خواص نوشیدن چایی چیست؟

خواص نوشیدن چایی چیست؟

خواص نوشیدن چایی

در پایان یک روز کاری، نوشیدن یک فنجان چای خیلی می‌چسبد. این نوشیدنی گرم به دلیل اینکه آرامش‌بخش است و خستگی را از تن بیرون می‌کند، طرفداران زیادی دارد. لذت نوشیدن چای وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این نوشیدنی سالم و پرطرفدار خواص درمانی هم دارد، از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند و برای سلامتی مفید است.

بررسی‌ها نشان داده است، چای اگر در حد طبیعی مصرف شود برای سلامت مفید است اما گاهی تصورات نادرستی درباره این نوشیدنی مطرح می‌شود که نتایج بررسی‌ها و تحقیقات آنها را تایید نمی‌کند. به طور مثال این که چای به دندان‌ها آسیب می‌رساند، برای قلب ضرر دارد یا اینکه چای مفید نیست و بهتر است مصرف آن را ترک کرد

تاثیر چای بر دندان چای برای سلامت دهان و دندان مفید است.

بررسی‌های اخیر پژوهشگران دانشگاه شیكاگو نشان داده است پلی‌فنل موجود در چای سیاه با غیرفعال كردن آنزیم‌های باكتری‌های دهانی، موجب عدم فعالیت آنها شده و در نتیجه پلاك‌های دندانی غیرفعال شده و از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری می‌شود. البته در این بررسی چای سیاه به صورت یك دهان‌شویه استفاده شده است اما نوشیدن چای هم به از بین بردن پلاك‌ها كمك می‌كند.

خواص نوشیدن چایی

چای به علت داشتن مقدار قابل ملاحظه‌ای تانن و فلوئوراید، از فساد، پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها جلوگیری می‌کند. بررسی‌های دانشمندان ژاپنی نشان داده كودكانی که چای می‌نوشند خیلی كم به پوسیدگی و كرم‌خوردگی دندان دچار می‌شوند.

ژاپنی‌ها به تازگی یك نوع خمیردندان ساخته و به بازار عرضه كرده‌اند كه پایه ساخت آن تانن است. شاید علت این تصور غلط مواد قندی و شیرین‌كننده‌هایی است که همراه چای مصرف می‌شود و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بهتر است چای را بدون قند بنوشید، یا قند یا شكر را به صورت حل شده در چای مصرف كنید و برای جلوگیری از پوسیدگی و رنگ گرفتن دندان‌ها بعد از صرف چای دهان و دندان‌های‌تان را با آب بشویید

تاثیر چای بر قلبنوشیدن چای به بیماران قلبی توصیه می‌شود. چای از ایجاد لخته‌های خطرناک خون که به حملات قلبی و سکته منجر می‌شود پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح چربی خون و فشارخون برخی مصرف‌کنندگان چای پایین‌تر از دیگران است. دانشمندان روسی پس از اجرای طرح‌های تحقیقاتی گسترده روی بیماران دریافته‌اند كه چای، آثار نیرومندی برای به تاخیر انداختن پیشرفت تصلب شرایین و تقویت عروق مویین و رقیق كردن خون و كاهش فشارخون دارد.

تحقیقات دیگر نیز آثار مفید چای را در حمایت عروق قلبی تایید می‌کند. همچنین چای، مخصوصا چای نه چندان پر رنگ، از تشكیل آتروما (تشكیل پلاك‌های انسداد عروقی) در آئورت جلوگیری می‌كند. نتیجه یک آزمایش که در آن تعدادی خرگوش به‌عنوان نوشابه چای خورده‌اند، نشان داد که این خرگوش‌ها نسبت به خرگوش‌هایی كه آب ساده خورده‌اند كمتر دچار ناراحتی و آسیب آئورت شده‌اند.

تحقیقات ژاپنی‌ها نشان می‌دهد كه چای، كلسترول و تری‌گلیسرید خون را كاهش می‌دهد. تاثیر چای بر جذب آهنمصرف چای بعد از غذا، به هضم غذا به ویژه غذاهای چرب کمک می‌کند. تانن موجود در چای از جذب زیاد آهن پیشگیری می‌کند، به همین دلیل نوشیدن روزانه یک فنجان چای به بیماران مبتلا به هموکروماتوز توصیه می‌شود.

البته توصیه می‌شود نوشیدن چای ساعت بعد از غذا باشد تاثیر چای بر اعصاببعضی‌ها چای می‌نوشند چون معتقدند چای خاصیت آرام‌بخش دارد اما بعضی‌ها هم می‌گویند چای شادی‌آور و نشاط‌آور است. واقعیت این است که هر دوی این صحبت‌ها درست است. چای تا پیش از دو دقیقه از دم‌كشیدن اثر محرك دارد اما پس از مدتی به تدریج از خاصیت محرك بودن آن كمتر شده و خاصیت آرامش‌بخشی آن بیشتر می‌شود.

پس از گذشت پنج دقیقه از دم‌كشیدن چای، بیشتر کافئین چای خارج می‌شود.چای ضدسرطان استچای 30 نوع آنتی‌اکسیدان دارد و بررسی‌ها نشان داده است که مصرف چای احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد و افرادی که در روز یک فنجان چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند 15 درصد کمتر دچار سرطان کلیه می‌شوند. فلاونیدها گروهی از پلی‌فنل‌ها هستند که به طور طبیعی در چای وجود دارند.

به نظر می‌رسد سطوح بالای این پلی‌فنل‌ها در بدن می‌تواند علاوه بر ویروس‌ها با سرطان‌های لوزالمعده، کولون، مثانه، پروستات و سینه نیز مقابله کند. محققان ژاپنی معتقدند در میان مواد طبیعی ضد سرطان چای رتبه اول را دارد.

عده‌ای از دانشمندان درجه اول موسسه ملی ژنتیك ژاپن طی گزارشی اعلام كردند كه در چای سبز ژاپن نوعی تانن وجود دارد كه خاصیت ضد موتاسیون سلولی دارد و درنتیجه از عوامل ضد سرطان است. میان صدها نوع گیاهی كه محققان ژاپنی در یك برنامه وسیع مطالعاتی به منظور یافتن بهترین و موثرترین گیاه ضد موتاسیون سلولی مورد بررسی قرار دادند، چای سبز در آزمایشگاه موثرترین ماده بوده است. بررسی‌ها نشان داده است افرادی كه اغلب چای سبز می‌نوشند احتمال ابتلا به سرطان معده در آنها کمتر از دیگران است.6 تاثیر چای بر سوخت و ساز بدنچای یک نوشیدنی کم کالری است و یک فنجان چای حدود چهار کالری دارد.

منبع: www.delgarm.com