بدترين شيوه‌ها برای اصلاح رفتار همسر

بدترين شيوه‌ها برای اصلاح رفتار همسر

بدترين شيوه‌ها برای اصلاح رفتار همسر

شايد شما هم از دست بعضي رفتارهاي همسرتان خسته شده ايد و فکر مي کنيد تغيير رفتارهاي او بدون جر و بحث، امکان پذير نيست.
البته توجه داشته باشيد که ممکن است بعضي رفتارهاي همسرتان فقط از نظر شما اشتباه باشد که در اين صورت بايد نظر و ذهنيات خود را تغيير دهيد. با اين حال، ما گاهي مي خواهيم به هر قيمتي که شده، رفتار همسرمان را تغيير دهيم بنابراين به اهرم زور متوسل مي شويم. اين قدرت نمايي از اخم کردن شروع مي شود و تا جر و بحث و تهديد به جدايي پيش مي رود.
اين دعواهاي کلامي، اگر هم تغييري در رفتار همسرمان ايجاد کند، ظاهري و موقتي است. در اين مواقع، همسر شما هر زمان فرصتي پيدا کند به رفتار خود بر مي گردد و در صدد تلافي برمي آيد تا مرهمي بر احساسات جريحه دار شده خود بگذارد.

بازي با احساسات همسر

جمله هايي مانند «اگر من را دوست داري پس… » يا «با اين کارت نشان دادي که مرا دوست نداري»، گاهي از زبان زوجين شنيده مي شود؛ در اين شيوه، همسران سعي مي کنند با به غليان درآوردن ديگ احساسات يکديگر روي هم تاثير بگذارند. ممکن است چنين روشي در مدت کوتاهي جواب دهد، اما در بلند مدت، ممکن است باعث بي علاقگي زن و شوهر به يکديگر شود.

تکرار بيش از حد

در بعضي مواقع براي تغيير رفتارهاي همسرمان، به تکرار بيش از حد متوسل مي شويم و مرتب رفتار او را به رويش مي آوريم و از او مي خواهيم آن را تغيير دهد. وقتي مسئله اي بيش از حد تکرار شود، جايگاه و اهميت خود را از دست مي دهد و به مسئله اي پيش پا افتاده تبديل مي شود. زن و شوهرها بايد توجه داشته باشند که در صورت متوسل شدن به اين شيوه، ضمن عصبي کردن طرف مقابل، امکان موفقيت را از دست مي دهند.

با طعنه و کنايه حرف زدن

روش طعنه و کنايه زدن، روش محبوب بسياري از افراد براي تغيير رفتارهاي همسرشان است. توجه داشته باشيد که با اين برخوردها، احساس همسرتان نسبت به شما تغيير مي کند و محبتش رو به سردي مي رود؛ بنابراين شما بايد انتظارات تان را شفاف براي همسرتان مطرح کنيد و دلايل اشتباه بودن رفتارهايش از نظر خودتان را براي او توضيح دهيد.

مقايسه کردن براي ايجاد انگيزه تغيير

يکي ديگر از روش هاي نادرست، مقايسه کردن است و ما احساس مي کنيم براي تغيير رفتارهاي همسرمان، نياز داريم در او انگيزه ايجاد کنيم و يکي از اشتباه ترين روش هايي که به اين منظور انتخاب مي کنيم، مقايسه همسرمان با ديگران است. نتيجه مقايسه نيز شبيه به 2 روش پيشين است و جز برانگيختن ناراحتي و حتي شايد احساس حسادت نتيجه اي در بر نخواهد داشت.

حل مشکل با دعوا

معمولا هنگام دعوا، مشکلي مطرح مي شود و طرفين متوجه موضوع مي شوند، اما در يک فضاي متشنج نمي توان انتظار داشت به نتيجه اي مطلوب دست يافت، بلکه بايد منتظر پيامدهاي ناخواسته و نامطلوب بود. بنابراين دعوا و جر و بحث هم نتيجه اي براي تغيير رفتارهاي نامطلوب همسر نخواهد داشت.

گروکشي براي تغيير رفتارهاي همسر

در اين روش سعي مي کنيم برآوردن خواسته هاي همسرمان را به تغيير رفتار او منوط کنيم؛ يعني استفاده از جمله معروف «اگر تو فلان کار را انجام دهي، آن وقت من هم فلان کار را انجام خواهم داد». اين کار موجب ايجاد سيکل معيوب لج و لجبازي مي شود و به سرعت دعوا و لجبازي بالا مي گيرد و رابطه تلخ مي شود.
به طور طبيعي در يک زندگي مشترک، هر 2 نفر خواسته هايي از هم دارند و مي توانند از آن به عنوان سلاح استفاده کنند. اين شيوه نه تنها جواب نمي دهد بلکه به هيچ عنوان شايسته روابط ميان همسران نيست و در تضاد کامل با عشق بي قيد و شرط است که يکي از مهم ترين عناصر تشکيل دهنده يک زندگي موفق است.

تحقير و تمسخر همسر حتي با زبان طنز

تحقير و تمسخر يکي ديگر از روش هاي اشتباه مورد استفاده زوجين براي تغيير رفتارهاي همسرشان است. گاهي به خيال خودمان با زبان طنز اشتباه طرف مقابل را به او گوشزد مي کنيم، اما در همان زمان به شدت همسرمان را مي آزاريم، تحقير مي کنيم و چه بسا اعتماد به نفس او را خدشه دار کنيم و به رابطه مان آسيب بزنيم. بنابراين بهتر است همسران تلاش کنند به همديگر قدرت و اعتبار ببخشند و عزت نفس همديگر را بهبود دهند باعث پيشرفت و رشد يکديگر شوند.

احتياج به تربيت همسر

گاهي اوقات فکر مي کنيم خودمان بي عيب و نقص هستيم پس وظيفه خود مي دانيم در راه رفع عيوب ديگران بکوشيم، اما در اين ميان فراموش مي کنيم همسرمان شاگرد ما و از آن مهم تر، کودک نيست که ما بخواهيم نقش بزرگ تر را براي او بازي کنيم. همسرمان اين روش را نمي پسندد، ناراحت مي شود و ما هم به مقصود خود نمي رسيم.

بشناسيد، بپذيريد و مديريت کنيد

اين اشتباه است اگر فکر کنيم بعد از ازدواج مي توانيم همسرمان را به کلي تغيير دهيم. تنها چيزي که مي توان به تغيير در آن اميد بست، چند نمونه رفتاري است که آن هم بايد با ملاحظاتي ويژه انجام شود؛ بنابراين اگر مي خواهيد راحت زندگي کنيد، در صدد تغيير همسرتان بر نياييد بلکه تلاش کنيد در رابطه با او از 3 راهکار «بشناسيد، بپذيريد و مديريت کنيد» بهره ببريد. در اين روش، شما بايد ابتدا همسرتان و ديدگاه هايش را بشناسيد، سپس آن ها را بپذيريد و در پايان به جاي تغيير سعي در مديريت آن ها داشته باشيد.
براي تغيير رفتارهاي همسرتان در کنار او باشيد نه در مقابل او. همچنين فراموش نکنيد که هر فردي براي داشتن رفتار بهتر، نياز دارد احساس بهتري داشته باشد. هر روشي که موجب برانگيخته شدن احساسات منفي در فرد شود، به طور يقين او را برنمي انگيزد تا رفتار بهتري داشته باشد، اما ايجاد هيجانات مثبت موجب مي شود که فرد براي پيشرفت و شادکامي خود و همسرش بکوشد.

منبع:راسخون