بادمجان و خواص آن برای سلامتی

بادمجان و خواص آن برای سلامتی

ذائقه‌ی افراد برای مصرف بادمجان (یا بادنجان) متفاوت است، اما بادمجان یک ماده‌ی غذایی ارزشمند است که خواص بسیاری دارد. بادمجان متعلق به خانواده‌ی بادمجانیان (سیب‌زمینیان) است و در نقاط مختلف دنیا به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی استفاده می‌شود. بادمجان را به‌اشتباه جزو دسته‌ی سبزیجات به‌حساب می‌آورند، درحالی‌که آنها میوه هستند؛ چرا که از یک گیاه گلدار به عمل می‌آیند و دانه دارند. بادمجان در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌ها در مقابل بیماری‌های عفونی و مزمن و نیز ترکیباتی به نام رادیکال‌های آزاد، به بدن کمک می‌کنند.
بادمجان حاوی ترکیبی به نام آنتوسیانین است که مسئول رنگ خاص این میوه است. طبق مطالعات انجام‌شده، آنتوسیانین خاصی به نام ناسیونین (nasunin) در بادمجان وجود دارد که به‌خصوص در برابر رادیکال‌های آزاد مقاوم است.

 سبب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود

بادمجان به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق به خرگوش‌هایی که کلسترول خون‌شان بالا بود، به‌مدت دو هفته ۱۰ میلی‌لیتر عصاره‌ی بادمجان دادند. در پایان این مطالعه، پژوهشگران شاهد کاهش کلسترول بد خون (LDL) و تری‌‌گلیسیرید خون خرگوش‌ها بودند. این دو ترکیب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.
سایر مطالعات نشان داده‌اند که بادمجان از قلب محافظت می‌کند. در یک مطالعه به دو گروه از حیوانات، به‌مدت ۳۰ روز بادمجان خام و کباب‌شده خورانده شد. هردو گروه شاهد بهبود عملکرد قلب و کاهش شدت حملات قلبی بودند.
البته باید توجه کرد که این مطالعات روی حیوانات صورت گرفته است، برای اطمینان بیشتر درباره‌‌ی خواص بادمجان و تأثیر آن روی بدن انسان، نیازمند انجام مطالعاتی روی انسان‌ها هستیم.

دارای خواص ضد سرطانی است

بادمجان دارای ترکیباتی است که سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و خصوصا در مقابله با سرطان پوست بسیار مؤثر است.
بیش از ۲۰۰ تحقیق نشان داده که مصرف میوه و سبزیجاتی مثل بادمجان بدن را در مقابل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان پانکراس (لوزالمعده) و سرطان معده محافظت می‌کند. البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص کند که ترکیبات موجود در بادمجان چطور در برابر سرطان، مؤثر هستند.

به‌راحتی می‌توان از بادمجان در رژیم غذایی استفاده کرد
بادمجان را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند پختن، سرخ کردن، کباب کردن و … همراه با روغن زیتون مصرف کرد. می‌توانید به‌جای ترکیبات پُرکالری در پخت‌ غذاهای مختلف از بادمجان استفاده کنید.
بادمجان دارای فیبر بالا و کالری کم و سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی بسیار مفید است، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کنترل قند خون و کاهش وزن می‌شود، پختن آن آسان است و به‌راحتی می‌تواند در برنامه‌ی غذایی قرار بگیرد.

منبع: http://payju.ir