تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر

تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر

تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر بیماری است شایع، که میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند، بیماری که با افزایش سن در ارتباط بوده و ممکن است هر یک از ما به آن مبتلا شویم.

تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر

پژوهشگران در حال مطالعه بر روی تاثیر رژیم غذایی بر شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر می باشند. حتی تصور اینکه روزی خاطرات، دوستان، عزیزان و حتی خودمان را فراموش کنیم، بسیار ترسناک است.

این دقیقا همان مشکلی است که دهها میلیون فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در سراسر جهان با آن دست به گریبانند. فراموشی خفیف در سال های ابتدایی بروز بیماری آلزایمر، به تدریج بدل به مشکلات جدی در حافظه، زبان و استدلال انتزاعی شده و در نهایت فرد را از توانایی عملکرد مغزی محروم می سازد.

پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی مناسب

علی رغم تحقیقات گسترده، علل بروز و روش های درمان بیماری آلزایمر هر دو مبهم و نامشخص می باشند. با این حال متخصصان بر این اعتقادند که ترکیبی پیچیده از ژنتیک، عوامل محیطی و سبک زندگی سبب بروز زوال شناختی می شود. در این مقاله به بررسی رابطه میان رژیم غذایی و آلزایمر می پردازیم.

تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر – رابطه رژیم غذایی و آلرزایمر – غذاهای حاوی مگا۳

ارتباط میان مصرف ماهی های دارای اسید چرب امگا ۳ و کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر، موضوعی است که در شمار اندکی از پژوهش های صورت گرفته مشاهده شده است؛ با این حال، انجام مطالعات بیشتر پیش از هرگونه نتیجه گیری کاملــا ضروری است.رابطه میان سطح بالای هموسیستئین، نوعی اسید آمینه (آمینو اسید) موجود در خون، با خطر ابتلا به زوال عقل یا دمانس به اثبات رسیده است.

بدین منظور، دانشمندان تاثیر افزایش مصرف فولات (ویتامین B9) و ویتامین های B6 و B12، به عنوان موادی که هموسیستئین را می شکنند، را در پیشگیری از بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. بنا بر نتایج این مطالعات، میزان شیوع آلزایمر در افرادی که از بالاترین سطح مصرف فولات برخوردارند کمتر از سایرین می باشد. ویتامین های B6 و B12 نیزتاثیر خاصی بر پیشگیری، کنترل یا درمان آلزایمر ندارند.

پیشگیری از آلزایمر با مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

دیگر تئوری موجود در رابطه با علل بیماری آلزایمر، “نابودی انسجام و یکپارچگی سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد” را علت اصلی پیشرفت بیماری آلزایمر معرفی می کند. بر اساس این تئوری، رادیکال های آزاد سبب بروز پیری سلولی و تخریب سلول های بدن شده و زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کنند.

رادیکال های آزاد از جمله فرآورده های جانبی متابولیسم می باشند؛ از این رو نابودی کامل آنها امری است ناممکن. با این حال، مصرف غذاهای دارای ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئید می تواند به مقابله با رادیکال های آزاد کمک نماید. همچنین محدود نمودن مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی های محیطی و دود سیگار، سبب کاهش تماس با رادیکال های آزاد موجود در محیط می شود.

سبزیجات تیره، سبزیجات نارنجی رنگ، آجیل، انواع توت و حبوبات از جمله منابع غنی آنتی اکسیدان می باشند. مطالعات صورت گرفته بر روی موش های مبتلا به آلزایمر نشان دهنده تاثیر مثبت مصرف بلوبری، توت فرنگی و قره قات بر بهبود عملکرد ذهنی می باشد.علی رغم وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان در چای سبز، اما تاکنون تاثیر این ماده در پیشگیری از آلزایمر به اثبات نرسیده است.

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای در پیشگیری از آلزایمر

رژیم غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه، رژیم مدیترانه ای نامیده می شود. این نوع رژیم غذایی عمدتا از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون، برخی مواد لبنی و مقدار کمی گوشت و مرغ تشکیل شده است. در سال های اخیر، پژوهشگران مطالعاتی را بر روی رژیم غذایی مدیترانه ای و اثرات احتمالی آن بر پیشگیری از بروز بیماری ها به اجرا گذاشته اند.

نتایج مطالعات نشان می دهند، استفاده از رژیم مدیترانه ای در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و همچنین کاهش نرخ مرگ و میر در میان مبتلایان به این بیماری، موثر است. البته برای اثبات و تایید نهایی مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

منبع:سلامتی