خلاصه معرفي رشته هاي ورزشي متداول و جديد در باشگاههاي بدنسازي

خلاصه معرفي رشته هاي ورزشي متداول و جديد در باشگاههاي بدنسازي

ايروبيك

ايروبيك مجموعه اي از حركات ورزشي است كه بصورت گروهي و انفرادي قابل اجرا مي باشد و سيستم انرژي هوازي(چربي سوز) را درگير كرده و بصورت منظم و همراه با ريتم مشخص و موزيك اجرا مي گردد. ايروبيك يا فعاليت هوازي  داراي مزاياي فراواني از جمله تقويت دستگاه قلب و عروق، تقويت قدرت تمركز و تخيل، هماهنگي بين عصب و عضله، ايجاد نشاط وشادابي، مبارزه با افسردگي، آلزايمر، پوكي استخوان، و پيري زودرس، تناسب اندام، چربي سوزي و … است. در اين ورزش هيچ محدوديت سني، جنسيتي، زماني و مكاني وجود ندارد و با حداقل امكانات (لباس راحت، كفش و جوراب ورزشي) قابل اجرا است. زمان استاندارد براي برگزاري يك كلاس ايروبيك حدود 45 دقيقه است كه شامل گرم كردن، كشش پويا، فعاليت اصلي كلاس، سرد كردن و كشش ايستا مي باشد. كلاس هاي ايروبيك همگاني به سه گروه اصلي مبتدي، همگاني و پيشرفته تقسيم مي شوند. در اين ورزش بسته به سطح نوآموز و نوع ايروبيك از وسايلي همچون چوب، وزنه هاي سبك، كش هاي بدنسازي، استپ (پله) استفاده مي گردد. در كل  ايروبيك، رشته اي بسيار مهيج، پرنشاط و چربي سوز بوده و براي كاركنان ستادي و افرادي كه وقت و فضا كافي براي ورزش ندارند، بسيار توصيه مي شود.

2-    پيلاتس

 سیستم ورزشی است كه در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری گردید. ورزش پيلاتس از مجموعه تمرينات ورزشي و تخصصي خاصي تشکيل شده است. اين تمرينات بدن و مغز را به گونه اي درگير مي کند که قدرت و استقامت تمام اعضاي بدن بالارفته و عميق ترين بخش عضلات بدن را  مورد هدف قرار مي دهد . تمرينات پيلاتس همراه با فکر و درايت فرد به آن حرکت خاص، تمركز برروي عضله مربوطه و چگونگي اجراي آن است. به مرور زمان با اجراي مکرر حرکات ، مغز انسان بدن را بهتر درک مي کند و آن را توانمندتر و متعادل تر مي سازد. تمرينات پیلاتس متشكل از ورزشهایی است كه تمركز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندامهای بدن دارد بدون اینكه عضلات را حجیم كند یا آنها را از بین ببرد. این روش تمرینی از حركات كنترل شده ای تشكیل شده كه بین بدن و مغز هماهنگي فیزیكی ایجاد كرده و توانایی بدني افراد را در هر سن بالا می برد. از آنجا كه این روش تمرینی در وضعیت های ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می گیرد، آسیبهای ناشی از صدمات مفصلی را كاهش می دهد زیرا حركات ورزشی در دامنه حركتی طبيعي مفصل در سه وضعیت (ایستاده، نشسته و خوابیده) با اجرای تنفس های عمیق و انقباض های عضلانی انجام می گیرد. با اجراي مکرر تمرينات پيلاتس طرز صحيح انجام حرکات روزانه در بدن تثبيت مي گردد. در پيلاتس حرکات ورزشي به شکلي آموزش داده مي شود که مانع ايجاد صدمات ورزشي گردد. ماهيت چربي سوزي زيادي ندارد بلكه بيشتر هماهنگ كننده، آرام بخش و نشاط آور است. اين ورزش براي افراد بي تحرك، آمادگي جسماني پايين، افرادي كه ترس از آسيب هاي ورزشي دارند و يا افراد داراي آسيب هاي مفصلي، اضافه وزن و چاق توصيه مي شود.

3-    بادي شيپينگ

بسيار مهيج، پرتحرك و بدون حركات پرشي و جهشي است. از تركيبي از برنامه هاي ورزشي هوازي و بي وهوازي (چربي سوز و قند سوز) براي كاهش وزن چربي و افزايش وزن عضلاني استفاده مي شود و  موجب تغيير شكل ظاهري بدن از چاق و لاغر به بدني عضلاني و ورزشي مي گردد، بدين صورت كه بدن عادي و غير ورزشي به بدني ورزشي تغيير شكل مي يابد. جهت تقويت عضلات در اين ورزش از دستگا هاي مختلف بدنسازي، ويبريشن و ماساژ استفاده مي شود. اين ورزش به افراد داراي اضافه وزن، چاق، لاغر و يا داراي كمبود وزن، جهت تعديل وزن توصيه مي شود.

4-    استپ تويستر (استپر)

در اين ورزش از دستگاه ويژه و قابل حملي استفاده مي شود كه  با تاكيد بر فعاليت پايين تنه، مناسب براي از بين بردن چربي كل بدن و تقویت کننده عضلات پايين تنه و شکم است. تمرينات اين ورزش سيستم انرژي هوازي و تاحدودي بي هوازي را درگير كرده و موجب تقويت سيستم قلبي عروقي تنفسي، غدد و هورمون هاي بدن و هماهنگي عصب و عضله مي گردد.  استپر شامل اهرم تنظیم قدرتی است که امکان ورزش کردن در 7 وضعیت مختلف را به فرد داده و همراه با نمایشگر دیجیتال شامل نمایشگر کالری مصرفی، تعداد پله در دقیقه، تعداد کل استپ ها و زمان مي باشد. اين نوع تمرين براي افرادي كه دچار اضافه وزن، چاقي، آمادگي قلبي تنفسي پايين، ضعف هماهنگي و عدم آسيب مفصلي در اندام ها هستند، توصيه مي شود.

5-    باراسل

رشته تمريني جديدي است  كه داراي ماهيتي قدرتي و كششي است و تمرينات آن شامل حركات بدون چوب و وزنه بوده و روي زمين اجرا مي گردد. اين ورزش به دليل ماهيت آن براي رفع آسيب، پيشگيري از آسيب، افزايش قدرت و انعطاف اندام ها و فرم دهي بدن بسيار مناسب است. جهت اثربخشي موثر مدت زمان فعاليت اين رشته در هفته حداقل سه جلسه 45 تا 60 دقيقه اي توصيه مي شود. درضمن امكان انجام اين ورزش براي تمامي سنين وجود دارد.

6-     زومبا

زومبا در اواسط 1990 توسط آلبرتو از بوميان كلمبيا ابداع شد. زومبا از نظر لغوي يك كلمه كلمبيايي است كه به معني حركت موزون براي تناسب اندام مي باشد. اين ورزش از زير مجموعه، ورزش هاي هوازي است كه بسيار مهيج و نشاط آور است. در اين رشته از حركات موزون و ريتميك ورزش هاي فيتنس (حركات ورزشي با و بدون وزنه) استفاده مي گردد. از فوايد اين رشته مي توان به كاهش چربي عمومي بدن، فرم دهي بدن، تقويت سيستم قلبي عروقي و افزايش هماهنگي كل بدن اشاره كرد. اين ورزش براي افرادي كه دچار افسردگي و مسائل رواني، اضافه وزن، چاقي، آمادگي قلبي تنفسي پايين، ضعف هماهنگي و عدم آسيب مفصلي در اندام ها هستند، توصيه مي شود.

7-    اسپينينگ

نوعي روش تمريني تركيبي است كه داراي ماهيت هوازي و بي هوازي است. كه در اين روش طي هر جلسه، تمرين كار با دوچرخه ثابت براي اندام هاي پايين تنه و كش بدنسازي، چوب و وزنه براي اندام هاي بالاتنه در نظر گرفته مي شود. از اثرات مفيد اين ورزش كاهش وزن چربي و جايگزين شدن عضله بجاي چربي، تقويت سيستم قلبي عروقي، قدرت، تعادل و هماهنگي مي باشد. اين ورزش به افرادي كه هدف كاهش وزن، افزايش آمادگي قلبي عروقي تنفسي، افزايش هماهنگي دست و پا دارند توصيه مي شود.

منبع: vareshechelav.blogfa.com