جلوگیری از حملات قلبی به کمک آسپرین

جلوگیری از حملات قلبی به کمک آسپرین

جلوگیری از حملات قلبی به کمک آسپرین

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک قرص آسپیرین ساده می‌تواند به جلوگیری از چیزی به مهمی حمله‌ی قلبی کمک کند، در این صورت، این مقاله را بخوانید تا پاسخ خود را بیابید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که نه تنها آسپرین چگونه عمل می‌کند و در واقع به پیشگیری از حمله‌ی قلبی کمک می‌کند، بلکه چگونه می‌تواند از حمله‌ی دوم قلبی نیز جلوگیری کند.

حمله قلبی

هنگامی که یک لخته خون، جریان خون به قلب را مسدود سازد، موجب بروز حمله قلبی می‌گردد.

سکته مغزی

هنگامی که وجود یک لخته خون، جریان خون به مغز را مسدود سازد، موجب بروز سکته‌ی مغزی می‌شود.
آسپیرین یک داروی استاندارد و متداول می‌باشد، و یکی از رایج‌ترین داروهای تجویزی به حساب می‌آید. نام علمی آن اسید استیل سالیسیلیک است، و یک داروی ضد درد غیر مخدر می‌باشد. آسپرین به دو شکل وجود دارد ـ آسپرین با نسخه یا تجویزی و نوع بدون نسخه‌ی آن. آسپرین تجویزی جهت تسکین علائم آرتریت روماتوئید (ناشی از تورم جداره‌ی مفاصل)، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (به علت حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به مفاصل و اندام، و در نتیجه تورم و درد در این نواحی)، استئوآرتریت (ناشی از فروپاشی پوشش یا جداره‌ی مفاصل)، و دیگر عوارض روماتولوژی مشابه به بیمار داده می‌شود.
آسپیرین بدون نسخه جهت درمان تب و درد خفیف ناشی از دوره‌های قاعدگی، دندان درد، سردرد، سرماخوردگی، و غیره مفید می‌باشد. غیر از درمان این مسائل جزئی مربوط به سلامت، آسپیرین بدون نسخه همچنین در پیشگیری از حمله قلبی مفید بوده و درصد زنده ماندن در طول حمله‌ی قلبی را افزایش داده، و خطر بروز حمله قلبی دوم را کاهش می‌دهد. آسپرین همچنین، در پیشگیری از سکته مغزی ایسکمیک که به دلیل مسدود شدن جریان خون به مغز به دلیل وجود یک لخته خونی رخ می‌دهد و یا سکته مغزی خفیف که در آن جریان خون به مغز به مدت کوتاهی مسدود شده مفید می‌باشد.

پیشگیری از حمله قلبی

به طور معمول، یک حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که مسیر جریان خون به بخشی از عضله قلب مسدود شده باشد. در اصل، رسوبات کلسترول، مواد چربی، کلسیم، مواد زائد سلولی، و غیره، شروع به تشکیل شدن در جداره‌ی داخلی عروق می‌کنند. این تجمع رسوبات را پلاک گویند و معمولاً عروق بزرگ و متوسط را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
عروق خونی هنگامی که این پلاک در دیواره‌ی عروق به دلیل وجود چربی بیش از حد و تراکم پایین کلسترول لیپوپروتئین در جریان خون تشکیل می‌شود، مسدود می‌گردند. به علت سخت بودن قسمت خارجی و نرم بودن بخش داخلی، این پلاک ترک خورده و هنگامی که ترک می‌خورد، قسمت داخلی، پلاکت‌های موجود در خون را که موجب لخته شدن خون می‌شوند را جذب می‌کند. با این حال، تشکیل لخته، گاهی بیش از حد بوده که این امر موجب تنگی شدید شریان‌ها می‌شود و نهایتاً منجر به حمله قلبی می‌گردد. مصرف آسپرین مانع از تجمع پلاکت‌ها شده، بدین معنی که مانع از روند تشکیل لخته خون شده و از لخته شدن بیش از حد خون جلوگیری می‌کند و این امر احتمال حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.

امکان زنده ماندن در طول حمله

مصرف قرص آسپرین به محض شروع علائم حمله، احتمال زنده ماندن را افزایش می‌دهد. مراکز پزشکی و خدمات اورژانس‌ به بیمار یا در آمبولانس در راه رسیدن بیمارستان و یا بمحض رسیدن بیمار به بخش فوریت‌های پزشکی یک قرص آسپیرین می‌دهند.
با این حال، هرگز هنگامی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اید به تنهایی و سرخود آسپرین مصرف نکنید. با اورژانس تماس گرفته و از دستوراتی که می‌دهند پیروی کنید. چنانچه دستیار پزشک در پشت خط از شما خواست که آسپرین مصرف کنید، تنها آن موقع بر طبق میزان دوز تعیین شده، آسپرین مصرف کنید. به این دلیل که پزشکیار در مورد سابقه‌ی پزشکی اخیر شما سئوالاتی کرده و اطمینان حاصل می‌کند که آلرژی و یا عدم تحمل نسبت به آسپرین و یا دیگر مسائل سلامتی نداشته باشید. این کاملاً بر عهده‌ی پزشکیار است که به شما پیشنهاد خوردن آسپرین را دهد یا خیر. اگر آن شخص چیزی در مورد مصرف آسپرین به شما نگفت، از خوردن آن خودداری کنید. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، احتمال دارد که تکنسین‌های پزشکی به هنگام پذیرش شما در بخش فوریت‌های پزشکی به شما دوز آسپرین تجویز نمایند.

پیشگیری از حمله قلبی دوم

استفاده از آسپرین در طول اولین سکته مغزی یا حمله قلبی لخته شدن خون را سخت‌تر کرده و در نتیجه، به جلوگیری از وقوع حمله‌ی دوم کمک می‌کند. دوز یا میزان تجویز شده برای پیشگیری از حمله قلبی دوم ممکن است بیشتر از دوز تجویز شده جهت پیشگیری از اولین حمله‌ باشد، و از اینرو، پزشک میزان صحیح را برای شما تعیین خواهد کرد و ضرورت دارد که به طور دقیق از آن پیروی کنید.
استفاده از آسپرین جهت پیشگیری از سکته‌ی مغزی دوم ممکن است تا زمانی که با داروهای دیگر توأم باشد مؤثر باقی بماند. به عنوان مثال، مصرف ایبوپروفن همراه با آسپیرین برای آرتریت، ممکن است اثر آسپرین را به تدریج کاهش دهد. طبق مطالعه‌ی پزشکی صورت گرفته، شخصی این دو دارو را با هم مصرف می‌کرد. با این حال، زمانی که مصرف ایبوپروفن را قطع نمود، تأثیر آسپرین بیشتر شد. از این رو، اداره غذا و دارو در مورد استفاده از آسپرین با داروهای دیگر هشدار داده است به این دلیل که این داروها اثر آسپرین را مختل می‌سازند.

عوامل خطر

چنانچه آسپرین، بطور نادرست و یا بدون مشورت دکتر مصرف شود، ممکن است مضر و گاهی حتی کشنده باشد. همچنین، به این دلیل که این دارو رقیق کننده خون می‌باشد، ممکن است عوارض خاصی به همراه داشته باشد. از این رو، پیش از شروع مصرف آسپرین برای سلامت قلب خود، به نکاتی که در ذیل می‌آید توجه کرده و آنها را دنبال کنید.
✇ چنانچه نسبت به آسپرین عدم تحمل و یا آلرژی دارید، از مصرف آن خودداری کنید.
✇ اگر به طور مرتب از مشروبات الکلی استفاده می‌کنید، آسپرین مصرف ننمایید.
✇ چنانچه تحت هرگونه فرایند پزشکی قرار دارید، جهت استفاده از آسپرین با پزشک خود مشورت نمایید.
✇ چنانچه اخیراً دارای سابقه‌ی پزشکی بوده و یا در معرض خطر خونریزی دستگاه گوارش و یا سکته هموراژیک می‌باشید، از خوردن آسپرین خودداری کنید.
✇آسپیرین را به کودکان و نوجوانان بدون مشورت با سازمان مراقب اولیه سلامت یا پزشک ندهید.
اگر چه ثابت شده است که آسپرین جهت افزایش شانس زنده ماندن در طول یک حمله قلبی مؤثر می‌باشد، اما هرگز نبایستی بدون اجازه‌ی پزشک مصرف شود، به این دلیل که تمام حملات به دلیل لخته شدن خون اتفاق نمی‌افتند. در حالی که بسیاری از آنها به دلیل لخته شدن خون رخ می‌دهند، بعضی دیگر به دلیل پارگی رگهای خونی ایجاد می‌شوند. مصرف دوز آسپرین در طول چنین حمله‌ای ممکن است بیماری را بدتر کرده و درمان آن را برای پزشکان سخت‌تر سازد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ عنوان قصد جایگزینی توصیه‌های پزشک متخصص را نداشته است.
منبع:راسخون