خواص فوق العاده خیار

خواص فوق العاده خیار

خيار يکي از ميوه‌هاي مفيد و سالم است که به سادگي بدن را خنک و هيدراته مي‌کند. اين ميوه‌ي سرشار از آب براي مراقبت از کليه‌ها و پوست مفيد است، ميزان چربي خون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک مي‌کند. هوا که رو به گرم شدن مي‌رود ميل به مصرف ميوه‌هاي آبدار و خنک نيز افزايش پيدا مي‌کند. خيار يکي از ميوه‌هاي مفيد و سالم است که به سادگي بدن را خنک و هيدراته مي‌کند. اين ميوه‌ي سرشار از آب براي مراقبت از کليه‌ها و پوست مفيد است، ميزان چربي خون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک مي‌کند. اگر مي‌خواهيد بيشتر با اين يار ديرين آبدوغ خيار آشنا شويد مطالعه‌ي اين مطلب را از دست ندهيد.
خيار در يک نگاه همه‌ي متخصصان حوزه‌ي سلامت بر اين عقيده هستند که سبزيجات سرشار از مواد مغذي بوده و بدن را در برابر انواع مختلف بيماري‌ها محافظت مي‌کنند. خوشبختانه امروزه خيار در اکثر مناطق جهان کشت و مصرف مي‌شود و از ارزش بالايي برخوردار است. در سرتاسر جهان خيار با اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌هاي مختلف وجود دارد. اما به طور کلي اين ميوه‌ي مفيد سرشار از آب، فيبرها، ويتامين‌ها و ديگر ترکيبات فوق العاده براي سلامتي است.

kheyar1

امروزه در هر فصلي از سال مي‌توانيد خيار را از بازار ميوه و تره بار خريداري کنيد و از آن در تهيه‌ي انواع سالادها، اسموتي‌ها و آبدوغ خيار محبوب روزهاي گرم استفاده کنيد. در ادامه 12 دليل خوب براي گنجاندن خيار در برنامه‌ي غذايي‌تان را ذکر مي‌کنيم. لطفاً با ما همراه باشيد. خيار براي کاهش وزن افرادي که قصد دارند رژيم غذايي خود را بهبود دهند و چند کيلوگرم وزن کم کنند مي‌توانند به خيار به عنوان يک مکمل لاغري اعتماد کنند. مي‌پرسيد چرا؟ چون اين ميوه سرشار از آب بوده و کالري اندکي دارد.
مي‌توان گفت که يک ليوان خيار فقط 13 کالري به بدن مي‌رساند و در ازاي اين ميزان اندک، فيبر و ترکيبات آنتي اکسيداني قوي‌اي را وارد بدن مي‌کند. اين ترکيبات مفيد خيار باعث بهبود گوارش و تمام عملکردها در بدن شده و در کاهش وزن دخالت مي‌کنند. مصرف اين ميوه موجب احساس سيري شده و براي کنترل اضطراب و اختلالات مربوط به تغذيه مؤثر است.

خيار براي هيدراته کردن بدن هيدراته شدن بدن يعني تأمين آب آن. خيار حاوي ميزان زيادي آب و املاح معدني است. به همين دليل نيز مصرف آن با علائم مربوط به دهيدراته شدن بدن يعني کم آبي آن مقابله مي‌کند. شما مي‌توانيد در فصل گرما از خيار براي افزايش آب بدنتان بهره ببريد. خيار براي سم زدايي از بدن مصرف خيار به صورت ميوه يا آب آن يک روش ساده براي از بين بردن سموم بدن است.

اين ميوه باعث تحريک عملکرد ارگان‌هاي تصفيه کننده‌ي بدن مي‌شود و به اين ترتيب نيز سموم را از خون خارج مي‌سازد. خيار مفيد براي مفاصل خيار حاوي ميزان چشمگيري سيلسيوم است که دوست مفاصل محسوب مي‌شود. اين ترکيب باعث تقويت بافت‌هاي متصل کننده شده و خطر مشکلات جدي تري مانند نقرس يا آرتريت را کاهش مي‌دهد. خيار براي کاهش ميزان کلسترول خون اين روزها خيلي از افراد از بالا بودن کلسترول خونشان ابراز نگراني مي‌کنند.

خوشبختانه خيار سرشار از آب است ميزان استرول بالاي آن مي‌تواند راهي براي مقابله با کلسترول بالا باشد. البته نمي‌توان صرفاً با خيار به جنگ چربي خون رفت. اما مي‌توانيد در چهارچوب يک رژيم غذايي سالم از اين ميوه نيز براي کنترل کلسترول خونتان استفاده کنيد. خيار مانع از اکسايش رگ‌ها شده و احتمال بسته شدن آن‌ها را کاهش مي‌دهد. خيار براي مقابله با يبوست فيبرهاي طبيعي و ميزان بالاي آب خيار باعث تحريک حرکات روده شده و يبوست را کاهش مي‌دهد. مصرف اين ميوه باعث بهبود روند هضم غذا شده و مدفوع را ليز مي‌کند تا راحت‌تر در روده‌ها حرکت کرده و دفع شود.

خيار براي تحريک احياي سلول‌هاي پوستي خيار حاوي ويتامين E است و اين ويتامين قدرت تنظيم pH طبيعي پوست را دارد. در واقع خيار يک درمان طبيعي براي مقابله با آفتاب سوختگي محسوب مي‌شود و در تسکين جاي زخم و بهبود آن مؤثر عمل مي کند. آنتي اکسيدان هاي موجود در خيار باعث احياي سلولي و کاهش آسيب‌هاي ناشي از راديکال‌هاي آزاد مي‌شوند.
خيار باعث بهبود سلامت کليه‌ها خيار و آب آن براي مقابله با احتباس آب و دفع ترکيباتي که باعث بروز سنگ کليه مي‌شوند مفيد است. شما مي‌توانيد از قدرت اين ميوه براي کاهش اسيد اوريک‌تان استفاده کنيد. حتماً مي‌دانيد که بالا بودن اسيد اوريک باعث بروز بيماري‌هاي جدي مي‌شود. خيار براي سلامت موها و ناخن‌ها در حوزه‌ي زيبايي، خيار بسيار مؤثر عمل مي‌کند.
ميزان بالاي سيلسيوم و گوگرد اين ميوه باعث تقويت موها و ناخن‌ها مي‌شود. اين ترکيبات باعث بلند شدن موها و ناخن‌ها در سلامت کامل مي‌شوند و آن‌ها را براق و مستحکم مي‌سازند. خيار براي مقابله با بوي بد دهان ترکيبات موجود در خيار با باکتري‌هاي ايجاد کننده عفونت‌هاي دهاني و نفس بدبو مقابله مي‌کند. اگر به مدت 15 تا 20 دقيقه خيار بجوييد لثه‌هايتان خنک شده و بيماري و عفونت از آن‌ها دور مي‌شود.
خيار براي تنظيم فشار خون فيبرها، منيزيم و پتاسيم موجود در خيار براي تنظيم فشار خون مؤثر عمل مي کند. شما مي توانيد فشارخون بالا و فشارخون پايين را به کمک خيار و با طبيعي‌ترين روش کنترل کنيد. خيار ضدسرطان است خيار حاوي ترکيباتي است که باعث پيشگيري از برخي سرطان‌ها مي‌شوند.
در واقع مي‌توان گفت که مصرف منظم خيار باعث کاهش سرطان سينه، سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان پروستات مي شود. با توجه به خواصي که در خيار جمع شده است بي دليل نيست که اين ميوه سومين سبزي کشت شده در جهان است. پس، از اين ميوه‌ي مفيد غافل نشويد.

منبع: atairan.com