ایدز از کجا آمد؟

ایدز از کجا آمد؟

ایدز مخفف بیماری است که سندروم اکتسابی کمبود ایمنی نامیده می‌شود. میلیون‌ها نفر زندگی خود را به خاطر ایدز طی چند دهه اخیر از دست داده‌اند. این بیماری بسیار بدنام شده است چون به سرعت در حال پخش میان افراد سرتاسر جهان است.
اگرچه داستان‌ها و حدس و گما‌ن‌های زیادی درباره اینکه ایدز چگونه و از کجا به وجود آمد وجود دارد ولی، این باور قوی وجود دارد که ایدز در آفریقا حدود سال 1940 به وجود آمد. طبق سوابق، اولین بیمار مبتلا به ایدز اهل یکی از ایالت‌های آفریقا در سال 1959 بود که خون او برای یافتن علت احتمالی مرگ نگهداری شد. در آزمایشات انجام شده مشخص شد که خون او آلوده به HIV بوده است.

اولین موارد

ویروس ایدز اولین بار حدود سال 1980 در ایالات متحده آمریکا کشف شد. گروهی از افراد حوان و معتاد اغلب مریض می‌شده‌اند و ردپایی از بیماری‌هایی که مبتلا می‌شده‌اند وجود نداشته است. اکثر بیماری‌هایی که آن‌ها مبتلا می‌شدند مربوط به دستگاه ایمنی بود. زمان بروز بیماری و چگونگی انتشار آن نامشخص بود. ویروس ایدز خانه جدیدی از یک نفر به نفر دیگر برای خود پیدا کرد. بعد از چند سال افراد این گروه شروع به مردن کردند. بیماری‌هایی که منجر به مرگ آن‌ها شده بودند، بیماری‌های شایعی بودند که اگر دستگاه ایمنی صدمه ببیند انسان‌ را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

شناسایی علائم HIV

سلول‌های T که به بدن برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کنند، در افراد مبتلا به این بیماری صدمه می‌بینند و تعداد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این شیوع بیماری جدید بود و به عنوان ایدز در سال 1981 شناسایی شد. پزشکان تحقیقاتی را برای یافتن علل احتمالی بیماری شروع کردند. در ابتدا، مشخص نبود که ایدز توسط عفونت ویروسی ایجاد می‌شود یا چیزی دیگر تا اینکه دو پزشک ویروس ایدز را شناسایی کردند. این ویروس ویروس HIV نام گرفت.
بعداً در سال 1985 آزمایش خون انجام شد که به شناسایی وجود ویروس HIV در خون کمک کرد. از آن موقع از این آزمایش برای تشخیص عفونت HIV استفاده می‌شود. برخی آزمایشات دیگر نیز برای کمک به تشخیص ویروس و بیماری با استفاده از بزاق و ادرار توسعه یافتند.

نظریه‌های چگونگی شروع ایدز

این باور وجود دارد که ویروس HIV خواص خود را از ویرس SIV که در میمون‌ها یافت می‌شود به دست آورده است. ویروس ایدز نیز خصوصیات خود را به همراه خصوصیاتی که از SIV به همراه برده توسعه داده است. SIV همان ساختار ژنتیک HIV را دارد و هر دو ویروس به گونه‌ای یکسان از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. SIV موجب ایدز در میمون‌ها می‌شود و همان تأثیرات را روی آن‌ها دارد ولی، تأثیری روی انسان‌ها از خود نشان نمی‌دهد درحالیکه ویروس HIV منجر به ایجاد ایدز در انسان‌ها می‌شود و نه در میمون‌ها. داستان، حدس و گمان‌ها و فرضیات جالب زیادی درباره چگونگی شروع ایدز از SIV و مخلوط شدن آن‌ در خون انسان وجود دارد.
مطابق نظریه‌‌ای دیگر، عفونت به خاطر مصرف گوشت میمون توسط انسان‌ها آغاز شد. گوشت و خون حاوی SIV بود که تحت جهش قرار گرفت و مسئول انتقال بیماری از میمون‌ به انسان‌ها شد. ژنتیک این حیوانات بیشترین شباهت را با انسان دارد و بنابراین، آن‌ها احتمالاً تطابقی برای تکامل ویروس HIV فراهم کرده‌اند. از زمان این مطالعه، شکار و مصرف گوشت این حیوانات ممنوع شده است.
ادوارد هوپر روزنامه‌نگاری است که در کتاب خود نظریه دیگری را مطرح کرده است. او گفته است که در بلژیک، رواندا و اوگاندا به مردم واکسنی به نام CHAT تزریق شد که با کمک سلول‌های کلیه زنده شامپانزه تولید شده بود. ممکن است این حیوانات آلوده به SIV بوده باشند و استفاده از سلول‌های آن‌ها منجر به جهش به HIV شده باشد. ولی، این نظریه توسط متخصصان و شرکت تولید کننده رد شد. آن‌ها نمونه اصلی واکنس را آزمایش کردند و دریافتند که سلول‌های زنده متعلقه به نوعی بوزینه دم کوتاه بود‌ه‌اند که حاوی ویروس SIV نیست. بنابراین، این نظریه بی اساس بود.
بسیاری بر این باورند که HIV توسط انسان‌ها و بعد از سال‌ها آزمایش در آزمایشگاه به وجود آمده است. این باور وجود دارد که ویروس HIV توسط برنامه ویروس سرطانی خاص و سازمان CIA ایجاد شده است. ولی، مطمئناً اثباتی برای این نظریه وجود ندارد و تبدیل به داستانی تخیلی شده است.
طی سال‌های ابتدایی شناسایی بیماری ایدز، دلایل ممکن برای انتشار آن نامشخص بود. این منجر به انتقال سریع بیماری از شخص آلوده به شخصی دیگر شد. ولی، بعداً مشخص شد که HIV می‌تواند از طریق انتقال خون، رابطه جنسی، استفاده از سرنگ آلوده و غیره منتقل شود. درست از زمان شناسایی، این ویروس میلیون‌ها نفر را آلوده کرده و به کام مرگ کشانده است. اگرچه دانشمندان هنوز درباره منشأ HIV مطمئن نیستند ولی، امیدواریم دارویی برای درمان آن پیدا کنند.

منبع:راسخون