خواص کرفس در طب سنتی

خواص کرفس در طب سنتی

کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد .قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است . در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بندر عباس می روید.

عصاره کرفس به عنوان ملین برای اینکه به روده های خسته و پیر کمک شود ، توصیه می شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود . از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می شود ( برگها را همیشه مصرف کنید )
کرفس مواد مضر را دفع می کند

کرفس کلیه و مثانه را تمیز می کند . از تولید سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند و ملین است دانشمندان بر این عقیده اند که کرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز کردن کلیه و مجاری ادرار. ترپین ماده معطر کرفس که مانع ماندن سنگ کلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میکروبی و درد می شود .
علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه آن جریان ادرار را تحریک و کلیه و مثانه را تمیز می کند. بیش ازهمه برای بیماران نقرسی مفید است . زیرا در خون این افراد اسید اوریک با غلظت بالا غالباً دیده می شود . روغن اتری که در کرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاری کلیه می شود بطوریکه اسید اوریک بهتر دفع میگردد. آلودگی میکربی ضعیف درروده نیز در اثر ترپین از بین می رود . کرفس باعث تحریک شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل دراثر خوردن کرفس بهبود می یابند .

کرفس بوی بد دهان‌ را ازبین می برد

تجربه نشان داده است که یک وعده غذا ی کرفس دار بوی بد دهان‌ را از بین می برد. عصاره کرفس به عنوان ملین
برای اینکه به روده های خسته و پیر کمک شود ، توصیه می شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود . از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می شود ( برگها را همیشه مصرف کنید ). از دیگر خواص کرفس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تقویت کننده معده
– تقویت کننده اعصاب
-آب کرفس خام در مان خوبی برای گرفتگی صداست .

نوشیدن آب کرفس را توصیه می‌کنید؟

karafs1

آب کرفس باعث می‌شود مقادیر زیادی از فیبر موجود در کرفس کامل به بدن نرسد اما نوشیدن آن از نوشیدن آبمیوه‌هایی مثل آب پرتقال که حدود 120 کیلوکالری به بدن می‌دهند، بسیار مناسب‌تر است البته برای کسانی که باید از یک رژیم غذایی کم انرژی داشته باشند.

کرفس برای افراد مختلف، منع مصرف هم دارد؟

معمولاً نه، فقط در برخی افراد که با هضم فیبر کرفس مشکل دارند، اندکی ایجاد مشکل می‌کند.
فیبر موجود در بافت کرفس از نوع خشبی (چوبی) است و کمی با فیبر سبزی‌های دیگر متفاوت است. به غیر از این مورد، مشکل خاص دیگری درباره مصرف کرفس گزارش نشده است.
بهترین روش برای نگهداری از کرفس هم این است که قبل از مصرف آن را به صورت قطعه‌قطعه درنیاورید تا مواد مغذی آن از دست نرود. شستشوی این سبزی به ویژه در قسمت‌های نزدیک‌تر به ریشه، باید با دقت بیشتری انجام شود.

منبع: www.akairan.com