حذف گوشت قرمز از لیست غذایی

حذف گوشت قرمز از لیست غذایی

در بسیاری از کشورهای جهان، گوشت قرمز بخش اصلی غذای روزانه ای مردم را تشکیل می دهد. در برخی دیگر از کشورهای جهان مانند هند حتی ساندویچ های مک دونالد هم فاقد گوشت قرمز هستند و به دلایل آیینی در این سرزمین، عمدتا گوشت قرمز توسط مردم آن مصرف نمی شود.

در کشور ما هم بخش اصلی بسیاری از غذاهای سنتی و نیز انواع کباب های لذیذ و خوشمزه را گوشت قرمز تشکیل می دهد. در این مقاله به ایجاد تغییراتی در سبک زندگی پرداخته شده که تمرکز اصلی آن بر حذف مصرف گوشت قرمز است.

با این کار به محافظت از محیط زیست نیز پرداخته خواهد شد و تغییرات مثبت و تغییرات منفی اندکی نیز در بدن به وجود خواهد آمد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

ممکن است چند کیلویی وزن کم کنید

دکتر «سالی وارن» در این باره می گوید: “عمدتا بیش از پروتئینی که مورد نیاز بدن است گوشت مصرف می شود که تکه های بزرگ و اضافه گوشت قرمز می توانند توسط سایر پروتئین های مفیدتر جایگزین شوند که کالری کمتری نیز دارند.”

وی ادامه می دهد: “به عنوان مثال در یک تکه گوشت ۱۷۰ کالری وجود دارد که در صورت جایگزینی با لوبیا تنها کالری ای معادل ۱۰۰ و یا ۷۰ در توفو را دارد. ممکن است در نظر اول این مقدار چندان تفاوتی نداشته باشد اما در طول زمان می تواند تفاوت های فاحشی داشته باشد.”

گوشت ماهی، مرغ و نیز غلات در مقایسه با گوشت قرمز کالری کمتری دارند و می توانند جایگزین مناسب تری به شمار آیند. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ میلادی که در مجله «پزشکی عمومی داخلی» به چاپ رسید، نشان داده شد که افراد گیاهخوار در مقایسه با گوشتخواران زودتر وزن کم می کنند.

این میزان حتی تفاوت هایی در میان گیاهخوارانی که محصولات لبنی و تخم مرغ مصرف می کردند با سایر گیاهخواران وجود داشت.

میزان فضای اسیدی بدن را کاهش خواهید داد

اینکه PH بدن را در تعادل نگه دارید بسیار اهمیت دارد. یکی از انواع رژیم هایی که امروزه وجود دارند، بر تعادل در مصرف غذاهایی اسیدی همچون گوشت قرمز تاکید دارند. این گوشت در کنار سایر مواد همچون آرد، قهوه و نوشابه می تواند فضای اسیدی را در بدن به وجود آورد.

این فضا می تواند مخاطراتی را برای بدن داشته باشد و سبب افزایش میزان استرس، خواب نامناسب و برخی از بیماری ها همچون سرطان شود. فست فودها هم به دلیل عدم دارا بودن آلکالین موجود در سبزی ها و میوه ها می تواند در این روند موثر باشند.

این امکان وجود دارد که احساس نفخ کمتری کنید

بدن برای هضم گوشت قرمز در مقایسه با سایر خوراکی ها به زمان بیشتری نیاز دارد. در برخی از افراد هم گزارش هایی مبنی بر یبوست، دردهای شکمی و افزایش گاز شکم بعد از صرف یک جامبو استیک در وعده شام دیده شده است.

در بسیاری از افراد حذف گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با مواد غذایی محتوی فیبر، برای سلامتی آنها مفید بوده و میزان تورم بدن را نیز را کاهش داده است.

در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده شد که گیاهخواران در قیاس با گوشتخواران نفخ کمتری را تجربه می کنند چرا که پروتئین های گیاهی و حتی گوشت مرغ و ماهی در مقایسه با گوشت، بهتر در بدن هضم می شوند.

پوست تان بهتر خواهد شد

آنچه در بیرون و به ظاهر از پوست مشاهده می شود تاثیرات درونی موجود در بدن است. مصرف کافی میوه ها و سبزیجات، ویتامین های آ، ث و ای را به بدن وارد ساخته و با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.

دکتر وارن بر این باور است که همچنین یبوست که یکی از نشانه های هضم نادرست مواد غذایی در بدن است سبب تیره شدن و عدم شادابی سلول های پوستی می شود. وی می گوید حذف گوشت قرمز به کارکرد بهتر اندام هایی چون کبد و کلیه ها که مسئول فیلتر کردن ضایعات هستند، نیز کمک می کند.

کلسترول خون تان نیز کاهش پیدا می کند

حذف گوشت قرمز میزان چربی اشباع شده در بدن را نیز کاهش می دهد که در ارتباط مستقیم با سطح کلسترول و گرفتگی های عروقی قرار دارد. دکتر وارن می گوید این نشانه های می توانند سبب بروز حملات قلبی، سکته و سایر بیماری های عروقی شوند. البته نقش ژنتیک فرد نیز در این امر دخالت دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت.

خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها را کاهش می دهید

حذف کردن گوشت قرمز خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ را کاهش می دهد. این اتفاق خصوصا زمانی که تاریخچه خانوادگی در ابتلا به این انواع سرطان وجود دارد می تواند موثرتر نیز باشد.

دکتر وارن می گوید: “مصرف گوشت قرمز تورم بیشتری را در بدن به وجود می آورد و چنین تورم های مزمنی می توانند در پیشرفت سرطان تاثیر داشته باشند.”

در ۲۹ مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داده شد که مصرف گوشت قرمز تا ۲۸ درصد خطر ابتلای به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. در مطالعه ای دیگری نیز نشان داده که گوشت های فرآوری شده نیز این احتمال را تا ۱۸ درصد افزایش می دهند.

همچنین ترکیبات رنگی گوشت قرمز و حرارات بالایی که در هنگام طبخ به آن داده می شود می توانند در این امر نقش داشته باشند. گوشت های فرآوری شده موجود در سوسیس، کالباس و هات داگ به دلیل نگه دارنده های موجود در آنها نیز می توانند منجر به انواع سرطان ها شوند.

خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمتر می شود

دکتر وارن می گوید همچنین حذف یا مصرف کم گوشت قرمز می تواند از بیماری های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نیز جلوگیری به عمل آورد.

در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان داده شد که مصرف گوشت قرمز برخی از باکتری ها را در شکم شکل داده که می توانند بر متابولیسم بدن، دیواره های شریان ها و عروق بدن تاثیر داشته باشند.

همچنین با بیماری های چون آلزایمر هم ارتباط دارد. این امر حاصل پژوهش های انجام شده در دانشگاه «یو سی اِل اِی» است.

انرژی بیشتری خواهید داشت

حذف یا کاهش مصرف گوشت با ایجاد تعادل در هورمون ها در افزایش انرژی بدن نیز تاثیر دارند. دکتر وارن می گوید: “ما به قلب سالم، دستگاه گوارش سلامت و ذهنی سالم برای داشتن انرژی کافی نیاز داریم.”

از آنجایی که وعده غذایی محتوی گوشت قرمز روند هضم را کاهش می دهد بدن برای هضم آن مجبور به صرف انرژی بیشتری خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهای گیاهی می تواند در طولانی مدت سبب افزایش انرژی فرد شود.

به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهید کرد

داده های موسسه «وُردواچ» نشان داده که حدود ۵۱ درصد از گازهای گلخانه ای از طریق دامداری ها بدست می آید. برای عدم آسیب رسانی بیشتر به روندی که در حال پیشبرد آن هستیم، بهتر است که در آینده و برای نسل هایی بعدی نیز رعایت هایی را انجام دهیم

منبع:rooziato.com