خواص لبو، شلغم یا لبو کدام بهتر است ؟

خواص لبو، شلغم یا لبو کدام بهتر است ؟

لبو با آن جذابیت های خیره کننده همچون رنگ قرمز براق و مزه شیرین و دلچسبش میل به خوردن را بیشتر در ما بر می انگیزد تا شلغم! البته به شلغم بر نخورد. شلغم هم اگر سفید بلوری باشد و قسمت هایی از آن به رنگ بنفش مزین شده باشد وسوسه انگیز می شود. اما اگر بی خیال شکل و شمایل شویم و بخواهیم مزایای این دو سبزی زمستانی را مورد بررسی قرار دهیم، این پرسش مطرح می شود که ارزش غذایی لبو و شلغم چه میزان است؟

رنگ قرمز لبو حکایت از سر درون دارد!

چغندر قرمز وقتی می پزد، لبو نامیده می شود. بدی لبو این است که حجم زیادی شیرینی وارد بدن کرده و مصرف آن برایدیابتی ها مضر است، اما لبو هر چه قرمزتر باشد خواص آنتی اکسیدانی بیشتری دارد و قادر است از رسوب ذرات چربی در رگ ها جلوگیری کند و سختی عروق و بیماری های قلبی را کاهش دهد و با کنترل چربی خون ریسک ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد.

از سوی دیگر آنتی اکسیدان های لبو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و علاوه بر کمک به التیام سرماخوردگی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون دارد و مهم تر آن که برای درد مفاصل و نقرس مفید است. رمز ماندگاری رنگ قرمز لبو آن است که در حین پخت از کوتاه کردن انتهای ریشه و ساقه آن اجتناب کنید.

خوب است بدانید آب لبو برای رفع التهاب مثانه و بیماری های پوست مفید است و فشار خون را تنظیم می کند و اگر آن را در فسنجان بریزید طعم و طبع این خورش را ملایم می کند. مصرف لبو در سالاد بر میزان اشتها می افزاید و بسیار ملین است.

شلغم انسولین دارد، اما…

شلغم به دلیل ویتامین C و انواعی که به رنگ بنفش مزین است، خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد و در روده ها به افزایش باکتری های مفید کمک می کند. در برخی منابع گفته شده است شلغم خام دارای مقادیری انسولین گیاهی است و تا حدودی قند خون را کنترل می کند، اما پخته آن اگرچه در مقایسه با لبو کم قند تر است، اما مصرف زیاد آن برای مبتلایان به دیابت توصیه نمی شود.

شلغم به سبب بافت نرم و گرمایی که در حین طبخ دریافت می کند، نرم کننده سینه و کمک کننده به سیستم تنفسی است و از شدت سرفه می کاهد.

با وجود آن که در برخی منابع شلغم خاصیت ضد ویروسی قوی داشته و مقوی سیستم ایمنی بدن است، اما برخی کارشناسان معتقدند لبو بیشتر از شلغم می تواند در التیام سرماخوردگی تاثیرگذار باشد.

شلغم و لبو هر دو دارای املاح معدنی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد بوده و یکی از منابع پیشگیری کننده از پوکی استخوان هستند، اما باید بدانید به هیچ وجه نمی توان آنها را جایگزین شیر و فرآورده های لبنی کرد. این را هم بدانید شلغم برای مبتلایان به تیروئید باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

منبع: www.akairan.com