تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG را مشاهده کنید

تفاوت فاحش فرمت‌ های فایل RAW و JPEG را مشاهده کنید

احتمالا می‌دانید که عکاسی با فرمت RAW برای بسیاری از عکاسان، بهتر از فرمت JPEG است. اما احتمالا از دلیل اصلی برتر بودن فرمت RAW آگاهی کافی ندارید. با ما همراه باشید تا دلیل حقیقی را شرح دهیم.

بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای، عکاسی با فرمت RAW را برتر از فرمت کم حجم JPEG دانسته و استفاده از آن را ترجیح می‌دهند. اما به احتمال قوی، بسیاری از افراد مبتدی و حتی برخی از عکاس‌های حرفه‌ای از علت واقعی و دقیق این انتخاب، اطلاعاتی کافی در دست ندارند. مشاهده‌ی تصویر زیر، می‌تواند در این زمینه به کاربران کمک کند.

format1

آستین پاز در پتاپیکسل اقدام به ارائه‌ی اثبات تصویریِ تفاوت این دو فرمت کرده است. او به سادگی پس از بستن سرپوش لنز در دوربین Canon 70D، اقدام به گرفتن دو عکس کاملا سیاه، در هر دو فرمت RAW و JPEG کرد. سپس برای مشاهده‌ی میزان نویز، نوردهی هر دو تصویر را به طور مصنوعی در نرم‌افزار فتوشاپ آشکارسازی کرده و توسعه داد. نتیجه این کار تصویری است که در مقاله مشاهده کردید. دو تصویر موجود در بخش سمت چپ عکس، مربوط به فرمت RAW و دو تصویر سمت راست، متعلق به فرمت JPEG است. تصاویر سیاه همان عکس‌های ویرایش نشده هستند که تصاویر ویرایش شده‌ی آن‌ها در زیرشان قرار دارد.

همان‌طور که می‌بینید، فرمت JPEG دارای نویز بسیار زیادی نسبت به فرمت RAW است. به گفته‌ی پاز، تصاویر پایینی هیچ شباهتی به هم ندارند. فرض کردن این که، هر دو تصویر پایینی، همان تصاویر سیاه بالایی هستند تقریبا غیرممکن است! این تصویر قطعا عکاس‌هایی را که استفاده از فرمت JPEG را ترجیح می‌دهند، به فکر فرو خواهد برد. در فرمت JPEG و در صورت نیازمندی به انجام فرآیندهای اضافی روی تصاویر، سایه‌های موجود در عکس نسبتا متناقض و بی‌رنگ خواهند شد. در نقطه‌ی مقابل، فرمت RAW دارای نویز بسیار یکنواخت در سراسر طیف‌ها خواهد داشت.

فرمت فایل مورد نظر شما برای عکاسی کدام است؟