بهترین راهکار های طراحی وب سایت

بهترین راهکار های طراحی وب سایت

کاربران با مشاهده یک وب سایت، به سرعت و بر اساس ظاهر یک وب سایت است که تصمیم به ماندن و یا رفتن به یک وب سایت دیگر می گیرند. طراحی سایت اصولی میتواند به شما حس اعتماد را القا نماید، چیزی که در وب و ارتباط گیری های بدون روابط فیزیکی، نیاز مسلم هر فعالیتی در این چارچوب است.

احتمالاً اگر از سیستم های آمارگیری پیشرفته در وب سایت خود استفاده کرده باشید و اصول جلب اعتماد را در طراحی سایت خود رعایت نکرده باشید، متوجه شده اید که بیشتر کاربرانتان، بیش از یک صفحه از وب سایت شما را بازدید نکرده اند و حتی بیشتر از چند ثانیه در وب سایت شما به فعالیت نپرداخته اند.

تحقیقات نشان داده اند که طی یک ثانیه اول مشاهده یک وب سایت، حتی قبل از خواندن یک کلمه از محتوا، نظر ما در خصوص کیفیت و قابل اعتماد بودن یک مطلب در ذهنمان شکل می گیرد. بازدید های بسیار کوتاه مدت از یک وب سایت، در حقیقت نمایانگر این موضوع است که طراحی وب سایت شما نتوانسته مخاطب را اغنا کند تا اعتماد او را جلب نماید. امروز میخواهیم راهکارهایی را با هم بررسی نماییم که با رعایت آن بتوان بیشترین جلب اعتماد کاربر در برخورد با وب سایت شما را کسب نماییم.

1- به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید!

خب شاید این ساده ترین راه برای یک طراحی سایت و جلب اعتماد کاربرانتان باشد. یک کاربر از شما چه میخواهد؟! اگر قرار است سایت شما تا 5 روز دیگر آماده شود، خب پس باید طراحی سایت شما تا آن زمان تمام شود و آنچه که به کاربرانتان قول داده اید را بتواند مشاهده کند. همیشه سعی کنید به قول هایی که به کاربرانتان میدهید عمل کنید، در خصوص ارائه یک مطلب یا امکانات جدید در سایت، یا ارسال خبرنامه و بسیاری از موارد دیگر که هم به طراحی سایت شما ارتباط دارد و هم در به روز رسانی های آینده محتوایی سایتتان.

مثلاً یکی از نقاط برجسته کسب اعتماد از کاربر این است که زمانی که قرار است خبرنامه ای را برای کاربرانتان ارسال کنید، هیچ گاه پیام های تبلیغاتی خود را در آن نگنجانید و آن چیزی را به کاربر ارائه کنید که برای آن در سیستم خبرنامه شما عضو شده است.

2- رعایت اصول سازگاری در طراحی سایت

سازگاری در حقیقت روش ارائه مطالب مطابق با نسخه های قبلی و یا سایت های مشابه است که توان یادگیری و یا دوباره یادگیری کمتری از کاربر بخواهد. این به چه معناست ؟! زمانی که یک کاربر با وب سایت قدیمی شما رابطه برقرار کرده، تغییر واسط کاربری به یک رابط کاربری متفاوت، در حقیقت ذهنیت کاربر و استفاده کاربر از سایت شما را با مشکل روبرو میکند.

بهترین روش طراحی سایت این است که ما بدانیم اولاً کاربران ما چگونه احساس راحتی بیشتری میکنند که نیاز کمتری به آموزش در زمان استفاده را داشته باشند و ثانیاً تغییرات مورد نظر را به آهستگی و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت در نظر بگیریم تا کاربر بتواند آرام آرام با تغییرات انس بگیرد و یکدفعه دچار سردرگمی در ساختار جدید سایتتان نشود.

این نکته را باید در نسخه های مجزا و یا بازخوردی متفاوت وب سایت خود نیز در نظر بگیرید و سازگاری را رعایت نمایید. به طور مثال طراحی سایت مجزا و یا رسپانسیو برای دیگر گجت ها و نمایش گرهای کوچک باید دارای عناصر و کارکردی شبیه به وب سایت اصلی باشد.

3- طراحی وب سایت تمیز باشد!

در اینجا منظور از تمیز بودن این است که شلوغ و پر رنگ و حاشیه نباشد! اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و رنگ بندی متناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را همیشه در نظر داشته باشید.

هیچ گاه کاربرد را فدای زیبایی ظاهری نکنید! ممکن است زمینه کمی با کنتراست پایین تر و نزدیک تر به رنگ متن شما به ظاهر زیبا تر بیاید ولی تا به حال این حالت را با زمانی که تفاوت رنگ زمینه و متن به صورت فاحشی با یکدیگر متفاوت است مقایسه کرده اید ؟! قطعاً کاربران میتوانند از تظاد بیشتر رنگ سیاه متن و سفید زمینه احساس راحتی بیشتری نمایند این در حالی است که در برخی از وب سایت ها، این موضوع فدای زیبایی ظاهری ( سلیقه ای ) یک طراح وب سایت می گردد.

4- زمینه های یکسان در طراحی سایت داشته باشید.

زمینه یکسان اینجا به معنای چارچوب و قالب یکسان در طول وب سایت خود است. اگر یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، توقع دارد با عبور به یک صفحه دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. این چه زمانی برای شما اهمیت بیشتری پیدا میکند ؟! فرض کنید یک کاربر قرار است یک بلیط از سایت شما خریداری کند، در صورتی که صفحه معرفی محصول با خرید محصول و فرآیند های فروش دارای تفاوت های زیادی باشد، اعتماد کاربر به وب سایت رو به کاهش میرود و احتمال نهایی نشدن یک خرید به همان اندازه کاهش پیدا میکند.

حال این موضوع را میتوان در بستر سایت های محتوایی نیز مثال زد. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی وب سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود. این در طراحی یک مثال است که میگویند یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محله و یک محله در یک شهر معنا پیدا میکند. این به این معنا است که باید اصول و تناسب همیشه در طراحی از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.

web2

1- کاهش استفاده از حالت استایل :hover در طراحی سایت (منتظر شدن)

شما هم مثل ما تعجب کردید؟! درست است، با این که زمان زیادی نیست که در css ها از :hover استفاده میکنیم ولی کم کم باید در طراحی سایت هایمان از این امکانات چشم پوشی کنیم! چرا ؟! به دو علت، یکی اینکه نتیجه بررسی های انجام گرفته در خصوص رفتار کاربران به این نتیجه رسیده است که کاربران علاقه چندانی به مشاهده توضیحات جانبی با مراجعه روی یک المان ندارند. همچنین این تحقیقات نشان میدهد که در بیشتر بازدید ها کاربران متوجه آن ها نیز نمیشوند و اطلاعات مورد نشر ما اصلاً نمایش داده نمی گردد.

دلیل عمده بعدی که شاید مهمتر از قبلی هم باشد این است که ابزارهای لمسی جدید، امکان مشاهده این موارد را ندارند. گوشی ها و تبلت های نسل جدید که کم کم در حال جایگزینی با دستگاه های کامپیوتری است دیگر چیزی به عنوان ماوس ندارند و این یعنی ما چیزی به عنوان hover دیگر نخواهیم داشت!

2- jQuery سهم خود را از بازار طراحی سایت از دست خواهد داد.

ما نیز مثل بسیاری از شما از با دیدن قابلیت های این کتابخانه جاوااسکریپت به وجد آمدیم. نه تنها میتوانیم حرکات و موارد زیبایی به سایت خود در هنگام طراحی اضافه کنیم، بلکه میدانیم که اجرای آن مشکلی در سایر مرورگرها نیز ندارد. ولی مساله اصلی این است که طراحی سایت با این سبک معمولاً حجم زیادی از پهنای باند مورد استفاده سایت را به جی کوئری اختصاص میدهد! امروزه با توجه به استفاده از css3 که اکثر خصوصیاتی که جی کوئری برای ما ایجاد نموده بود را فرآهم مینماید و همچنین یکسان سازی اکثر مرورگرها در روش استفاده از استایل ها، دیگر نیاز چندانی به استفاده از این ابزار احساس نخواهد شد.

3- مرگ طراحی وب سایت مجزا برای تلفن های همراه

طراحی وب سایت مجزا برای تلفن های همراه دیگر از آن کشمکش های سابقش با طراحی بازخوردی گذشته است و این نوع طراحی جدید توانسته سهم عمده ای از بازار وب سایت های موبایل را نیز فرآهم آورد. شما دیگر نیازی ندارید که 2 وب سایت مجزا با 2 ظاهر و امکانات جداگانه و احیاناً مدیریت محتوای جدایی داشته باشید، تنها کافی است در طراحی سایت خود از طراحی بازخوردی استفاده نمایید. همین مساله است که در این سال باید در طراحی وب سایت های خود از آن بیشتر استفاده نماییم، یعنی طراحی سایت بازخوردی به جای طراحی سایت اختصاصی برای تلفن همراه.

4- بازگشت المان های غنی به طراحی سایت

شاید شما نیز متوجه این شده باشید که استفاده از فلش های گرافیکی( Graph ) در این سالیان روند نزولی داشته است، ولی این به این معنی نبوده است که استفاده از المان های غنی مانند ویدئو ها و تصاویر و متون متحرک کاهش یافته است. پیش بینی می شود در طراحی وب سایت ها مواردی که بیشتر چند رسانه ای هستند جایگاه ویژه تری خواهند یافت و از طریق تکنولوژی ها و استانداردهای جدید طراحی وب سایت مانند html5 و موارد متحرک آن (HTML5 Canvas)، سهم بیشتری از محتویات سایت ها را به دست می آورند.

منبع: www.delgarm.com