خواص و مضرات آویشن

خواص و مضرات آویشن

آویشن نیز نظیر دیگر گیاهان دارای مصارف داروئی و آشپزی می باشد و همچنین از ترکیب برگها و روغن این گیاه با سایر گیاهان داروئی در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

خواص

از آویشن برای درمان مشکلاتی نظیر، برونشیت، سیاه سرفه، گلو درد، ناراحتی معده، اسهال، نفخ شکم و اختلالات پوستی استفاده می شود.

–    در صورتی که آویشن را به صورت مستقیم در دهان قرار دهید، این عمل به رفع زخم دهان، تورم لوزه ها و بوی بد دهان کمک می کند.

–    روغن آویشن در درمان عفونت های باکتریایی و قارچی گوش تأثیر دارد.

–    یک لیوان جوشانده آویشن حاوی میزان بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها  می باشد.

–    جوشانده آویشن تا حد زیادی در درمان و التیام سرفه ها کمک می کند.

–    جوشانده آویشن برای درمان سوء هاضمه مفید است.

–    آویشن حاوی میران بسیار بالای مواد معدنی ضروری برای بدن می باشد.

آویشن یک آنتی اکسیدان بزرگ

در عصر مدرن امروز، علم کشف کرده که آویشن به طول عمر یک فرد کمک می کند. روغن های فرار در آویشن با افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ مطلوب در مغز به مراقبت از ذهن کمک می کند سلول های بدن را سالم نگه می دارد و به کاهش سرعت روند پیری کمک می کند. اسیدهای چرب برای ساخت دیواره های سلول و برای حفظ ساختار سیستم عصبی، مغز و شریانها حیاتی هستند. آویشن به این دلیل که یک آنتی اکسیدان قوی است به محافظت از این چربی ها از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

آکنه 

آزمایشات، اثر myrrh ( نوعی صمغ )، گل همیشه بهار و آویشن را در آکنه پروپیونی باکتریوم ثابت کرده است دانشمندان دانشگاه لیدز متروپولیتن در انگلستان نشان دادند که آویشن ممکن است مؤثرتر از کرم های تجویزی آکنه باشد.

فشار خون بالا

محققان در دانشگاه بلگراد، صربستان، نشان دادند عصاره آبی به دست آمده از آویشن ( آویشن وحشی ) فشار خون موش های آزمایشگاهی را کاهش می دهد سرطان روده بزرگ  یک مطالعه نشان داد که عصاره ( Thymus mastichina L ) ممکن است از روده را از سرطان محافظت کند.

مضرات

–    استفاده مداوم و بلند مدت آویشن می تواند باعث بروز ناراحتی های دستگاه گوارش شود.

–    احتمال بروز حساسیت نسبت به آویشن درافرادی که به پونه حساسیت دارند زیاد است.

–    مصرف آویشن ممکن است موجب سرعت لخته شدن خون شود. به همین دلیل افرادی که باید تحت عمل جراحی قرار گیرند، حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی، از مصرف آویشن خودداری کنند.

منبع: 7ganj.ir