تآثیر رنگ لباس در روحیه انسان

تآثیر رنگ لباس در روحیه انسان

چون رنگ‌ها در دنیای مد و لباس اهمیت فراوان دارند و انتقال دهنده معانی گوناگون هستند .

طراحان لباس همواره در به‌کار بردن آن‌ها حساسیت خاصی نشان می دهند و به جهت آن اثرات متفاوتی بر خلق و خو و رفتار افراد باقی می‌گذارند.

رنگ های مختلف و تاثیرشان بر نوع روابط با دیگران

عمدتا رنگ سیاه رنگی برگزیده و ممتاز است، اما این روزها کاربرد کمتری دارد و بیشتر در مراسم عزاداری به کار برده می‌شود. در صنعت مد، رنگ سیاه رنگی است که در بروز یا تشدید حالت افسردگی و غم تأثیر بسیاری دارد.

این در حالی‌ است که دکتر جودیت واترز، استاد روان‌شناسی دانشگاه فرلی دیکنسون معتقد است: «رنگ‌های روشن باعث افزایش روحیه و ایجاد حالت شادابی، به ویژه پس از روزهای غمگین زمستان می‌شود.

باید بدانید مردم بیش از آن‌که به حرف‌های شما توجه داشته باشند به نوع لباسی که پوشیده‌اید و رنگ لباس شما توجه دارند. بنابراین رنگ‌ لباس شما می‌توانند همچون مهمانی ناخوانده بر روابط شما با دیگران اثر داشته باشند. به همین ترتیب شاید پوشیدن لباس‌های با رنگ‌های اسپرت و نمایشی به کمی اعتماد به نفس نیاز داشته باشد.

به طوری که به عقیده جون روچ، از مشاورین طراحی و مد: در صورتی که نمی‌خواهید توجه و واکنش ناخودآگاه مردم را به سوی خویش جلب نمایید بهتر است استفاده از این نوع رنگ ها را کنار بگذارید چرا که نمی‌توانید خود را در آن‌ها پنهان کنید.» از طرف دیگر پیشنهاد واترز این است: «اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید بهتر است به جای رنگ‌های تند و فسفری بیشتر از رنگ‌های مات استفاده کنید.

همچون روچ که اعتقاد دارد رنگ‌ها به انسان انرژی می‌دهند، می‌گوید: «تنوع رنگی الهام‌بخش است.

پوشیدن لباس‌های رنگی در افراد تجربه‌ای بسیار متفاوت از پوشیدن لباس‌های سیاه را ایجاد می‌کنند. رنگ‌ها مانند خورشید سرشاراز نور و روشنایی اند و حالتی خوشبینانه و زندگی بخش را به وجود می آورند.» به نظر روچ؛ رنگ سبز نماد رشد و شکوفایی است  .

و از آن‌جایی که پرانرژی ترین رنگ محسوب می‌شود، با پوشیدن آن احساسی از تندرستی و خوشبختی را در فرد به وجود می آید. رنگ نارنجی نیز از انرژی زیادی برخوردار است و گرما، آتش و حاصلخیزی را القا می‌کند. این در حالی است که رنگ زرد، یکی دیگر از رنگ‌های پرانرژی، سرزندگی، حرکت وجوانی است.

اما رنگ سرخ، با مفهومی از حمایت، شجاعت، و علاقه و اشتیاق شدید همراه است. در این میان طیف‌های مختلف رنگ آبی هر یک معانی متفاوتی را انتقال می‌دهند: آبی روشن نشان آب، آسمان و بهشت است، آبی متوسط دوستی و صمیمیت خالصانه، و آبی کهربایی زورمندی، چالاکی و جنبش به همراه دارد.

رنگ ارغوانی نیز که جزو رنگ های سلطنتی است از جمله رنگ‌هایی است که قدرت، بزرگی و فراوانی را به ارمغان می آورد. اما رنگ بنفش از آن‌جایی که برانگیزانده هیجانات و عواطف است، به نظر روچ بهتر است در اطراف افراد بیمار به‌کار برده نشود چرا که با تخلیه هیجانی او، وی را ضعیف‌تر می‌کند.
اکنون ورا وانگ، یکی دیگر از طراحان لباس به سراغ طراحی لباس‌های رنگی به جای لباس‌های همیشه سفید عروس رفته و می‌گوید: «به همان اندازه که عاشق سنت لباس سفید برای عروس هستم، فکر می‌کنم کمی تخطی از این سنت هم می‌تواند زیبا و جالب باشد. به‌کار بردن رنگ‌های آبی، صورتی، زرد و سبز روشن به جای سفید در لباس عروس غیرمنتظره و بسیار هیجان‌انگیز است.»

به عقیده کامالی انواع رنگ در مدهای لباس چیزی بیش از تمایلات آنی و بی هدف است و تغییرات ناگهانی در آن بیشتر از ایجاد و تغییرات فاحش در مدل لباس تأثیر می‌گذارد. رنگ همچون خونی در رگ‌های دنیای مد در جریان است. پس در ترکیب رنگ لباس هایتان دقت کنید!

منبع : پورتال تاروت رنگی