انگل در بدن انسان

انگل در بدن انسان

انگل در بدن انسان

انگل یک موجود زنده‌ای است که در بدن حیوان یا گیاهی که خود را به آن چسبانده است است زندگی می‌کند و از آن تغذیه می‌کند. انگل‌ها به انسان‌ها نیز حمله می‌کنند و چنین حمله بیولوژیکی باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. بخوانید تا بیشتر بدانید.
بدن انسان می‌تواند طعمه‌ای برای بیش از 1000 نوع انگل باشد. بیماری‌های ناشی از انگل در بدن ما به مرحله بیماری همه گیر در برخی نقاط جهان از جمله ایلات متحده امریکا تبدیل شده است. ما هرگز فکر نمی‌کنیم هنگامی که می‌خوریم یا می‌نوشیم می‌توانیم راهی ایجاد می‌کنیم که بسیاری از اشیاء ناخواسته و موجودات وارد سیستم بیولوژیکی ما می‌شوند. برآورد شده است که حدود 85% مردم جهان از بیماری ناشی از انگل در هر زمانی از زندگی خود رنج برده‌اند یا در حال حاضر دچار این مشکل هستند.
انگل در بدن انسان از خونی که از آن تغذیه می‌کند لذت می‌برد و آن‌ها همچنین مواد مغذی را از بدن میزبان می‌مکند. سپس بدن انسان بدون هیچ ماده مغذی رها می‌شود و ضایعات تولید شده توسط این انگل جایگزین آن می‌شود. این انگل‌ها معمولا خود را به دیواره روده متصل می‌کنند و در بافت و خون زندگی می‌کنند که منجر به کمبود آهن و کم خونی می‌شود. در اغلب موارد، میبینیم که ما در هر زمانی احساس گرسنگی می‌کنیم و شروع به تغذیه می‌کنیم. با‌این‌حال، متوجه نمی‌شویم که احتمالا غذایی که می‌خوریم توسط انگل‌های موجود خورده می‌شوند. واقعیت مهم در مورد این موجودات این است که آن‌ها مکانیسم بقا بسیار توسعه یافته‌ای دارند و به این خاطر می‌توانند تمام زمان و انرژی خود را صرف غذا خوردن و تولید مثل کنند بدون این که زیاد تحت تاثیر سیستم دفاعی بدن قرار بگیرند.

انواع انگل

کرم کدو:

این کرم‌ها به دلیل رشد سریعشان تا 30 فوت بدنام هستند. آن‌ها قادر به تولید حدود یک میلیون تخم در روز هستند. کرم کدو می‌تواند مسئول چاقی در انسان باشد. انسانی که به این کرم آلوده می‌شود همیشه گرسنه است، چون این موجودات از مواد غذایی انسان تغذیه می‌کنند و برای انسان هیچ ماده غذایی به جای نمی‌گذارند. این کرم‌ها از طریق گوشت آلوده و خام وارد بدن انسان می‌شوند. گفته می‌شود که گونه‌هایی از این کرم‌ها در صورتی که به مغز برسند سبب تشنج می‌شوند.

کرمک:

این انگل روده‌ای است. جلوگیری از آلوده شون توسط کرمک دشوار است چون تخم آن‌ها از طریق هوا منتقل می‌شوند. این انگل‌ها در هنگام شب از طریق حفره مقعد می‌خزند و باعث خارش شدید می‌شوند. آن‌ها معمولا در ملافه تخم‌گذاری می‌کنند.

کرم قلاب‌دار:

50% جمعیت جهان به کرم قلاب‌دار آلوده هستند. این کرم‌ها در اشکال مختلف خم می‌شوند و خودشان را به سمت دیواره روده تنظیم می‌کنند و از خون آن می‌مکند. آن‌ها حدود 6 اینچ طول دارند و رنگشان هم خاکستری است.

کرم قرمز:

کرم‌های قرمز در ظاهر شبیه کرم خاکی هستند. آن‌ها از روده بزرگ بیرون می‌آیند و به داخل بیضه‌ها می‌روند.

کرم‌های گرد:

این کرم‌ها به دلیل اینکه بافت روده بزرگ به حالت مایع تبدیل شود مایع گوارشی از خود ترشح می‌کنند و بافت مورد نظر توسط این انگل‌ها مکیده می‌شود.

آمیب دندان:

اگرچه نام این انگل آمیب در خود دارد، اما در واقع این‌ها انگل هستند ولی نسبتا بی‌ضرر هستند. آن‌ها در حفره‌های دندان خانه می‌گزینند و از مواد غذایی میکروسکوپی موجود در دهان تغذیه‌ می‌کنند و دهان شما را تمیز می‌کنند. از بین بردن این انگل حین مسواک زدن بسیار دشوار است، چون آن‌ها به محض احساس مسواک فرار می‌کنند و از خود محافظت می‌کنند.

مایت خاکی:

مایت‌های خاکی در برخی موارد می‌توانند سبب آلرژی شوند، اما آن‌ها ذاتا موجودات بی‌آزاری هستند. این انگل‌ها پوست سر و صورت را با خوردن سلول‌های مرده تمیز می‌کنند.
بدترین قسمت در مورد انگل‌های موجود در بدن انسان این است که حتی اگر شخص قادر به خلاص شدن از آن‌ها باشد، آن‌ها مجددا شخص را آلوده خواهند کرد. در اغلب موارد، اشاره شده است که اگر یک شخص با انگل آلوده شود، شریک زندگی او نیز آلوده خواهد شد. بنابراین، توصیه می‌شود که هر دو نفر تحت درمان قرار گیرند تا باهم از شر انگل خلاص شوند. در صورتی که بچه هم دارند باید همگی به طور همزمان درمان شوند.

منبع:راسخون