بارکد و بارکدخوان چیست؟

بارکد  و بارکدخوان چیست؟

بارکد – به زبان ساده می توان گفت: مجموعه ای از میله ها یا خطوط سیاه رنگی که معمولاً بر روی زمینه ای سفید چاپ می شود و به وسیله آن از کالای خریداری شده شناسایی لازم به عمل می آید و قیمت آن مشخص می شود و اگر به دنبال تعریف دقیق تری هستید، باید گفت:

بارکد عبارت است از انتقال داده ها از طریق امواج نوری. آنها مجموعه ای از خطوط میله ای موازی با عرضهای گوناگون (پهن و نازک)هستندکه اندازه هر خط معنا و مفهوم خاصی برای دستگاه بارکدخوان دارد.
در حقیقت دستگاه بارکدخوان ماشینی است که اطلاعات را به شکل بصری بر روی صفحه نمایش می دهد.

barkod1
ضرورت استفاده از بارکد

گرداندن یک فروشگاه کار مشکل و پردردسری است. مدیران و صاحبان آن باید از میزان موجودی که از هزاران کالای کوچک و بزرگ دارند، مطلع باشند (کالاهایی که مجبور به خرده فروشی آن هستند و در زمان طولانی از انبارهایشان بیرون می روند.)
همین طور که فروشگاهها، بزرگ و بزرگتر شدند تا به فروشگاههای زنجیره ای امروزی رسیدند، کار مشکل و مشکل تر شد. نخست مجبور شدند در فروشگاهها را هرچند وقت یکبار ببندند و تمام کیسه ها و بسته ها و کنسروها را شمارش کنند. کار بسیار دشواری بود.
این کار سخت و هزینه بردار بیش از یک بار در سال انجام نمی شد (انبارگردانی)، بنابراین مدیران فروشگاهها مجبور بودند بیشتر کارهایشان را بر اساس حدس و گمان انجام دهند و در نهایت این نیاز مادر اختراع شد!

  فواید بارکد کردن

۱) مصون بودن از خطاپذیری به علت کاهش دخالت نیروی انسانی و وارد نشدن دستی اطلاعات.
۲) دسته بندی دقیق اطلاعات.
۳) سرعت بالا به همراه صحت ۱۰۰درصد.
۴) دسترسی آسان به اطلاعات واقعی و حقیقی (در جریان روند مدیریت) البته اگر: با دقت تمام کالاها در فروشگاهها بارکدگذاری شوند تا مراجعه کنندگان دچار دردسرهایی که ما با آن خوب آشنایی داریم، نشوند.

بارکد خوان چیست؟

بارکدخوان وسیله ای الکترونیکی است که با تابش پرتوهای فروسرخ به بارکد کالا، نوع و اطلاعات مربوط به آن را تشخیص می دهد.از این وسیله در فروشگاه ها، انبارها و… استفاده می شود. دستگاه بارکد خوان (اسکنر بارکد) یك دستگاه الکترونیکی برای خواندن بارکدهای چاپ شده است. مانند یک اسکنر مسطح، شامل یك منبع نور، یک لنز و یک حسگر نوری تبدیل كننده پالس های نوری به الكتریكی است. علاوه بر آن، تقریبا تمام بارکد خوان ها شامل مدارات دریافت كننده بارکد و تجزیه و تحلیل داده های تصویر ارائه شده توسط سنسور و ارسال مطالب بارکد به پورت خروجی میباشند.

اسكنرهای نوع قلمی

 
بارکدخوان های نوع قلمی از یک منبع نور و یک دیود حساس نسبت به نور تشكیل شده اند که در کنار یکدیگر در نوک یک قلم یا ترکه قرار داده شده است. برای خواندن بارکد، نوک قلم بصورت یكنواخت به حرکت در سراسر میله در می آید. دیود اندازه گیری حساس به نور شدت جریان نور منعكس شده از منبع نوری و شكل موج تولید شده و عرض میله ها و فاصله های آنها از یکدیگر را در بارکد اندازه گیری می كند. میله مشكی در نور جذب شده از بارکد و نور منعكس شده از فضاهای سفید نمایانگر شکل موج ولتاژ تولید شده توسط فتودیود است و میله و فضای خالی الگویی در بارکد است. این شکل موج توسط اسکنر به شیوه ای شبیه به مورس كد (نقطه خط تیره) رمزگشایی میشود.


اسکنرهای لیزری

بارکدخوان های لیزری به همان روش بارکدخوان های نوع قلمی کار می کنند با این تفاوت که از یک اشعه لیزری به عنوان منبع نور استفاده میكنند و به طور معمول به کار رفت و برگشتی آینه ای یا چرخشی برای اسکن پرتو لیزر در سراسر باركد به جلو و عقب میرود. همانند اسكنر های نوع قلمی از یک دیود حساس به نور برای اندازه گیری شدت نور منعکس شده از باركد استفاده شده است. در هر دو اسكنر قلمی و اسکنر لیزری، نور منتشر شده از باركدخوان سریعاً تفاوت در اندازه روشنایی الگوی داده را بوسیله مدار دریافت كننده حساس به نور طراحی شده برای شناسایی سیگنال های یكسان با الگوی مدل سازی مشابه مقایسه میكند.


  اسكنر های CCD

بارکدخوان های CCD از آرایه ای از صدها حسگر نوری بسیار کوچک خطی استفاده میكنند كه در بالای اسكنر قرار گرفته اند. مستقیماً در مقابل هر یك از آنها حسگرهای اندازه گیری شدت نورقرار دارند. هر یك از حسگرهای نور در اسكنر CCD به تنهایی بسیار کوچک هستند و به دلیل اینكه صدها سنسور خطی در هر ردیف وجود دارد، یک الگوی ولتاژ یکسان به عنوان الگوی بارکد به وسیله اندازه گیری پی در پی ولتاژ مقابل هر حسگر در خط در باركد تولید شده است. تفاوت مهم بین اسكنرهای CCD و نوع قلمی و یا اسکنر لیزری این است كه اسكنر CCD نور محیط ساطع شده از بارکد را اندازه گیری می كند در حالی که قلمی یا اسکنرهای لیزری نور منعکس شده از یک منشاء فركانس خاص از خود اسكنر را اندازه گیری میكنند.


اسكنر های مبتنی بر دوربین

اسکنرهای تصویربرداری دو بعدی از نوع چهارم و از جدید ترین بارکدخوان ها هستند. آنها از یک دوربین و روش های پردازش تصویر برای رمزگشایی بارکد استفاده مییكنند.
اسكنر دوربین ویدئویی از دوربین های فیلمبرداری کوچک با تکنولوژی CCD استفاده میكند و مشابه یک باركد خوان CCD است با این تفاوت که به جای داشتن یک سطر از حسگرها، یک دوربین فیلمبرداری دارد كه صدها سطر از سنسورهای مرتب را در یک آرایه دو بعدی طوری كه می توانند یک تصویرتولید كنند قرار داده است.
گروه زیادی از باركدخوان ها از دوربین های صنعتی با وضوح بالا برای خواندن باركدهای متعدد به طور همزمان استفاده میكنند. تمام باركدها در یك عكس رمزگشایی شده فوراً ظاهر می شوند (اختراع ثبت شده ImageID ۶۸۰۱۲۴۵ و ۶۹۲۲۲۰۸).
تعدادی کتابخانه کد باز برای خواندن بارکد از روی تصاویر وجود دارد. از جمله آنها پروژه ZXing، جهت خواندن باركدهای یک و دو بعدی با استفاده از اندیشه و JavaME، پروژه JJIL، جهت خواندن بارکد های EAN – ۱۳ از دوربین های تلفن همراه با استفاده از جاوا ME، و ZBar، جهت خواندن باركدهای مختلف یک بعدی در گروه C (مرتبه سوم). حتی وب سایت یکپارچه هم با ارسال تصویر (به عنوان مثال Folke Ashberg : EAN – ۱۳ اسكن كردن تصویر و ابزار ایجاد كد) و یا با استفاده از پلاگین ها (برای مثال Barcodepedia با استفاده از نرم افزار فلش و webcam برای پرس و جو از یك پایگاه داده)، گزینه هایی برای حل كردن وظایف داده شده است.


باركد خوان های چند وجهی

باركد خوان های چند وجهی با استفاده از “مجموعه ای از خطوط مستقیم یا منحنی، اسکن از جهات مختلف را در قالب ستارگان انفجاری، یك الگوی lissajous، و یا آرایش multiangle و یا سایر الگوها انجام میدهد به شكلی كه یک یا چند از آنها قادر به عبور از نماد میله و فاصله بدون توجه به جهت گیری شان هستند. ”
باركد خوان های چند وجهی تقریبا همه از لیزر استفاده می کنند. بر خلاف اسکنرهای لیزری ساده تک خط، آنها از یک الگو پرتوهای در جهت های مختلف استفاده میكنند كه به آنها اجازه می دهد بارکدهای زوایای مختلف را بخوانند. بسیاری از آنها با استفاده از یک آینه دوار چند ضلعی و یک آرایش از چند آینه ثابت برای تولید الگوهای اسکن پیچیده خود استفاده میكنند.
باركد خوانهای چند وجهی بدلیل استفاده اسکنرهای افقی در سوپرمارکتها معروفترین آنها هستند، همان بسته هایی که مقابل یک صفحه شیشه ای و یا داخل چهارچوب کبودی قرار گرفته اند. طیف وسیعی از اندازه بارکدخوان های چند وجهی در دسترس میباشند که می توانند برای برنامه های مختلف اسکن، اعم از خرده فروشی با خواندن بارکد با فاصله چند سانتی متر دور تر از اسکنر و یا برای اسکن بارکد در نوار نقاله های صنعتی که در آنها بارکد می تواند چندین متر دورتر از اسکنر قرار گیرد. همچنین بارکد خوانهای چند وجهی در خواندن بارکدهایی که دارای چاپ ضعیفتر هستند، چین خورده و بارکدهایی که پاره شده اند کارایی بهتری دارند.


دوربین های تلفن همراه

از آنجا که دوربین های تلفن همراه بدون فوکوس اتوماتیک برای خواندن برخی از فرمت های رایج ایده آل نیستند، بارکد خوان های دو بعدی که برای تلفن های همراه بهینه سازی شده اند و همچنین کدهای QR و کدهای دیتا مانریکس را با دقت و به سرعت می توانند بخوانند با فوکوس اتومات و یا بدون آن وجود دارد.
اینها تعدادی از کاربردهای این دستگاه برای مصرف کنندگان است:
• فیلم : DVD فیلم کاتالوگ و VHS فیلم کاتالوگ
• موسیقی : CD کاتالوگ، پخش MP۳ با اسکن کردن
• فهرست کتاب
• برنامه غذایی، تقویت اطلاعات، ساخت لیست های خرید که در گذشته از یک آیتم استفاده میشده و غیره
• موجودی اموال شخصی (برای بیمه و اهداف دیگر)
• کارت تلفن : بارکد دو بعدی می تواند اطلاعات تماس را از ورودی ذخیره کند.
• فروشگاه همه چیز: اسکنر قابل حمل برای ذخیره موارد مورد علاقه و دنبال کردن آنلاین آنها در خانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
• مدیریت کوپنها: وجین کردن کوپنهای باطل شده.
• حسابداری شخصی: رسیدها را می توان در نرم افرار حسابداری شخصی در هنگام ورود کالا بوسیله برچسب بارکد و خواندن بارکد آن علامت گذاری کرد. بعد از آن، تصاویر رسیدهای اسکن شده می تواند به طور خودکار با یک ورودی مناسب ارتباط برقرار کند. گذشته از آن، بارکدها می توانند جهت حذف سریع نسخه های کاغذی که مثل علف هرز در حال رشد هستند و برای مالیات و اهداف موجودی دارایی غیر ضروری هستند استفاده شوند.
• اگر خرده فروشان در رسیدهایشان بارکدهایی را که اجازه دانلود یک نسخه الکترونیکی یا کد گذاری رسید وارد شده را در یک بارکد دو بعدی قرار دهند، مصرف کنندگان به راحتی می توانند داده ها را به حسابداری شخصی، موجودی اموال و نرم افزار مدیریت مواد غذایی خود الحاق کنند. رسید اسکن شده در یک اسکنر می تواند به طور خودکار شناسایی و ارتباط مناسب با ورودی را در نرم افزار اموال و حسابداری برقرار کند.
تعدادی از برنامه های سازمانی با استفاده از تلفن های همراه عبارتند از:
• کنترل دسترسی (مثال اعتبار بلیط در سالن)، گزارش موجودی (مثال پیگیری تحویل شده ها)، پیگیری دارایی (مثال ضد جعل).

منبع: ramzinehnegar.com