خروپوف چیست و آیا درمان دارد؟

خروپوف چیست و آیا درمان دارد؟

خروپوف کردن به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان)، هنگامی که ریه ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می کشند بوجود می آید.

این وضعیت معمولاً هنگامی رخ می دهد که عضلاتی که راههای هوایی را باز نگه می دارند هنگام خواب بیش از حد شل شوند یا هنگامی که بافت های اضافی در این قسمت وجود داشته باشد.

انسداد مجاری هوایی و در نتیجه خروپوف کردن همچنین ممکن است ناشی از بد شکلی ساختمان بینی از جمله، کام نرم یا زبان کوچک یا بیش از حد دراز یا انحراف تیغه میانی بینی باشد.

در کودکان بزرگی لوزه ها اغلب باعث خروپوف کردن می شود. هر بیماریی که باعث انسداد مجاری هوایی ریه ها شود از جمله آسم می تواند به علت انسداد به خروپوف بینجامد؛ سیگار کشیدن نیز با تحریک مجاری هوایی می تواند خرخر کردن را بدتر کند

خروپوف چگونه تظاهر می کند؟

خروپوف به صورت سر و صدایی خشن و کلفت و نامنظم با درجات متفاوتی از شدت، فرکانس و طنین هنگام خواب شنیده می شود.

همانطور که گفته شد در اغلب موارد خرخر پدیده ای گاهگاهی و بی خطر است اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

هنگامی که با یک فرد خروپوف کننده زندگی می کنید و متوجه می شوید که خرخر کردن او بسیار بلند است و در فواصل آن دوره هایی از قطع کامل تنفس بوجود می آید.چنین شخصی ممکن است دچار قطع تنفس انسدادی هنگام خواب باشد که یک عارضه وخیم تنفسی است.

اگر پس از خروپوف شبانه در طول روز خواب آلوده و خسته باشید، ممکن است همانطور که در بالا گفته شد حین خرخر کردن به علت قطع تنفس از رسیدن اکسیژن کافی به بدن محروم شده باشید.

آیا خروپف کردن مضر است ؟

از لحاظ اجتماعی بلی ! هنگامیکه خروپف کردن موضوعی برای تمسخر شخص شده و باعث بیخوابی شبانه و ناراحتی دیگران می شود مضر است .

از لحاظ پزشکی بلی ! الگوهای خواب را مختل کرده و فرد خروپف کننده را از استراحت مناسب محروم می سازد . هنگامیکه خروپف کردن شدید می باشد می تواند باعث مشکلات طولانی مدت و مضر سلامتی مانند وقفه تنفس انسدادی در هنگام خواب شود .

درمان خروپف

درمان بستگی به تشخیص دارد . معاینه معلوم خواهد کرد که آیا خروپف به دلیل حساسیت ، عفونت ، تغییر شکل بینی ، یا لوزه های ( حلقی و کامی ) می باشد .

خروپف کردن یا وقفه تنفس انسدادی در هنگام خواب ممکن است به درمانهای مختلف کنونی پیشنهاد شده توسط بسیاری از جراحان گوش و حلق و بینی – سر و گردن پاسخ دهند :

اگر جراحی بسیار خطرناک بوده و یا مورد قبول بیمار نباشد ممکن است بیمار هر شب با یک ماسک بینی بخوابد که فشار هوا را به داخل گلو وارد می کند . این حالت « فشار مثبت مداوم راه هوایی » نامیده می شود .

خروپف مزمن کودک باید از نظر مشکلات لوزه های ( حلقی و کامی ) بررسی شود . ممکن است برای برگشت کودک به سلامتی کامل برداشتن لوزه ها لازم باشد .

منبع: http://www.iran.pezeshk.us