بیماری اوریون چیست؟

بیماری اوریون چیست؟

همه آنچه که باید درمورد بیماری اوریون بدانید:

با آغاز فصل مدارس و بودن بچه در کنار هم و در یک محیط می تواند خطرات ابتلا به بیماری ها در بین آنها افزایش می یابد و باید با دقت بیشتری مراقب سلامت کودکمان باشیم برای این امر راه های درمان و تا حدودی پیشگیری را در این قسمت جمع آوری شده است که می خوانید.

این که می گویند اوریون باعث عقیم شدن پسران در آینده می شود، واقعیت دارد؟ آیا مصرف آنتی بیوتیک به درمان اوریون کمکی می کند؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش ها برسید.

با این که ویروس اوریون از خانواده ویروس بیماری های نام آشنایی مثل سرخک و شبه آنفلوآنزا و ساختارشان هم شبیه به هم است، اما این بیماری ها علائم و عوارض کاملا متفاوتی دارند.

این در حالی است که بدن انسان تنها میزبان طبیعی ویروس است که از طریق تماس با ترشحات آلوده تنفسی به افراد سالم منتقل می شود. با وجود این که در ترشحات بزاق افراد آلوده از هفت روز پیش از شروع تورم غدد بزاقی ویروس وجود دارد، حداکثر سرایت ویروس از افراد بیمار یا دچار عفونت بی علامت، از حدود دو روز قبل از تورم غده بزاقی بناگوشی (پاروتید) تا پنج روز بعد از شروع تورم پاروتید است.

حتی تا زمانی که تورم غده بزاقی کاملا فروکش نکرده باشد، خطر سرایت به دیگران وجود دارد. برای همین بیشتر بچه های همسن و همبازی با هم مبتلا می شوند.

کودک پس از ابتلا به اوریون ، نسبت به آن مصونیت مادام العمر پیدا می کند، اما تا اتمام دوره سرایت بیماری (حدود 9 روز پس از شروع درد) نباید به مدرسه برود.

متخصصان معتقدند:

این بیماری در هر سنی می تواند ایجاد شود، ولی شایع ترین سن بروز آن در کودکان 2 تا 12 ساله است . در عین حال، بیماری معمولا با علائمی مثل التهاب ، تورم و درد غدد پاروتید بروز می کند، به طوری که غدد هنگام لمس سفت هستند و دردشان با جویدن یا بلع تشدید می شود.

البته این علائم اوریون بی عارضه است، اما نوع عارضه دار آن با علائمی مثل تب، سردرد، گلودرد، تورم دردناک بیضه ها (پسرها)، درد شکم (دختران) و… همراه خواهد بود.

کودک پس از ابتلا به اوریون ، نسبت به آن مصونیت مادام العمر پیدا می کند، اما تا اتمام دوره سرایت بیماری (حدود 9 روز پس از شروع درد) نباید به مدرسه برود.

این درحالی است که حتی بر خلاف تصور عموم نیازی نیست کودک مبتلا به اوریون از افراد دیگر خانواده جدا شود، چون تا پیش از ظاهرشدن علائم ، معمولا بیماری به افراد مستعد سرایت کرده است.

اگر بزرگسالی مبتلا شود:

هر چند اوریون درصد بسیار کمی از افراد بالغ را مبتلا می کند، اما نباید از عوارض نادر آن مثل ناشنوایی یک طرفه، از دست دادن دائمی شنوایی و ورم لوزالمعده غافل شد. حتی اگر تورم لوزالمعده ایجاد شود، بیمار در نهایت به دیابت مبتلا می شود.

از طرفی باید بدانید تورم بیضه که می تواند ناباروری ایجاد کند و همچنین تورم تخمدان که مشکلات خاص خود را به همراه دارد از جمله عوارض بیماری اوریون به حساب می آید.

بنابراین در صورت بروز علائمی مشابه اوریون در هر سنی، باید به پزشک مراجعه کنید و تحت معاینه و درمان قرار بگیرید.

آیا اوریون یک بیماری خطرناکی است؟

ویروس اوریون روی برخی بافت ها و اعضای بدن اثر می گذارد که از همه مهم تر التهاب سیستم عصبی (که به شکل مننژیت چرکی، اما خوش خیم بروز می کند)، تورم لوزالمعده، التهاب گوش داخلی و التهاب بیضه یا تخمدان هاست، اما معمولا اوریون در بیشتر موارد بدون عارضه خاص پایان می یابد.

در بیشتر مواقع اوریون بدون ایجاد مشکل خاصی بهبود می یابد، اما در صورت بازگشت تب، بروز سردرد، درد گردن، استفراغ، دردشکم، تغییر رنگ ادرار، درد ناحیه کشاله ران، تورم یا درد بیضه ها، سرگیجه، وزوزگوش و کاهش شنوایی، کودک باید دوباره توسط پزشک معاینه شود.

رابطه اوریون و ناباروری چیست:

البته نباید نگرانی بی مورد ایجاد شود، چرا که درگیری بیضه ها در پسربچه ها قبل از سنین نوجوانی بسیار کم بوده و تورم هم معمولا یک طرفه است و با کمی استراحت و مصرف مسکن برطرف می شود.

بهترین راه جلوگیری از بیماری اوریون، تزریق واکسن است که باید از سوی والدین جدی گرفته شود.

هر ورمی اوریون است؟

گاهی عفونت حلق یا گوش، آبسه های مختلف مثل آبسه های شدید دندان، سنگ غده بزاقی یا عوارض برخی داروها باعث بزرگ شدن غدد بزاقی می شوند و ممکن است به اشتباه اوریون تشخیص داده شوند. بنابراین با بروز هر گونه تورم در ناحیه گلو و در نهایت برای تشخیص اوریون، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان چیست؟

در بیشتر مواقع بیماری اوریون مانند سرماخوردگی های خفیف، بدون دخالت دارویی خاصی درمان می شود، اما گاهی اوقات پزشک علاوه بر استراحت، مصرف تب بر و مسکن را توصیه می کند. همچنین والدین نباید به طور خودسرانه به کودک آنتی بیوتیک بدهند چون نه تنها بی فایده است، بلکه مقاومت بدن نسبت به این دارو را افزایش می دهد و در صورتی که کودک در آینده نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد، دارو کارایی لازم را نخواهد داشت.

از طرفی پرهیز غذایی خاصی لازم نیست، اما بهتر است غذاها یا آبمیوه های ترش در این دوره مصرف نشود. استفاده از کمپرس گرم یا سرد هم بسته به تشخیص پزشک می تواند شدت درد را کاهش دهد.

برای پیشگیری چه باید کرد؟

واکسن اوریون همراه با واکسن سرخک و سرخجه در مجموعه ای به نام MMR به کودکان تزریق می شود.

به همین دلیل هم بهترین راه کنترل بیماری اوریون تزریق واکسن است که باید از سوی والدین جدی گرفته شود، اما پیشگیری دیگری به دلیل دوره نهفتگی بیماری مطرح نیست.

فصول ابتلا به اوریون بهار و زمستان است.

دو سوم موارد این بیماری معمولا با بزرگی و ورم ناحیه بناگوشی یک طرف شروع می شود که بعد از حدود 24 ساعت علایم دیگری مثل تب، سردرد، بی قراری، بی اشتهایی و گوش درد نیز اضافه می شوند.

ویروس بیماری اوریون ممکن است باعث ورم پانکراس (پانکراتیت) یا مننژیت و یا ورم و التهاب بیضه (اورکیت) شود.

یکی از عوارض خطرناک اوریون برای پسران، عقیمی است.

یک چهارم بیماران مذکر بالغ مبتلا به اوریون دچار اورکیت می شوند که در موارد بسیار اندکی هر دو بیضه گرفتار می شوند که در چنین صورتی ممکن است منجر به عقیمی شود.

عارضه خطرناک ولی کم در بیماری اوریون از دست دادن دائمی شنوایی است که معمولا فقط یک گوش را درگیر می کند. این کاهش شنوایی به طور ناگهانی شروع شده و با سرگیجه، وزوز گوش، عدم تعادل و استفراغ همراه است.

ویروس اوریون از چند روز قبل از تورم بناگوش تا دو هفته بعد ازآن در بزاق فرد مبتلا وجود دارد. لذا قبل از بروز تورم نیز فرد بیمار می تواند افراد سالم را مبتلا کند.

منبع: namnak.com