حقایقی از میوه‌ی پرتقال

حقایقی از میوه‌ی پرتقال

حقایقی از میوه‌ی پرتقال

پرتقال از اینکه مهم‌ترین منبع ویتامین C در میان میوه‌ها و سبزیجات مختلف است به خود می‌بالد، اما این تنها چیزی نیست که این میوه را آنقدر محبوب ساخته است. حقایق چندی در مورد این میوه هم عمومی و هم تغذیه‌ای وجود دارد که نقشی حیاتی در شهرت آن ایفاء می‌کنند.
پرتقال در اصل نوعی بِری یا توت بوده که بر روی درخت کوچک گل‌آوری تحت همین عنوان در مناطق گرمسیری و همچنین نواحی نیمه گرمسیری جهان رشد می‌کند. این میوه‌ که از خانواده‌ی مرکبات است همچنین تحت عنوان پرتقال شیرین (عمدتاً به منظور تمایز آن از پرتقال تلخ) و سیب چینی در برخی نقاط جهان شناخته می‌شود. غیر از آنکه بسیار خوشمزه می‌باشد، بسیار سالم نیز است.

حقایق عمومی و کلی پرتقال

آیا می‌دانستید پرتقال که امروزه به یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده صبحانه آمریکایی تبدیل شده است، از جنوب شرقی آسیا سرچشمه گرفته و به بخش‌های مختلف جهان برده شده است. در ادامه حقایق کلی بیشتری از این میوه آورده شده است.
• با آنکه پرتقال تنها حدود 125 سال پیش به ایالات متحده معرفی شد، در جنوب چین و هند از هزاران سال پیش پرورش داده می‌شده است. تاریخچه‌ی این میوه در ایالات متحده می‌تواند به 1973 برگردد که در آن سه پرتقال نافی از برزیل آورده و در کالیفرنیا کاشته شد.
• درختان پرتقال به دلیل آنکه بسیار در طبیعت سازگار می‌باشند، می‌توانند در نقاط مختلف گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رشد کنند. دمای ایده‌آل مورد نیاز این درختان پرتقال بین 60 تا 85 درجه‌ی فارنهایت یا 556ر15 تا 444ر29 درجه‌ی سانتی‌گراد خواهد بود.
• در سال 2005، برزیل در صدر فهرست کشورهای تولید کننده پرتقال با تولید سالانه 8ر17 میلیون تن قرار داشت. ایالات متحده، از سوی دیگر، رتبه 2 را با تولید سالانه 4ر8 میلیون تن از آن خود ساخت.
• چندین نوع مختلف از پرتقال وجود دارد که در این میان محبوب‌ترین نوع، پرتقال نافی، پرتقال نافی قرمز، پرتقال والنسیا و پرتقال شیرین کهربایی را شامل می‌شوند.
• غیر از خوردن گوشت این میوه، آن را همچنین می‌توان به صورت آب میوه مصرف نمود. در حقیقت آب پرتقال به عنوان مشهورترین آب میوه در دنیا در نظر گرفته می‌شود، در حالی که میوه‌ی آن مقام چهارم را از نظر محبوبیت دارا می‌باشد.

حقایق تغذیه‌ای میوه‌ی پرتقال

این میوه غنی از ویتامین C است و 60 درصد از مصرف توصیه شده روزانه از این ماده مغذی را فراهم می‌سازد. با این حال، این تنها یکی از بیشمار فوائد این میوه در سلامت بوده که با مصرف آن عایدتان می‌شود. در ادامه چند حقیقت کمتر شناخته شده‌ای که بر ارزش غذایی پرتقال تأکید دارد را آورده‌ایم.
• به علت محتوای ویتامین C بالای پرتقال، به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک کرده و مقاومت ما در برابر بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.
• با وجود شیرینی این میوه، از کالری نسبتاً پایینی برخوردار بوده و همراه با این حقیقت که سرشار از فیبر می‌باشد، آن را میوه‌ای ایده‌آل برای کسانی می‌سازد که قصد کاهش وزن دارند.
• پرتقال همچنین حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌های B کمپلکس، مانند تیامین (که موجب حفظ اشتها و رشد می‌شود)، پیریدوکسین (افزایش دهنده‌ی سوخت و ساز بدن)، فولات ( موجب رشد سلول و تولید مثل)، و غیره می‌باشد.
• علاوه بر این، پرتقال همچنین غنی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی، مانند آلفا و بتا کاروتن بوده که به خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می‌کنند.
• پرتقال همچنین حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی، مانند پتاسیم و کلسیم است. این مواد معدنی نقش مهمی را در عملکردهای مختلف بدن انسان ایفاء می‌کنند.
با در نظر گرفتن ارزش غذایی این میوه، نمی‌توانید این واقعیت را انکار کنید که پرتقال برخی از مهمترین مواد مغذی مهم را تأمین می‌سازد که به منظور عملکرد آرام بدن مورد نیاز می‌باشند و در نتیجه نمی‌توانید آن را از رژیم غذایی خود خارج سازید.

منبع:راسخون