاهش استرس بیماران استفاده می شود.

آکواریوم آب شور

طبيعت شگرف درياها با مناظر بي همتاي آن مملو از موجودات زيبا و ناشناخته اي است که حس کنجکاوي هر بيننده اي را بر مي انگيزد. در ميان مناطق اقيانوسي و دريايي، آبهاي گرم نواحي حاره اي با دارا بودن جزاير و صخره هاي مرجاني، ماهيان رنگارنگي را در خود جاي داده است.

طبيعت و جاذبه هاي بي شمار آن از گذشته هاي دور تاکنون محلي براي آرامش انسان به شمار مي آمده است و هر بخش آن رازهاي نهاني در دل خود دارد که از اين بين دنياي بيکران آبي اقيانوسها معني بخش و گوهري درخشان است که هميشه آغوش خويش را سخاوتمندانه بر روي انسانها گشوده است.

براي لذت بردن از مشاهده این شگفتی های زیبای آفرینش نيازی نيست رنج سفر تا دوردست ها را به جان بخرید، ما به شما کمک می کنیم تا تکه ای از اقیانوس را با تمام زیبایی های آن به نزد خود در منزل یا محل کارتان بیاورید.

آکواریوم های تپه های مرجانی

همچنانکه از اسم آنها بر می آید این آکواریوم ها امکان نگهداري از انواع مرجان ها و بي مهرگان زنده دريايي را برای شما فراهم می کنند. از آنجایی که اين آکواريوم ها شامل يک اکوسيستم کامل دريايي هستند شما می توانید هر روز از مشاهده پدیده های جذاب و شگفت انگيز دنیای زیر آب لذت ببرید. ولی در اين نوع از آکواريوم ها لازم است نور، پارامترهای شيميايي آب و جريان هاي درونی آن کاملاً مطابق شرایط طبیعی تپه های مرجاني در اقیانوس ها به صورت دقیق بازسازی شوند. که این امر مستلزم صرف وقت و هزینه بالاتری می باشد.

شما می توانید از انواع دلقک ها و شقایق ها در آکواریم تپه مرجانی خود با در نظر گرفتن شرايط خاص نگهداری کنید. در اين آکواريوم ها مي توانيد از ديدن منظره حرکات نرم بازوهاي شقايق هاي دريايي و رقص دلقک ماهيان در ميان آنها لذت ببريد.

مزایای استفاده از آکواریوم

بسیاری از افراد آکواریوم را صرفاً به عنوان یک المان تزینی در دکوراسیون در نظر می گیرند. ولی طی تحقیقات انجام شده پژوهشگران بر این نکته تاکيد کرده اند که قرار دادن یک آکواریوم زیبا در محیط می تواند تاثيرات بسیار عمیقی را بر روی روحیه و سلامت روان انسانها گذاشته و در کاهش سطح استرس و اضطراب موثر واقع شود. در این تحقیقات اثبات شده است که وجود یک آکواریوم در محیط کار یا زندگی می تواند به بیمارانی که دچار مشکلاتی همچون استرس زیاد، ضربان نامنظم قلب، فشار خون بالا و بی خوابی هستند کمک شایانی کند.

همچنین وجود آکواریوم ها تاثیر بسیار مثبتی بر روی کودکان داشته و در کاهش بیش فعالی در آنها موثر است.

از دیگر مزایای استفاده از آکواریوم می توان ازکاهش درد نامبرد. طی تحقیقی که در سال 1985 در یکی از دانشگاه های آمریکا بر روی بیماران چندین دندانپزشکی صورت گرفته نشان داد که تاثیر تماشای یک آکواریوم دریایی در کاهش درد به مراتب از برخی داروهای شیمیایی رایج بیشتر است.

در طی تحقیقاتی که در سال 2009 در آمریکا صورت گرفت ثابت شده است که تماشای آکواریوم در افزایش میزان اشتها و کاهش ناهنجاری های رفتاری مثل پرخاشگری در بیماران روانی و افراد مسن با مشکل فراموشی موثر است و سطح داروی مصرفی لازم برای آنها را کاهش می دهد.

منبع:dolphiran.com