جشن کریسمس چیست و چگونه به وجود آمد؟

جشن کریسمس چیست و چگونه به وجود آمد؟

 

کریسمس (Christmas) همان جشن ولادت حضرت عیسی (ع) است. براساس تقویم مسیحی و نظر کلیساهای پروتستان و کاتولیک رومی هم روز تولد حضرت عیسی (ع) 25 دسامبر است.

kirismas1

کریسمس با انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی همزمان است. این زمان در میان بسیاری از فرهنگ های باستانی زمان شادی است.

این جشن احتمالاً پیش از 200 بعد از میلاد برپا نمی شده است و تا قرن چهارم هم گسترش چندانی نداشته است.

به این ترتیب سابقه کریسمس به عنوان یک جشن مردمی و همه گیر در اروپای غربی به قرون وسطی برمی گردد.

در اواسط قرن 19 کریسمس با تعطیلات و هدیه دادن و شادی کردن همراه شد. کارت های کریسمس اولین بار در سال 1846 ظاهر شدند. بابانوئل شاد و شوخ هم اولین بار در قرن نوزدهم در نیویورک محبوبیت پیدا کرد.

درخت کریسمس، سر گراز، خوردن غاز (در آمریکا بوقلمون) و سرود شب عید میلاد مسیح که به وسیله بچه ها خوانده می شود همه عموماً رسم های انگلیسی هستند. دادن هدیه در کریسمس هم رسمی انگلیسی است. درخت کریسمس رسمی به جا مانده از قرون وسطی در آلمان است و درست کردن آخور به وسیله فرانسوی ها رواج یافت.

برخی از اصطاحات مربوط به کریسمس:

کریسمس: 25 دسامبر، روزی است که مسیح به دنیا آمد و این روز به وسیله مسیحیان جشن گرفته می شود.

پس شب کریسمس مطابق با 24 دسامبر است.

دوره کریسمس: زمانی است که با تولد مسیح آغاز می شود.

کیک کریسمس: کیک میوه ای که مرسوم است در کریسمس در بریتانیا می خورند. همچنین در کریسمس پودینگی هم به نام پودینگ کریسمس تهیه می شود.

جوراب کریسمس: جوراب بلندی است که کودکان هنگامی که شب کریسمس به رختخواب می روند آن را در اتاق می گذارند تا با هدیه ها پر شود.

درخت کریسمس: یک درخت طبیعی یا مصنوعی است که با روبان ها و چراغ های رنگی تزئین می شود و در کریسمس در خانه یا بیرون از خانه قرار داده می شود.

نوئل: اصطلاحی برای کریسمس است که به ویژه در سرودها و کارت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بابانوئل: محافظ شاد و شوخ بچه ها است.

آیین های کریسمس

برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارد. اما مشترکات این مراسم این است که: مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح به کلیساها می روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می کنند و در خیابان ها و کوچه ها دسته دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می نمایند.

درخت سرو

امروزه در تمام جهان درخت سرو نماد مهم کریسمس است. اما درخت سرو در آئینهای پاگان و فرهنگ قدیم ایران نیز بسیار مهم بوده و درخت جاودانگی تلقی می شده است هنوز در بسیاری از نقاط ایران به درخت سرو با نگاه تقدس نگریسته می شود.

منبع: www.factmonster.com