با باغبانی سالم بمانید

با باغبانی سالم بمانید

با باغبانی سالم بمانید

(توصیه‌هایی برای قبل و بعد از پیوند کلیه)

بهار می‌تواند شروعی تازه برای خیلی از کارها حتی تغییر در رژیم غذایی شما باشد. توصیه می‌شود که سطح سلامتی خود را قبل و بعد از پیوند کلیه، با استفاده از پیروی از یک رژیم کم سدیم و حفظ وزن سالم ارتقا دهید. انتخاب‌های غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی، برای رسیدن به این هدف لازم هستند و درست کردن یک باغچه به شما در هر دوی این کارها (انتخاب‌های غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی) کمک می‌کند.
سبزیجات و گیاهان تازه به طور طبیعی، سدیم کمی‌دارند ولی تفاوت سبزیجاتی که در خانه پرورش داده می‌شوند این است که هم زیبا هستند و هم مقرون به صرفه. علاوه بر این، وقتی محصولات خودتان را مصرف می‌کنید، می‌توانید سبزیجات را در تازه‌ترین حالت ممکن مصرف کنید که طعم آن‌ها هم عالی است. وقتی باغچه شما پر از سبزی است، شما می‌توانید بعضی از آن‌ها را فریز کرده و در طول تمام سال آن را مصرف کنید.
باغبانی علاوه بر این که گیاهان سالم برای تغذیه شما فراهم می‌کند، یک سرگرمی و فعالیت کمک کننده به سلامتی است چرا که راهی برای افزایش سطح فعالیت و کالری سوزی شما است. اگر شما در باغبانی تازه کار هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، اینترنت و سایر رسانه‌ها می‌توانند تمام ابزارهای اولیه که برای این کار نیاز دارید و بهترین راه برای شروع را با توجه به فضایی که در دسترس دارید، به شما معرفی کنند. طبیعی است که بخواهید از یک باغچه کوچک شروع کنید و یا برای ساخت باغچه خود مدت زیادی زمان صرف کنید. اگر شما فقط یک فضای کوچک و یا یک بالکن کوچک برای این کار دارید، می‌توانید با کاشتن چند گیاه کوچک در گلدان شروع کنید. اگر در منزل خود حیاط خلوت دارید، می‌توانید با یک باغچه کوچک شروع کنید. اگر منتظر یک پیوند هستید و به شما توصیه شده است تا از یک رژیم کم پتاسیم پیروی کنید، گیاهانی که پتاسیم کمتری دارند بکارید. اگر مطمئن نیستید که کدامیک از این گیاهان برای شما مناسب تر هستند، می‌توانید با متخصص تغذیه خود مشورت کنید. به طور حتم او از شنیدن این که شما می‌خواهید گیاهان کم سدیم و تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، هیجان زده می‌شود. برای شور و نشاط بخشیدن به باغبانی خود می‌توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید.
با اضافه کردن سبزیجات تازه به غذاها می‌توانید بدون اضافه کردن نمک، به آن‌ها طعم دلپذیری بدهید. شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را در گلدان‌های کوچک بکارید و در بالکن خانه یا روی پنجره اتاق خود قرار دهید. آبیاری و مراقبت معمول باعث می‌شود که ماندگاری گیاهان طولانی تر شود. برای شروع، گیاهان سرگرم کننده مثل ریحان، گشنیز، شوید، پونه و جعفری مناسب هستند. اگر در دستور اصلی بعضی از غذاهای مصرفیتان، از سبزی خشک استفاده می‌شود، به جای آن از سبزی تازه استفاده کنید؛ چون در این صورت می‌توانید با مصرف تنها یک سوم میزان سبزی که برای تهیه سبزی خشک استفاده شده است، غذای خود را آماده کنید. اجازه ندهید که دستورهای غذایی شما را محدود کنند. ممکن است شما مقدار مواد موجود در غذاها را با توجه به اولویت‌های خود یا خانواده خود تنظیم کنید و بر اساس مزه ای که می‌خواهید میزان گیاهان موجود در غذاها را کم و زیاد کنید.
اگرچه باغبانی مزایای زیادی دارد، در مورد زمانی از روز که در معرض نور خورشید قرار دارید و مدت زمان قرارگیری، احتیاط کنید. بعد از پیوند، شما در مقابل اثرات مضر اشعه خورشید حساس تر خواهید بود. لباس‌های مناسب بپوشید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؛ از کار کردن در باغ در میانه روز که میزان اشعه فرابنفش به بیشترین حد خود می‌رسد، خودداری کنید. همچنین وقتی با خاک کار می‌کنید، مراقب باشید و همیشه دستکش بپوشید. به طور کلی، بهتر است که بلافاصله بعد از جراحی از خاک دور باشید، بنابراین در مورد زمان مناسب باغبانی بعد از جراحی با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

منبع:راسخون