تمریناتی جهت جلوگیری از خروپف

تمریناتی جهت جلوگیری از خروپف

فردی که خروپف می‌کند، به طور معمول از اینکه این خروپف او تا چه اندازه می‌تواند برای اطرافیانش آزار دهنده باشد، اطلاعی ندارد. انجام چند تمرین می‌تواند تا حدودی به حل این مشکل کمک کند.

خروپف به دلیل تنگی راه هوایی می‌باشد. همچنین، می‌تواند به علت خوابیدن در وضعیت اشتباه بدنی و یا وجود بیش از حد بافتهای چربی و یا بافتهای نرم در گلو باشد که به راه هوایی فشار وارد می‌کنند. درمان‌های بسیاری جهت رفع این مشکل وجود دارند. با این حال، در اکثر موارد این درمان‌ها بی‌فایده می‌باشند. این درمانها شامل استفاده از چسبهای تنفسی، وسایل ضد خروپف و غیره می‌باشند. بعضی افراد ممکن است حتی برایشان داروهایی تجویز شود و یا نیاز به جراحی داشته باشند. با این حال ابتدا فرد بایستی راه‌های طبیعی را بجای توسل به جراحی و دارو درمانی امتحان کند.

علل شایع خروپف

• بسیاری ممکن است با این گفته موافق نباشند، اما این وضعیت می‌تواند ژنتیکی باشد.
• چنانچه به میانسالی رسیده‌اید، می‌توانید راحت بوده و سن خود را مقصر این وضعیت بدانید.
• چنانچه اضافه وزن دارید، ممکن است بخواهید به منظور کنترل آن، بخواهید کمی از وزن خود بکاهید.
• مصرف الکل و کشیدن سیگار
• آلرژی، عفونت سینوس، آسم
• وضعیت بد بدنی حین خواب

تمرینات

شل کردن فک

دهان خود را ببندید و فک خود را حرکت دهید، درست مانند زمانی که آدامس می‌جوید. هرمرتبه که آن را انجام می‌دهید به مدت یک دقیقه این عمل را ادامه دهید. به هنگام انجام آن، دندانهای آسیاب شما در دو طرف کمی از هم جدا حرکت کرده و پیش از جدا شدن مجدد، به آرامی یکدیگر را لمس می‌کنند. می‌بینید که لبهای شما بر روی هم فشرده شده‌اند.

زمزمه کردن

لبهای خو را روی یکدیگر فشرده و صدای «امممممم» مانندی برای چند ثانیه در ابتدا ایجاد کنید. می‌توانید به تدریج این زمان را افزایش دهید. این کار به باز و صاف شدن گلو کمک می‌کند. هنگامی که این صدا را تولید می‌کنید، ضعیف‌ترین بافت موجود در گلو منقبض می‌شود.

کشش زبان

زبان خود را تا آنجا که می‌توانید بکشید. پس از آنکه به حالت کشیده در آمد، آن را به سمت راست و سپس به آهستگی به سمت چپ حرکت دهید. سپس سعی کنید با زبان خود بینی‌تان را لمس کنید و پس از آن چانه‌ی خود را لمس کنید. لمس کردن بینی و چانه کار دشواری است. ممکن است مجبور باشید این کار را 12 تا 15 مرتبه تکرار کنید.

غنچه کردن لبها

تمام کاری که باید انجام دهید غنچه کردن لبهای خود است. این حالت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید. این کار را حدوداً 10 مرتبه انجام دهید.

لبخند کامل یا گوش تا گوش

لبخند مبالغه‌آمیزی زده و آن را به مدت 10 ثانیه نگه دارید. این کار را 5 مرتبه تکرار کنید.

طب فشاری

طب فشاری راه خوبی برای متوقف کردن خروپف است. سه انگشت خود را روی چانه فشار داده و این فشار را به مدت چند دقیقه اعمال کنید. این حرکت را چند مرتبه تکرار کنید.

خوابیدن روی توده‌ای از بالش

همچنین راه‌کارهای خانگی دیگری مانند استفاده از دو یا سه بالش برای خوابیدن روی آن و خوابیدن به پهلو وجود دارد. مشخص شده است که اینها تنها تأثیر موقت خواهند گذاشت.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: rasekhoon.net