انواع سوختگی زبان و درمان آن

انواع سوختگی زبان و درمان آن

اگر بر اثر عجول بودن در خوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید باید راه برخورد با آن را بلد باشید چراکه سوختگی زبان دارای درجات مختلف است . مثلا سوختگی خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی در مان کرد . برای مثال در زمان سوختگی زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختگی مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.

و در نهایت میتوانید شربت آلمنیوم ال جی را خوب بهم بزنید تا مخلوط شود سپس آن را درون دهان ریخته قرقره نمائید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید و بعد آن را تخلیه نمائید . تا محل سوختگی آرام آرام ترمیم گردد. اما درباره سوختگی زبان از زبان یک متخصص بشنویم.

عضو انجمن حمایت از بیماران سوخته درباره سوختگی زبان گفت :سوختگی زبان٬ سوختگی شایعی است که معمولاً بعد از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی داغ اتفاق می افتد. سوختگی خفیف زبان ممکن است بسیار آزاردهنده باشد اما خودبه خود رفع خواهد شد. در صورت بروز سوختگی جدی در ناحیه زبان٬ حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی ادامه داد:در سوختگی درجه یک زبان٬ لایه سطحی دچار آسیب شده و درد٬ قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند سوختگی درجه 2 با تشکیل تاول٬ تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد. در سوختگی درجه 3 تغییر رنگ سفید یا سیاه٬ درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد.

عضو انجمن حمایت از بیماران سوخته تصریح کرد:در صورت ایجاد سوختگی درجه 2 و 3 با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد٬ حتماً باید به پزشک مراجعه شود. همچنین کاهش حس چشایی به دنبال سوختگی معمولاً کوتاه مدت است و ظرف دو هفته مجدداً به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت در سوختگی درجه یک زبان باید زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه شستشو دهید و در صورتیکه ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته است به آرامی آن را پاک کنید و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک٬ خیس کرده و در دهان٬ روی ناحیه سوختگی قرار دهید، همچنین برای کاهش درد تکه های کوچک یخ را در دهان بمکید و آب سرد یا آب نمک غرغره کنید و از نوشیدن مایعات گرم خودداری شود.

منبع: namnak.com