چگونه باتری خودرو را در زمستان سرد زنده نگاه داریم

چگونه باتری خودرو را در زمستان سرد زنده نگاه داریم

باتری اتومبیل

باتری‌ها در زمستان شباهت بسیار زیادی به انسان پیدا می‌کنند زیرا باید آن‌ها را گرم نگاه داریم و به صورت منظم مواد غذایی برسانیم تا مواد شیمیایی درون آن‌ها رضایت را در کارکرد باتری نشان بدهد، درست مثل انسان که باید در زمستان لباس گرم بپوشد و غذای منظم و مناسب مصرف کند.

باتری‌هایی که برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار نگیرند با پدیده خالی شدن خودکار شارژ روبرو خواهند شد و این پدیده حتی در هوای متعادل نیز رخ خواهد داد و تنها به زمستان بازنمی‌گردد. البته مشکل اصلی و بحرانی، زمانی رخ می‌دهد که یخ زدگی در باتری موجب ترک برداشتن سطح رویی باتری بشود زیرا در این شرایط یخ زدگی به داخل باتری نیز نفوذ کرده است و آسیب جدی به بخش‌های داخلی آن وارد ساخته است. برای جلوگیری از این مورد تنها راه پیش روی ما نگه‌داری مناسب باتری خواهد بود.

نخستین گام استفاده از ابزارهای مناسب در زمان‌هایی است که برای مدتی از باتری استفاده نمی‌شود؛ یکی از مهم‌ترین ابزارها برای فصل زمستان می‌تواند شارژرهای باتری باشد، این شارژرها در ابتدا ممکن است گران به نظر برسند ولی قیمت آن‌ها در مقایسه با خرید یک باتری نو به‌هیچ‌عنوان بالا نیست. در این میان پیشنهاد می‌کنیم که فریب قیمت پایین بسیاری از مدل‌های شارژر را نخورید و مدل‌های استاندارد را خریداری کنید؛ این مدل‌ها قیمت به نسبت بالاتری دارند ولی در عین حال از مدار داخلی ویژه‌ای برخوردار هستند که از اور شارژ شدن باتری جلوگیری به عمل می‌آورد. استفاده از این شارژرها برای زمستان و یا وقت‌هایی که می‌خواهید برای مدت زمانی طولانی از باتری استفاده نکنید، می‌تواند بسیار مفید و حتی ضروری باشد.

 

پس از خریدن این ابزار باید آن را به ماشین خود و یا به عبارت صحیح‌تر به باتری ماشین خود متصل کنید، به همین خاطر است که باید در این مرحله به ماشین‌تان نگاهی بیندازید و سیم‌های فرسوده و موارد این‌چنینی را تعویض کنید. برای استفاده از این شارژرها باید باتری را با کمک کابل‌های ویژه به شارژر متصل کنید که در صورت عدم تمایل به داشتن یک سیم‌کشی فانتزی، می‌توانید به سادگی از کابل‌های سوسماری که برای باتری به باتری کردن استفاه می‌شود نیز استفاده کنید و تنها باید به یاد داشته باشید که رنگ قرمز برای قطب مثبت و رنگ سیاه برای قطب منفی استفاده شود. در شرایطی که نمی‌توانید به واسطه کابل‌ها کاپوت ماشین را بسته نگه دارید، ممکن است با مشکل روبرو شوید زیرا در برخی از ماشین‌ها با بازشدن کاپوت خودرو به‌صورت خودکار چراغ‌هایی روشن می‌شوند و برای این شرایط حتما چراغ مربوطه را از جای خود دربیاورید تا انرژی باتری و شارژر آن را بیهوده هدر ندهد.

در گام بعدی پس از شارژ کردن باتری، آن را امتحان کنید، روش ساده امتحان کردن شارژ باتری، مشاهده نور لامپ‌هاست ولی در صورت نیاز به روش دقیق‌تر می‌توانید از یک ولت‌متر استفاده کنید که پیش از وصل کردن ولت‌متر به باتری، حتما به یاد داشته باشید که شارژر را از آن جدا کنید. به یاد داشته باشید که ولتاژ مناسب برای باتری شما بین 12.6 تا 14.4 ولت است و ولتاژ پایین‌تر از 12.6 می‌تواند برای خودروی شما مشکل‌ساز شود.

نکات جانبی

از راه‌های دیگر برای حفاظت از باتری در زمستان می‌توان به بازکردن باتری و نگاه‌ داشتن آن در یک محیط گرم اشاره کرد که این امر بازهم مشکل خالی شدن باتری در بلند مدت را به همراه خواهد داشت. در صورتی که از شارژر استفاده می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان آن را در محیطی غیر از گاراژ قرار ندهید زیرا استفاده از شارژر موجب ایجاد گاز هیدروژن می‌شود که این گاز در محیط‌های خانگی می‌تواند به آتش‌سوزی منجر گردد. در ضمن به یاد داشته باشید که شارژر را بر روی سطوح رسانا قرار ندهید تا درصورت اتصالی، شارژ به محیط پخش نشود.

در پایان باید یادآور شویم که این روش می‌تواند عمر باتری شما را بیش‌تر کرده و درنهایت نیز برای شما صرفه‌جویی به همراه داشته باشد ولی بدانید که به‌هیچ‌عنوان راه حل نهایی و ویژه‌ای برای فرار از سرمای زمستان وجود ندارد و در صورتی از باتری خود غافل شوید، ممکن است مجبور به خرید یک باتری جدید گردید.

منبع:آی تی رسان