خواص آویشن برای سلامت

خواص آویشن برای سلامت
خواص آویشن برای سلامتی

در مورد گیاهان و داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی موارد منع مصرف وجود دارد بنابراین شاید بهتر باشد قبل از آشنایی با خواص آویشن، از مضرات احتمالی آن آگاهی یابید. استفاده از آویشن به هر شکلی برای زنان باردار و مادرانی که نوزادان خود را شیر می‌دهند، ممنوع است.‌ از سوی دیگر، بهتر است کودکان زیر چهار سال بدون تجویز یا اطلاع پزشک از این گیاه استفاده نکنند. همچنین مبتلایان به کم کاری و پر کاری تیروئید نیز بایستی از مصرف آویشن خودداری کنند علاوه بر این، مصرف آویشن برای افراد آلرژیک مورد منع مصرف دارد.برای استعمال خارجی آویشن از پزشک معالج‌تان مشورت بگیرید و در صورت صلاح دید او، از خواص آویشن بهره‌مند شوید.

خواص آویشن برای درمان سرفه

اولین مورد از خواص آویشن، کمک به درمان سرفه می باشد. آویشن اگر به تنهایی خورده شود برای سرفه‌های خلط‌دار یا تر مناسب است اما در رابطه با سرفه‌های خشک می‌تواند خشکی ناحیه گلو را بیشتر کند. آویشن زمانی که در یک محلول غلیظ (با ترکیب شکر یا عسل) مخلوط شده باشد مانند شربت‌های آویشن موجود در بازار، تاثیر خشک‌کنندگی‌اش کمتر می‌شود. درواقع برای درمان سرفه‌ می‌توان از آویشن به صورت شربت استفاده کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بالای آن هم توصیه نمی‌شود.

خواص آویشن در رفع گرفتگی بینی

آویشن تاثیر زیادی در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی دارد و بینی گرفته را باز می کند. ۲-۱ گرم آویشن خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. می توانید کمی عسل هم در آن بریزید تا طعم شیرینی داشته باشد. مصرف روزانه ۳-۲ فنجان از این دمنوش کافیست. همچنین می توانید با روغن گیاهی آویشن بخور بدهید. برای این کار یک قطره از این روغن را در یک پیاله آب گرم بریزید و به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه بخور بدهید.

درمان سینوزیت با آویشن

عفونت سینوس یا سینوزیت می تواند در هر سن و سالی سراغ افراد بیاید. در اغلب موارد، عفونت های سینوسی را می توان با روغن آویشن درمان کرد. کارواکرول موجود در روغن آویشن به عنوان یک ماده ضد اسپاسم در طبیعت شناخته شده که در درمان سینوزیت بسیار موثر است. چند قطره روغن آویشن را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و آن را به آرامی بر روی گونه، بینی و پیشانی‌تان به آرامی ماساژ دهید تا از شر دردهای سینوزیت رها شوید.

درمان قاعدگی دردناک با آویشن

آویشن می تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد زیرا دارای مقادیر بالایی کافئیک اسید است که دارای اثر ضد درد می باشد. شما می توانید آویشن را بصورت دمکرده بنوشید. ۲ قاشق غذاخوری آویشن را به ۴۰۰ میلی لیتر آب در حال جوش اضافه کنید. در ظرف را محکم ببندید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود. در هنگام دردهای قاعدگی، هر ساعت نصف تا یک فنجان از آن را بنوشید.

تسکین التهابات پوستی با آویشن

آویشن برای درمان زخم ها و برخی از بیماری های پوستی جزئی کارساز است، به خاطر اینکه حاوی مواد ضدعفونی کننده است. این گیاه حاوی ضد قارچی و ضدمیکروبی نیز می باشد. علاوه بر این ترکیبات این گیاه مانع از فعالیت های التهابی در پوست می شود. در نتیجه التهاب، درد، ورم و غیره کاهش پیدا می کند. می توانید از این گیاه به عنوان کمپرس استفاده کنید. برای این کار پنج گرم آویشن خشک را در صد میلی لیتر آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه دم کنید. سپس برای تسکین التهاب های جزئی پوست، آن را به صورمصرف آویشن برای این افراد ممنوع استت کمپرس روی مناطق مورد نظر قرار دهید.

مصرف آویشن برای این افراد ممنوع است

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مطالعات نشان می دهد که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

 

منابع: .noavard-.noavard