خواص و فواید قهوه

خواص و فواید قهوه

قهوه

قهوه یکی از منابع کافئین به شمار می آید و بیشتر خواص قهوه ناشی از وجود این ماده است. ثابت شده است که یک فنجان قهوه داغ, به بالا بردن هوش و حواس کمک می کند و نیروی تازه ایی به فرد می بخشد. این خاصیت قهوه ناشی از وجود کافئین است که محرک اعصاب مرکزی به شمار می آید.

– کاهش وزن با قهوه :

یکی از خواص قهوه, کاهش وزن در افراد است. قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم می باشد که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون, استفاده صحیح بدن از انسولین, کاهش ولع مصرف شیرینی و تنقلات تاثیر مثبتی دارند. در نتیجه مصرف قهوه, اشتها را کاهش داده و موجب کاهش وزن فرد می شود. همچنین یکی دیگر از خواص قهوه کمک به سوزاندن چربی در بدن است. در واقع کافئین موجود در قهوه, به سلول های چربی بدن کمک می کند تا چربی های بدن را در جهت مصرف فعالیت های ذهنی و آموزشی بسوزانند.

– بالا بردن تمرکز و هشیاری با قهوه :

مصرف مناسب و به اندازه کافئین موجود در قهوه, موجب بالا رفتن تمرکز و بهبود هوشیاری ذهنی بدن می شود. از این رو یکی از مهمترین خواص قهوه به شمار می آید و به همین دلیل افراد محصل بیشتر تمایل به خوردن این نوشیدنی دارند.

– قهوه و کاهش خطر مرگ

مطالعات نشان داده است که مصرف قهوه خطر مرگ ناگهانی را در افرادی که قهوه می نوشند به میزان ۲۵ درصد نسبت به افرادی که از این نوشیدنی استفاده نمی کنند, کاهش می دهد.

– خواص قهوه در درمان بیماری ها :

قهوه خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد. مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف قهوه در مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان ۲۰ درصد کاهش می دهد و مصرف قهوه در زنان خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را ۲۵ درصد کاهش می دهد. به علاوه کافئین موجود در قهوه تاثیر به سزایی در پیشگیری و درمان رایج ترین نوع سرطان پوست دارد.

قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. مصرف منظم و به اندازه ی قهوه با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی در ارتباط است.
قهوه خطر ابتلا به بیماری های مزمن نظیر پارکینسون را کاهش می دهد.

قهوه از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. قهوه حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها با عوامل مخرب بدن نظیر رادیکال های آزاد مقابله کرده و موجب محافظت بدن از آسیب های ناشی از آن ها می شود.
دیابت یکی دیگر از بیماری های است که مصرف قهوه خطر ابتلا به آن را ممکن است کاهش دهد. در واقع کافئین موجود در قهوه افزایش حساسیت به انسولین را در بدن کاهش می دهد و موجب اختلال در تحمل گلوکز در خون می شود و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.

یکی از موثرترین خواص قهوه, کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است.

در واقع قهوه از مغز محافظت می کند که ناشی از وجود کافئین در آن می باشد. افزایش سطح کافئین در خون خطر ابتلا به بیماری های اعصاب نظیر آلزایمر را کاهش می دهد و همچنین موجب کاهش زوال عقل می گردد.

از دیگر خواص قهوه می توان به مبارزه با افسردگی و کاهش خطر خودکشی در افراد اشاره کرد. در واقع کافئین موجود در قهوه موجب تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین در بدن می شود که منجر به تغییرات مثبت در خلق و خو می گردند. مصرف دو فنجان قهوه در روز, خطر خودکشی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می دهد.

— خواص قهوه برای سلامتی

– کمک به شفافیت پوست صورت :

مالیدن قهوه به صورت به عنوان اسکراب می‌تواند به روشن شدن پوست، جلوگیری از بسته‌شدن منافذ و صاف‌شدن خطوط و همچنین به تقویت لایه‌های حفاظتی پوست کمک می‌کند.

– تقویت و بهبود رنگ مو :

مخلوط دانه‌های قهوه با آب که به شکل خمیر درآمده‌اند را روی موهای مرطوب که تازه شامپو زده‌اید، مالیده و کمی به رنگ مویتان عمق بخشید. خاصیت اسیدی قهوه بافت مو را نرم و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به مو می‌بخشد.

– بر طرف نمودن پفِ چشم‌ :

کرم‌های دور چشم که وعده‌ی رفع پف‌های زیر چشم یا روشن کردن حلقه‌های سیاه دور چشم را می‌دهند احتمالا حاوی کافئین هستند. اگر قهوه را روی پوست صورتتان قرار ‌دهید، موجب کاهش آب اضافی و منقبض کردن رگ‌های خونی می‌شود. همچنین برای از بین بردن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم نیز مفید است زیرا با افزایش سن پوست زیر چشم لاغرتر می‌شود و رگهای خونی به آسانی قابل مشاهده‌اند.

– تنظیم نمودن اعصاب بویایی:

آیا برای انتخاب عطر از بین چند عطر تلاش می‌کنید؟ برطبق مطالعات انجام شده در بخش عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، در فواصل بو کردن عطرها دانه‌های قهوه را بو کنید. بو کردن قهوه در بین ادکلن‌ها مانع از درماندگی بینی می‌شود. به عبارت دیگر، قهوه به عنوان یک پاک کننده‌ی طعم یا دکمه تنظیم مجدد عمل می‌کند( به همین دلیل اغلب دانه‌های قهوه را در کانتر عطر فروشگاه‌های فانتزی مجلل می‌بینید.)

– خواص قهوه برای مقابله با سرطان پوست:

محققان بر این باورند که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز بدن انسان را در برابر نوعی از سرطان پیش‌رونده و خطرناک پوست محافظت می‌کند. “ملانوما مالیگننت” جدی‌ترین نوع سرطان پوست است که معمولاً خود را به‌صورت جوش‌های گوشتی یا سیاه روی پوست نشان می‌دهد که با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر باشد و این در حالیست که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند بیشترین اثرگذاری را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.

– خواص قهوه برای تقویت چشم :

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد خواص قهوه برای بهبود بینایی چشمگیر است. تحقیقات جدید نشان داده است خوردن روزی یک فنجان قهوه به تقویت قدرت بینایی کمک می کند. بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد شبکیه همان لایه نازک پشت چشم است که از سلول های حساس به نور و سلول های عصبی تشکیل شده است که وظیفه دریافت و سازماندهی بصری ما را بر عهده دارند. بررسی ها نشان می دهند، شبکیه یک لایه حساس از بدن است که اکسیژن بیشتری نسبت به سایر ارگان ها و سلول های بدن مصرف می کند. گفتنی است نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه باعث می شود اکسیژن به میزان کافی به این لایه های حساس از بدن برسد و قدرت بینایی مان تقویت شود.

– مقابله با بیماری ام اس :

اسکلروز متعدد (MS) بیماری مزمن سیستم مرکزی عصبی، مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. مطالعات قبلی نشان میدهد که مصرف قهوه از دیگر بیماری های عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند ولی تحقیق جدیدی نشان میدهد که این نوشیدنی می توان از انسان در برابر MS نیز محافظت کند. کافئین موجود در قهوه دارای خواص محافظت نورونی است که می تواند از تولید سیتوکینهای التهابی جلوگیری کرده و در نتیجه از واکنش سیستم ایمنی جلوگیری کند.

– خواص قهوه برای قلب :

خیلی از مردم عاشق نوشیدن قهره هستند. خبر خوب برای آنها اینست که مشخص شده خوردن ۵-۳ فنجان قهوه در روز میتواند رسوب کلسیم در جدار شریان ها را کاهش داده و خطر انسداد شریان ها را کم کرده و در نتیجه احتمال بروز سکته قلبی را کاهش دهد.

-خواص قهوه در پیشگیری از ابتلا به دیابت :

نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند

– مثبت اندیشی با نوشیدن قهوه :

کافئین باعث می‌شود افراد در وظایف ذهنی ساده واکنش سریع‌تری نشان دهند و کمتر اشتباه کنند، بر این اساس می‌توان تصور کرد کافئین به تشخیص بهتر کلمات مثبت و منفی کمک کند.

– افزایش توان پردازشی مغز :

آزمایش‌ها نشان می‌دهد کافئین توانایی پردازش اطلاعات در انسان را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده که کافئین موجود در قهوه می‌تواند توانایی انسان در پردازش اطلاعات را افزایش دهد. نتایج آزمایش‌های دو روان‌شناس ثابت می‌کند افرادی که قهوه می‌نوشند در مقایسه با سایرین٬ کارایی بالاتری در تست غلط‌گیری از خود نشان می‌دهند.

– پیشگیری از ابتلا به سرطان دهان و گلو :

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، نوشیدن چهار قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان دهان را تقریبا به نیم می‌رساند. نتایج آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های روزمره تاثیرات محافظتی علیه شکل‌گیری تومورهای سرطانی در دهان و گلو دارد.

– خواص قهوه برای کاهش خشکی چشم :

محققان ژاپنی بر اساس تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف منظم قهوه می‌تواند به کاهش علائم خشکی چشم کمک کند. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه توکیو دریافتند مصرف منظم نوشیدنی‌های حاوی کافئین نظیر چای و قهوه و کولا به درمان خشکی چشم کمک می‌کند زیرا این نوشیدنی‌ها قدرت چشم و کانال اشکی برای ترشح اشک را افزایش می‌دهند.

– احتمال تاثیر مصرف قهوه بر افزایش عمر :

براساس یک تحقیق تازه، احتمال طول عمر کسانی‌که روزانه قهوه (کافئین‌دار و بدون کافئین) می‌نوشند، از کسانی‌که نمی‌نوشند، بیشتر است. یعنی میان نوشیدن روزانه قهوه و کاسته شدن احتمال خطر مرگ رابطه‌ای مشاهده شده است.

– قهوه با نقرس مقابله می کند :

بعد از این که فایده‌های قهوه در مبارزه با انواع بیماری‌های گوناگون روشن شد، محققان سعی کردند تا بیشتر بررسی کنند شاید بتوانند ممنوعیت آن را در مورد بیماری‌های دیگر هم بردارند.
این بار در مورد نقرس مطالعه کرده‌اند و متوجه شده‌اند نوشیدن ۵فنجان قهوه در روز نه تنها برای نقرسی‌ها اشکالی ندارد، بلکه اصولا احتمال ابتلا به آن را در افراد سالم کم هم می‌کند.

منبع: magushcoffee