با این گیاهان از ریزش مو جلوگیری کنید

با این گیاهان از ریزش مو جلوگیری کنید

با این گیاهان از ریزش مو جلوگیری کنید:

بیشتر سعی در بهبود تغذیه ریشه مو، دارد و برای این امر باید خون فرد اصلاح و دارای ترکیبات مورد نیاز پیاز مو شود

این امر باید سبک زندگی اصلاح شود در واقع باید سعی شود مواردی همچون: تغذیه مناسب، کاهش استرس‌ها، منظم کردن ساعات خواب، پاکسازی بدن از مواد زائد، ورزش و تحرک و … رعایت شوند

مناسب یکی از مهمترین عوامل نام برده است که به طور مستقیم بر روی سلامتی موها اثرگذار است، موادغذایی دارای کلسیم (مانند کشک) استحکام بخش موها هستند و یا این که افراد با مزاج سرد و ضعیف می‌توانند از مخلوط پودر پسته و شکر یا نبات به عنوان تقویت کننده استفاده کنند و برخی رژیم‌های لاغری سنگین و غیر استاندارد نیز می‌تواند باعث کاهش کیفیت مو و ریزش آن شوند

با توجه به این که مواد زائد موجود در بدن باعث رشد موهای زائد و کاهش کیفیت رشد موها و ریزش آنها می‌شود، پاکسازی بدن از این مواد زائد برای پیشگیری از عوارض ذکر شده لازم است و عوامل سبب‌ساز تجمع این مواد زائد غالباً عوارضی همچون یبوست، تعریق نامناسب، عدم تحرک، استرس و… هستند

گیاه مورد به کف سر مالیده شود و پوست انار به صورت کوبیده و یا به همراه آب انار (افراد با موهای چربی به سر مالیده و یا سر را با این ماده شست‌وشو دهند)، باعث استحکام مو می‌شوند، (حنا) و (وسعه) نیز رنگ موی طبیعی و تقویت کننده مو برای پوست‌های حساس هستند و نکته قابل توجه اینکه، افراد باید سعی کنند از گیاهان دارویی با تجویز پزشک استفاده کنند و به هنگام استفاده از این گونه مواد، ابتدا آن را در یک بخش کوچک از پوست و موی خود امتحان کنند و در صورت عدم حساسیت اقدام به استفاده. آن برای کل موها کنند.

ريزش مو يکي از مشکلاتي است که به جرات مي توان گفت اکثر مردم دنيا با آن مواجه هستند. عوامل زيادي مانند عوامل محيطي، ژنتيکي، هورموني ، برخي بيماري ها مانند اختلالات تيروئيد ، آنمي ( کم خوني ) و نوع تغذيه در ريزش مو دخيل است.

اهميت رژيم غذايي را در حفظ سلامتي بدن به خصوص مو ، نمي توان ناديده گرفت. تحقيقات اخير ژاپني ها بعد از جنگ جهاني دوم اين امر را تاييد مي کند؛ چرا که استفاده از رژيم غذايي غربي ها به وسيله ي ژاپني ها باعث اضافه وزن توام با ريزش مو در اکثر مردم شد.

شايع ترين دليل ريزش مو در زنان کمبودهاي غذايي است، زيرا معمولاً براي کاهش وزن خود رژيم هاي غير اصولي را به کار مي برند که نتيجه ي آن بروز اين مشکل است. همچنين کساني که مواد غذايي حيواني مصرف نمي کنند و به اصطلاح گياهخوار هستند، به دليل عدم اطلاع کافي در زمينه چگونگي مصرف غذاهاي گياهي، دچار کمبود پروتئين ، روي ، آهن ، اسيدهاي آمينه ي ضروري ، ويتامين هاي گروه B و … مي گردند.

در زير منابع برخي از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

پروتئين :

اساس و پايه ي نياز بافت هاي بدن مانند مو، ناخن ، پوست و … مي باشد و در موادي مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهي و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنيات و حبوبات به ميزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته اي مثل نان ، برنج ، ماکاروني و سبزي ها نيز به مقدار کمي وجود دارد.اسيدهاي آمينه اجزاي تشکيل دهنده پروتئين ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

کلسيم و منيزيم :

گروه شير و لبنيات منابع غني کلسيم و منيزيم و نيز پروتئين هستند. اگر فردي دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شير ) باشد و از ساير مشتقات لبنياتي نيز براي تامين نيازهاي بدن خود استفاده نکند، بايد به طور روزانه مکمل کلسيم مصرف کند و مصرف ساير غذاهاي غني از پروتئين را نيز افزايش دهد.

ويتامين هاي گروه B:

يکي از راههاي درمان ريزش مو مصرف مواد مغذي حاوي ويتامين B زياد است که در گروه ويتامين هاي B ، ويتامين B6 و بيوتين اهميت خاصي دارند. بيوتين ويتاميني است که دربسياري از محصولات آرايشي به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعيت مو اضافه مي شود، زيرا عارضه مشخص کمبود بيوتين، ريزش مو است. منابع غذايي غني از ويتامين B6 و بيوتين را برايتان ذکرمي کنم. منابع غني از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهي ، مرغ، جوانه گندم ، آلوي خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتيب) و منابع غني بيوتين : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زميني است .

آنتي اکسيدان ها

شامل ويتامين E ، ويتامين C ، بتاکاروتن ( پيش ساز ويتامين A که در سيب زميني شيرين، هويج ، اسفناج پخته، کدو حلوايي ، طالبي ، زرد آلو ، کلم بروکلي ، گريپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روي و سلنيوم مي باشد. رژيم هاي غذايي نامناسب توام با سيگار کشيدن و آلودگي هوا باعث فعال شدن راديکال هاي آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد مي شود. آنتي اکسيدان ها مولکول هايي هستند که مي توانند اثر راديکال هاي آزاد را خنثي کنند. همچنين باعث ساخته شدن موي جديد و استحکام آن مي شوند.به هر حال رفتار تغذيه اي صحيح که هميشه مورد تاکيد مي باشد، ميزان رشد و استحکام فوليکول مو را بهبود مي بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذيه مي توان گفت ويتامين ها به خصوص ويتامين هاي گروه B مانند بيوتين، اسيد فوليک ، پانتوتنيک اسيد و برخي املاح مانند روي، آهن، گوگرد، سيليس و مس اثرات مثبت زيادي بر روي مو دارند. آزمايش ها حاکي از آن است که مصرف بيوتين به صورت مکمل باعث تقويت و بهبود پوست به خصوص فوليکول هاي مو مي شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ريزش مو نظريه هايي ارائه شده است، اما در صحت اين نظريه ها ترديد وجود دارد . ولي در هر حال کاهش مصرف نمک براي سلامت عمومي بدن مفيد است.

دانشمندان ژاپني بر اساس تحقيقات خود معتقدند که وجود چربي زياد در رژيم غذايي مردان، مکانيسم طاسي را سرعت مي بخشد. به اين ترتيب که قسمتي از پوست سر آنزيمي به نام گاما- آلفا- رداکتاز توليد مي کند. اين آنزيم باعث تبديل هورمون تستوسترون به دي هيدروتستوسترون (DHT) مي شود که اين ترکيب باعث ريزش مو مي شود. غدد چربي مجاور هر فوليکول مو نيز اين آنزيم را توليد مي کنند. وجود چربي زياد در غذا باعث تحريک غدد چربي و افزايش فعاليت اين غدد براي توليد آنزيم نام برده مي شود.

بهترين توصيه اين است که غذاهاي مفيد و خوشمزه اما کم چرب مصرف نماييد. البته اين عمل باعث رويش موي جديد نمي شود، اما مي تواند از ريزش ساير موها جلوگيري کند. به طور کلي باعث سلامت جسم نيز مي شود.

همچنين مصرف مقداري مخمر همراه يک ليوان آب پرتقال در صبح بسيار سودمند مي باشد؛ زيرا مخمر منبع مناسبي از ويتامين هاي گروه B و املاح کمياب ( املاحي که بدن به ميزان خيلي کم به آن ها نياز دارد) و اسيدهاي آمينه است. به علاوه مصرف روغن ماهي و گردو که داراي اسيدهاي چرب اُمگا- 3 و تخمه آفتابگردان که داراي اسيدهاي چرب اُمگا-6 است ، مفيد مي باشد.

برخي از مردم براي تامين مواد مغذي مورد نياز خود تمايل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذايي مفيد مي روند. متخصصان تغذيه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذي اين قرص ها جذب مي شوند و هنوز عوامل ناشناخته ي زيادي در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شيميايي در داروها ساخته نشده اند، در نتيجه قرص و دارو هرگز نمي تواند جانشين غذا شود و فقط در مواقع ضروري از مکمل هاي غذايي مي توان استفاده کرد.

بررسي ها نشان مي دهند که اسيدهاي چرب اُمگا- 3 و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زيرا اغلب مردم وقتي منابع اين نوع اسيدهاي چرب را کمتر مصرف مي کنند و يا اصلاً مصرف نمي کنند، دچار خشکي و شکنندگي مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهايت ريزش مو مي شوند.

منابع اسيدهاي چرب اُمگا-3 و اُمگا-6

اسيدهاي چرب اُمگا-3 شامل آلفا- لينولنيک اسيد و ايکوزا پنتانوئيک اسيد (EPA) است در ماهي هاي آب سرد مانند ماهي سالمون و ساردين، روغن سويا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان يا پنبه و روغن ماهي يافت مي شود.

اسيدهاي چرب اُمگا-6 شامل اسيد لينولئيک و اُمگا- لينولئيک اسيد مي باشد و در روغن هاي غير اشباع گياهي مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سويا، روغن بادام زميني و روغن آفتابگردان يافت مي شوند.

منبع: www.hrthair.com