خواص و مضرات سیر

خواص و مضرات سیر

 

سیر از آن دسته مواد غذایی است که به هر صورتی که خورده شود، فواید زیادی دارد. محققان علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که طب جایگزین، سال‌ها از فواید سیر صحبت کرده است و هم اکنون همه این فواید مورد تأیید دانشمندان است.

خواص درمانی سیر:

میخچه 

مقدار مساوى از سیر و پیاز را به صورت خمیر در آورده ، محل میخچه را تمیز و با الکل ضد عفونى نمایید، با چاقو تا حد ممکن آن را تراش دهید اما مواظب باشید که خونریزى نکند. پاى بیمار را با آب نمک مرطوب کنید. ظرف بیست دقیقه مخچه نرم مى شود، خمیر به دست آمده را خیس کرده آن را براى مدت بیست دقیقه مستقیما روى میخچه بگذارید و روى آن را بپوشانید و یک روز در میان همین کار را انجام دهید . پس از یک هفته میخچه از بین خواهد رفت .

مشکلات دندانى

جهت تسکن درد دندان قبل از هر چیزى سیر را له کرده محل دندان را با آن ضد عفونى نمایید. یونانیان باستان سیر را با کندر براى منظور فوق مى آمیختند .مصریان باستان حفره دندان را با سیر و عسل پر مى کردند تا چرکى نشود.

دیابت

سیر و ترکیباتش چندین نوبت در آزمایش هاى علمى جهت کاهش قند خون به کار رفته اند، بنابراین ممکن است در درمان مرض قند کمک خوبى باشند . به احتمال زیاد سیر براى بیماران دیابتى فایده دیگرى به غیر از پایین آوردن قند خون دارد و آن جلوگیرى از ناراحتیهاى عمومى قلب و عروق در این بیماران است . بیماران دیابتى مى توانند روزانه معادل یک حبه سیر به هر شکلى از جمله پخته شده با غذا، اتانل و سیر، کپسول و غیره مصرف کنند .

اسهال و اسهال خونى

سیر داروى خوبى جهت جلوگیرى و مداواى اسهال مسافران است .حضور باکترى هاى ناشناخته در مکان هاى جدید عامل اصلى اسهال مى باشد . چنانچه عملا به آن مبتلا شدید روزانه دو حبه سیر خام میل کنید و یا از کپسول زغال فعال موجود در داروخانه استفاده کنید . در کلیه کشورهاى جهان سوم از سیر جهت پیشگیرى و معالجه اسهال خونى استفاده مى شود . سیر نقش مؤ ثر و مستقیم آنتى بیوتیکى روى تعداد زیادى از باکترى ها و انگل هاى عامل اسهال خونى که حتى به مرگ منتهى مى شوند، دارد .

مشکلات گوش

  عفونت گوش کودکان علت اصلى بردن اطفال از یک تا شش ساله نزد پزشکان است که آنها متاءسفانه کودکان را اکثرا با آنتى بیوتیک مداوا مى کنند که معمولا درمان مناسبى نیست چون در بسیارى از موارد هیچگونه عفونتى در گوش یافت نمى شود . پژوهشگران داروهاى متداول به مدت ۲۰ سال تلاش نشان دادند که تجویز آنتى بیوتیک براى درمان گوش میانى مناسب نیست ولى متاءسفانه معالجات ادامه دارد . اکثر مشکلات گوش عملا مدیون حساسیت و یا علل محیطى از جمله دود سیگار دیگران مى باشد . جهت عفونت هاى گوش دوران کودکى ، از همه مهمتر قطع کردن لبنیات و غذاهاى مولد خلط مى باشد . در عوض آب میوه جات رقیق و سوپ سبزیجات گرم همراه آب زیاد بایستى مصرف شود که باعث رقیق شدن مخاط و خلاصى از درد گردد. طبق تحقیقات دانشمندان باز بودن سوراخ ‌هاى بینى در کم شدن دردگوش به اندازه آنتى بیوتیک مؤ ثر است . چکانیدن روغن گرم سیر در گوش نه روغن سرد ( روغن سرد موجب عکس ‍ العمل بافت ها و بالنتیجه افزایش درد مى گردد) . گاهى روغن گرم هم ممکن است بعضى از کودکان را تحریک کند که در صورت ناراحتى آنها مى توان با گوش پاک کن روغن را خارج کرد.

اگزما 

اگزما عبارت از عکس العمل حساسیت پوستى است که خارش شدیدى را موجب مى شود. جهت رهایى از آن بایستى یا با آب سیر دست ها و پاها را شست و یا کمپرس سرد و یا افشره سیر به محل خارش مالید، در استفاده از سیر له شده و یا آب سیر بایستى احتیاط کرد چون ممکن است عده اى به آن هم حساسیت داشته باشند .

آمفیزم، مشکلات ریه و آسم

آمفیزم و حالات مربوط به آن به علت فساد بافت هاى ریه مى باشد و معالجه شدنى به حساب نمى آیند به هر حال علائم آن را مى توان معالجه و یا بهبود بخشید .  سیر مجاری تنفسی را پاک می کند و به این وسیله از تنگی نفس می کاهد. کسانی که بیماری آسم دارند از سیر استفاده کنند یا یک حبّه سیر را زیر زبان بگذارند. کسانی که آسم دارند یک عدد پیاز و یک عدد سیر را کوبیده در یک لیوان آب که ۲۵% الکل طبی خوراکی دارد مخلوط کرده و بگذارند ۸ روز بماند سپس صاف کرده روزی ۱ بار یک حبه قند را که آغشته به آن محلول کرده بخورند. کسانی که برونشیت دارند و همچنین ناراحتی ریوی از سوپ سیر استفاده کنند زیرا به زودی خلط سینه را کم می‎کند.

خستگى مزمن 

اگر خستگى همراه علائم گرمایى از جمله دست و پاى داغ ، و تب خفیف و عرق ریزه در شب نباشد، روش ‍ استفاده از سه حبه سیر در روز را براى یک هفته دنبال کنید و اگر تحمل خوردن سیر را داشتید سیر خام میل کنید و جهت احتراز از تحریک آن را با شیر و یا آب هویج صرف نمایید. این کار روده را از وجود عفونت ها و انگل ها که به بیمارى دامن مى زنند پاک مى کند .

مسمومیت غذائى 

معالجات کوتاه مدت توسط سیر براى خیلى از استفراغ هاى حاصله از مسمومیت غذائى و آنفولانزاى روده اى مؤ ثر است .بدین منظور سیر کمى پخته که ده دقیقه جوشانیده شده به عنوان چاى میل شود، نه سیر خام که احتمال تحریک وجود دارد . همچنینسه حبه سیر و به همان اندازه زنجبیل را براى ده دقیقه در یک هشتم لیتر آب جوشانیده و آن را در دو وعده بنوشید .

عفونت قارچى

سیر اثر آنتى بیوتیکى مستقیم روى قارچ هایى از قبیل آنها که موجب عفونت هاى قارچى پا یا واژن مى شوند، دارد . بدین منظور دو بار پاشویه سیر در روز و در فواصل آن مالیدن روغن سیر و فرآورده هاى سیر از جمله آب سیر که آخرى ممکن است بافت هاى در حال التهاب را تحریک نماید.

سرگیجه 

کسانی که سرگیجه دارند یک حبه سیر بخورند. یک مورد استفاده نادر براى سیر که توسط آزمایش روى حیوانات پیشنهاد شده ، براى سرگیجه است . پژوهشگران ژاپنى که قدرت سیر را در افزایش ‍ مقاومت در مقابل افسردگى امتحان مى کردند، مقدار زیادى الکل به موش ها دادند تا این که تعادلشان به هم خورد. موش هایى که سیر خورانده شدند زودتر از سایرین حالت تعادل خود را بازیافته و الکل خون آنها سریعتر دفع شد .حداکثر اثر سیر براى موش ها به مقدار ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلى گرم در کیلوگرم وزن بدن که معادل پنج تا ده حبه سیر براى افراد متوسط مى باشد . بدون شک خوردن ده حبه سیر خام براى بیدار باش صبح روز بعد از هر نوشابه دیگرى مؤ ثرتر است .

حملات قلبى

سیر درمان کننده حمله قلبى ، که یک حالت اضطرارى است نمى باشد . اما تحقیقات نشان داده است که مى تواند از حمله مجدد (اگر کسى قبلا به آن مبتلا شده ) جلوگیرى کند . در اولین کنگره جهانى در سال ۱۹۹۰ که در مورد اعجاز سیر و ترکیباتش در واشنگتن تشکیل شد، پژوهشگران هندى نتیجه مطالعات سه ساله خود را که روى ۴۳۲ نفر از بیمارانى که قبلا به حمله قلبى مبتلا شده بودند، شرح دادند . به گروهى از آنها روزانه مکمل غذائى مشتمل آب سیر و شیر داده بودند ولى به گروه دوم خیر. افراد گروه اول که سیر خورده بودند علاوه بر این که کمتر از افراد گروه دیگر به حمله دوم مبتلا شدند، فشار خون و کلسترول کمترى در سرم خونشان مشاهده شد . پس از سه سال تعداد فوت شدگان گروه دوم که سیر دریافت نکرده بودند دو برابر گروه اول بود. در طول مدت مطالعه منافع استفاده از سیر با افزایش زمان بیشتر معلوم شد و نشانگر این مطلب بود که سیر عملا گرفتگى سرخرگ هاى قلب و عروق را حل نموده است . افراد گروهى که سیر مى خوردند، از منافع دیگرى همچون : افزایش انرژى ، میل جنسى بیشتر، تحمل بیشتر در تمرینات ورزشى و کم شدن درد مفاصل و آسم بهره مند شدند. در آزمایش دیگرى نشان داده شد که منافع سیر پخته همانند سیر خام است ، به گروهى از بیماران که به علت بیمارى قلبى به درد سینه مبتلا بودند به مدت یک ماه سیر خام یا پخته دادند و سپس خون آنها از نظر بسته شدن مورد آزمایش قرار گرفت ، در آخر ماه خون هر دو گروه رقیق تر شده بود که علامت خوبى براى پیشگیرى حمله قلبى مى باشد و گروهى که برایش سیر پخته تجویز شده بود از همان منافعى که گروه دیگر از خوردن سیر خام بهره مند شده بود برخوردار شد.

مضرات سیر:

 مادران شیرده در خوردن سیر زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند.

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود.

‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏

 زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎ . ‎

سیر را به صورت قرص سیر،ترشی سیر،سیر سرخ شده و…استفاده می کنند.

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.

مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. سیر عموما زمانیکه در مقادیر درمانی مصرف می شود، در دوران باردرای پر خطر می باشد.

زمانیکه سیر برروی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادیکه سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

منبع: 7ganj.i