ایده‌های بسته‌بندی دوستدار محیط ‌زیست

ایده‌های بسته‌بندی دوستدار محیط ‌زیست

ایده‌های بسته‌بندی دوستدار محیط ‌زیست

حالا زمان آن رسیده است که از حصار نوشتن خارج شویم و دست به عمل بزنیم و خود را در قبال حفظ کره زمین خود، مسئول بدانیم. با استفاده از ایده‌های بسته‌بندی سازگار با محیط زیست می‌توانیم اولین گام را به سوی حفظ محیط زیست خود برداریم.
در زمانی نه چندان دور، زمانی که پلاستیکی وجود نداشت و تکنولوژی انقدر پیشرفت نکرده بود، افراد معمولا از راه‌های ساده‌ای برای بسته‌بندی استفاده می‌کردند. این راه‌ها شامل استفاده از سبدهای حصیری، کیسه‌های پارچه‌ای، گونی هستند و پاکت‌های کاغذی را هم نباید فراموش کرد.
امروزه که با حجم وسیعی از تولیدات روبه‌رو هستیم، کاغذ با پاکت‌های پلی‌اتیلنی، سبدهای حصیری با سبدهای ترموکول، کیسه‌های پارچه‌ای و گونی با پلاستیک‌های بیشتری جایگزین شده‌اند. بیاید این طور نتیجه‌گیری کنیم:
افزایش جمعیت = افزایش آلودگی = تخریب محیط زیست
آیا شما هم با این موضوع موافق هستید که با مقدار مواد زائدی که روزانه تولید می‌شود، زمین دارد به یک سبد حجیم زباله تبدیل می‌شود؟ حقیقت شگفت‌آور این است که قسمت اعظم این زباله‌ها را بسته‌های پلاستیکی زیست‌تجزیه‌تاپذیر تشکیل می‌دهند. فوم، پلاستیک‌ها، قطعات فلزی و فویل‌هایی که به طور وسیع برای بسته‌بندی کالاهای اساسی به کار گرفته می‌شوند، صدها سال بدون این که تجزیه شوند، در زمین‌های تدفین باقی می‌مانند. این امر خود، تلفات زیادی را متوجه محیط زیست می‌کند و بدون شک باعث مرگ تدریجی زمین می‌شود.
بیایید کمی بیشتر فکر کنیم… پس زمین پرجمعیت چه می‌شود، مگر چقدر می‌تواند سوءاستفاده انسان‌ها را تحمل کند؟
آسیبی که داریم به زمین وارد می‌کنیم را در نظر بگیرید، می‌توانیم به عقب برگردیم و سعی کنیم ردپایمان در تولید کربن را کاهش دهیم. کوچکترین کار جهت کاهش اثر کربن، ایجاد تغییری در نحوه بسته‌بندی کالاهایمان است. روش‌های بسته‌بندی دوستدار محیط زیستی فراوانی وجود دارند فقط کافی است تا از منابع موجود استفاده کنیم. شعاری که به سبز بودن زمین کمک می‌کند، عبارت است از: صرفه‌جویی، استفاده مجدد و بازیافت. بیایید با ایده‌های بسته‌بندی زیست‌تجزیه‌پذیر خود، سبز بودن را تبلیغ کنیم.
بیوپلاستیک یا پلاستیک زیستی بجای کیسه پلاستیکی
می‌دانیم که پلاستیک، مستحکم است و برای اغلب بسته‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آن به راحتی تجزیه نمی‌شود. بزرگترین ضرر پلاستیک این است که حاوی مواد سمی است که نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای دیگر ارگانیسم‌های زنده‌ای همچون طبیعت نیز مضر است.
در نظر داشته باشید که بطری‌های PET که برای بسته‌بندی نوشیدنی‌ها و آب‌های معدنی به کار می‌روند، یک بار مصرف هستند؛ اما اغلب در یخچال اکثر خانه‌ها یافت می‌شوند و باعث بروز مشکلات کبدی و اختلالات تناسلی می‌شوند.
بجای پلاستیک‌ها از بیوپلاستیک‌هایی که از مواد آلی ساخته شده‌اند و 100 درصد قابل تجزیه هستند، استفاده کنید. بیوپلاستیک‌ها زودتر از پلاستیک‌های معمولی که حاصل سوخت‌های فسیلی هستند، تجزیه می‌شوند. استفاده از سلولز استات، یک بیوپلاستیک، برای بسته‌بندی موادغذایی نسبت به بسته‌ها یا ظروف پلاستیکی معمولی، گزینه بهتری است. اگر در استفاده از بیوپلاستیک احتیاط به خرج می‌دهید، پس بطری‌های شیشه‌ای را انتخاب کنید. شیشه که قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد است، گزینه بهتر دیگری است. زمانی بود که از شیشه برای ساخت بطری‌های نوشابه استفاده می‌شد. حالا باورتان می‌شود که اکنون باید به همان دوران برگردیم و بجای پلاستیک‌ها از شیشه استفاده کنیم.
کاغذ بازیافت شده بجای ترموکول
جهت حفظ اشیای ظریف و شکننده دربرابر دماهای بالا و جلوگیری از ترک و خراشیدگی آن‌ها، استفاده گسترده از ترموپلاستیک برای بسته‌بندی، ضروری به نظر می‌رسد. این ترموپلاستیک‌ها با گسترش ورقه‌های پلی‌استایرن ساخته می‌شود و در زمین‌های دفن زباله بدون این که کمپوست شوند، سال‌ها باقی می‌مانند.
در این‌جا به شما می‌گوییم که چه اتفاقی می‌افتد … انسان‌ها پس از مرگ تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند اما یک فنجان پلی‌استایرنی به حدود 500 سال زمان نیاز دارد تا تجزیه شود و از بین برود.
برای اشیا شکننده بجای استفاده از ترموپلاستیک یا پلی‌استایرن از کاغذ بازیافت شده همراه با بسته‌بندی از جنس نشاسته ذرت استفاده کنید. بسته‌بندی‌هایی که از جنس نشاسته ذرت هستند طی مدت 10 روز تجزیه می‌شوند و همچنین در آب حل می‌شوند و بهترین بخش آن، این است که آن‌ها حاوی مواد سمی نیستند که باعث آلودگی شوند.
فوم را فراموش کنید، کاغذ را امتحان کنید
درست است که استفاده از فوم در کاغذ کادو باعث بالا رفتن ارزش آن می‌شود‌ اما استفاده از آن اصلا به نفع زمین نیست. از فوم، علاوه بر این‌که در بسته‌بندی انواع آجیل استفاده می‌شود در ساخت کارتن‌های تخم‌مرغ که در سوپرمارکت‌ها وجود دارند نیز استفاده می شود. فوم ساخته شده از پلی‌استایرن را می‌توان بازیافت کرد و مجددا مورد استفاده قرار داد، اما همچنان برای طبیعت مضر باقی می‌ماند.
در نظر داشته باشید که … قطعات پلی‌استایرن یا فوم همانند مواد سرطان‌زا به عنوان القاکننده‌های آسم هستند. چرا در صورتی که می‌توانید برای عایق‌سازی لوازم ظریف و شکننده از کاغذ باطله استفاده کنید، فوم را به کار می‌برید؟ تمام خرده کاغذها را دم دست قرار دهید چون برای بسته‌بندی و کادوپیچ کردن به دردتان می‌خورند. علاوه بر این، کاغذ قابل بازیافت است و از آن می‌توان جهت ساخت کاردستی‌های کاغذی برای ساخت کاغذکادوهای جذاب استفاده کرد. حجم کاغذی که در سبد کاغذ باطله ریخته می‌شود را می‌شود به واحدهای تولیدی ارسال کرد تا از آن‌ها جهت بسته‌بندی استفاده کرد. علاوه بر این حتی می‌توانید از رول‌های مقوایی یا کاغذهای بازیافت شده جهت عایق‌بندی اجناس خودتان استفاده کنید.
سنتی شوید و از زنبیل استفاده کنید
آه! یاد آن روزهای طلایی به خیر که همه‌چیز با زنبیل حمل می‌شد. چرا یکبار دیگر به همان دوران خوب گذشته برنگردیم و کالا و اجناس را با زنبیل و سبدهای حصیری حمل نکنیم؟ آن چه که خیلی خوب است این است که مواد به کار رفته در آن‌ها 100% قابل تجزیه و حتی قابل بازیافت است. به علاوه، سبدهای حصیری در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون عرضه می‌شوند و جذاب هم هستند، باور نمی‌کنید که اگر از مواد طبیعی استفاده کنید، کارتان خیلی می‌گیره.
حقایق پیش پا افتاده … به کار بردن تنها کمی رنگ یا مواد جلادهنده طبیعی باعث می‌شود تا سبد حصیری شما کاملا شبیه به یک سبد نو شود!
چسب‌ها چه طور؟
استفاده از چسب باعث می‌شود تا بسته‌بندی‌ها حین جابجایی باز نشوند. برای این که از مواد طبیعی استفاده کنید، می‌توانید از چسب‌‌هایی بهره ببرید که از به هم پیوستن الیاف نخ رشته شده درست شدند. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که وسایلتان را در جعبه‌های مقوایی جمع کنید و دورش را با چسب محکم ببندید و اضافاتش را هم ببرید.
چرا این کار؟ به محض این که فرسوده شود به ذرات گرد و خاک تبدیل می‌شود و لازم نیست که حتی یک ذره هم نگران باشید.
تزئین
بجای این‌که از روبان برای تزئین کادوهایتان استفاده کنید، آن‌ها را با کاغذ دست‌ساز و وسایل تزئینی خشک اطراف خانه، تزئین کنید. از برگ‌ و بذر و گل‌های خشک استفاده کنید و روی آن‌ها کمی اکلیل و مواد براق بپاشید و کادو منحصر به فردتان را به کسی که دوست دارید، هدیه کنید.
استفاده هوشمندانه… از روبان‌های پلاستیکی نمی‌توانید استفاده‌های دیگری بکنید اما از وسایل تزئینی خشک می‌شود بارها و بارها استفاده کرد.
حالا شما با بسیاری از ایده‌های دوستدار محیط زیست آشنایی پیدا کردید. بیایید در جهت داشتن زمینی سبزتر و سالم‌تر، گامی برداریم. به زمین کمک کنید تا آن را برای خودتان و من و تمام انسان‌های روی آن به مکانی بهتر تبدیل کنید.
منبع:راسخون