با ترکیب سرکه و مواد سفیدکننده چه اتفاقی می‌افتد؟

با ترکیب سرکه و مواد سفیدکننده چه اتفاقی می‌افتد؟

با ترکیب سرکه و مواد سفیدکننده چه اتفاقی می‌افتد؟

آیا می توانید سرکه و سفید کننده را با هم مخلوط کنید؟ شما نباید این کار را انجام دهید چرا که این ترکیب باعث انتشار گاز کلر می‌شود که مدت‌هاست این گاز به عنوان یک خطر استنشاقی قابل توجه، شناخته شده است.

آیا می‌دانستید مخلوط کردن سفید کننده و سرکه می تواند سمی باشد؟

زمانی که جوش شیرین و سرکه به طور جداگانه استفاده ‌می‌شوند، به عنوان بهترین پاک‌کننده‌ها عمل می‌کنند اما هنگامی که ترکیب ‌می‌شوند، حداقل برای رفت‌وروب‌های روزانه خانگی موثر هستند.
برخی چیزها مثل آب و آب‌لیمو برای ترکیب شدن، فرموله شده‌اند درحالی که برخی ترکیبات با هم دیگر نمی‌سازند و بهترین مثال آن می‌تواند ترکیب سرکه و سفیدکننده باشد. هر دوی این محصولات، به دلیل وجود خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، گزینه‌های خوبی برای تمیز کردن خانه هستند. از محافظت در برابر آلودگی میکروبی تا ایجاد طراوت در اتاق را در بر می‌گیرد، این ضدعفونی‌کننده‌ها می‌توانند برای حفظ پاکیزگی خانه شما بسیار مفید باشند. با این حال، آن‌ها را نباید ترکیب کرد. توضیحات زیر به شما توضیح می‌دهد که زمانی که این محصولات را مخلوط می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد:

مخلوط کردن سرکه و سفیدکننده – هرگز این کار را انجام ندهید!

به خاطر خواص پاکسازی و اثر ضدعفونی‌کنندگی سرکه و سفید کننده، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ترکیب کردن آن‌ها باعث می‌شود تا خاصیت ضدعفونی‌کنندگی موثرتری ایجاد شود. با این حال، اگر قرار باشد که این کار به قیمت سلامتی شما تمام شود، بهتر است سعی نکنید که این دو ماده شیمیایی را با هم ترکیب کنید. به بیان ساده، از نقطه نظر سلامتی، مخلوط کردن این مواد شیمیایی با هم، خطرناک است. از آن جا که سرکه اسیدی است، وقتی که مواد سفید کننده با یک اسید ترکیب شوند، مخلوط حاصل از آن منجر به انتشار گاز کلر می‌شود که این گاز برای سلامتی ما بسیار مضر است. گاز کلر برای بدن انسان سمی است و می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی شود. پس با دانستن این موضوع، دیدن برچسب روی بطری‌های سفیدکننده که ترکیب سفیدکننده با هر عامل تمیز‌کننده اسیدی دیگری مانند سرکه را هشدار می‌دهد، برای شما کمتر تعجب‌آور خواهد بود.

خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض گاز کلر

از آن‌جا که گاز کلر به عنوان یک محرک قوی دستگاه تنفسی محسوب می‌شود، به احتمال زیاد استنشاق آن می‌تواند باعث حملات سرفه‌ای مکرر شود. به غیر از سرفه‌های بسیار شدید، شخص ممکن است مشکلات تنفسی را تجربه کند. این گاز همچنین ممکن است به شدت، چشم و پوست را تحریک کند. مواجه‌ بسیار زیاد با این گاز می‌تواند باعث خورندگی چشم‌ها و سوختگی‌های شیمیایی شود. تماس طولانی مدت و مزمن با گاز کلر می تواند کشنده باشد و به بستری فوری نیاز دارد.

واکنش شیمیایی

همانطور که می دانیم، سفید کننده‌های خانگی چیزی به‌غیر از یک محلول آبی هیپوکلریت سدیم است. هنگامی که گاز کلر با یک محلول هیدروکسید پایه، ترکیب می‌شود، یون هیپوکلریت را تولید می‌کند.
Cl2(g) + 2OH-(aq) ⇌ OCl-(aq) + Cl-(aq) + H2O(l)
این یک واکنش برگشت پذیر و یا دو طرفه است که یعنی اتم‌های کلری که در واکنش تولید می‌شوند به طور مداوم از حالت Cl2 به OCl- و بالعکس تغییر حالت می‌دهند.
بنابراین، هنگامی که یک محلول اسیدی با سفید کننده ترکیب می‌شود، یون هیدروکسید (OH-) سفیدکننده با یون‌های اسیدی H + برای تولید آب (H2O)ترکیب می‌شود. در نتیجه، تعداد یون‌های هیدروکسید کمتری در واکنش بین OH-و Cl2شرکت می‌کنند. این کار باعث می شود واکنش کندتر شود اما سرعت واکنش برگشت (که به تولید گاز کلر منجر می‌شود) کاهش پیدا نمی‌کند. این مورد باعث می‌شود تولید گاز کلر به صورت غیرطبیعی افزایش پیدا کند.
واکنش بین سفیدکننده و سرکه که منجر به تولید گاز کلر می‌شود، در زیر آورده شده است:
NaOCl + CH3COOH → Cl2 + CH3COONa + H2O

یک جایگزین بی‌خطرتر

به جای مخلوط کردن این مواد ضدعفونی‌کننده، گزینه بهتر انتخاب هر کدام از آن‌ها به تنهایی است. یک جایگزین بی‌خطرتر، استفاده از سرکه برای مصارف خانگی است. در یک مقایسه بین سرکه و سفیدکننده ، روشن است که سفید کننده در از بین بردن موارد بیماری‌زا موثرتر است. با این حال، سفید کننده همچنین بخارهایی را منتشر می‌کند که می تواند ریه های شما را تحریک کند و باعث مشکلات تنفسی شود. با توجه به نگرانی های بهداشتی مرتبط با استفاده از سفید کننده، بهتر است برای اهداف پاکسازی، سرکه را انتخاب کنید.

منبع:راسخون