خواص کنجد برای سلامتی

خواص کنجد برای سلامتی

خواص کنجد در کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی انسان، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است. محققان دریافته اند که مواد آنتی ‌اکسیدان‌ موجود در کنجد، با پایین آوردن سطح کلسترول بد در پیشگیری از خطر حمله‌ قلبی موثر باشند. فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد کاهش می یابد. در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد جزو خوراکی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان لیگنان‌ها می‌باشند. لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که همانند هورمون استروژن عمل می‌کنند برای همین به آن‌ها لقب فیتواستروژن داده‌اند. لیگنان‌های موجود در کنجد به خصوص کنجد آسیاب نشده همانند لیگنان‌های موجود در دانه‌ی کتان جذب بدن می‌شوند. «سزامین» یکی از لیگنان‌های اصلی کنجد محسوب می‌شود. لیگنان‌های موجود در کنجد برخی از چربی‌های خون مانند کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند، به همین دلیل مصرف کنجد برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند خوب است.

محققان به بیماران قلبی، مخصوصاً کسانی که دچار کلسترول بالا و گرفتگی عروق هستند، توصیه می‌کنند به جای استفاده از کره در وعده صبحانه یا عصرانه، مقداری کنجد خام را آسیاب و از آن برای طعم دادن به لقمه نان و پنیرشان استفاده کنند. البته روغن کنجد هم خواصی مشابه خود کنجد دارد بنابراین بیماران قلبی می‌توانند در صورت تمایل از این روغن برای پخت‌وپز یا طعم دادن به سالاد استفاده کنند. برای استفاده از روغن کنجد برای پخت‌ و پز یا سرخ کردن، باید از وجود برچسب «مخصوص سرخ کردن» یا «مخصوص پخت‌ و پز» اطمینان حاصل کنید.

konjed1

خواص کنجد برای استخوان ها

گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

کنجد و تسکین دندان درد

از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

خواص کنجد – کنجد سرشار از ویتامین B

ویتامین B1: ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، در کنجد به میزان فراوانی وجود دارد، وظیفه این ویتامین، تولید انرژی از گلوسیدهای مصرفی می باشد. اگر احساس بی‌حالی می‌کنید و انرژی کم می‌آورید کنجد میل کنید. از این گذشته ویتامین B1 برای مغز نیز مفید است.

ویتامین B2: ویتامین B2 را ریبوفلاوین نیز می‌نامند و دانه های کنجد منبع فوق‌العاده این ویتامین محسوب می‌شود. این ویتامین نیز مانند ویتامین B1، در تولید انرژی برای همه‌ی سلول‌ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای بافت‌ها، تولید هورمون‌ها و ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

ویتامین B3: ویتامین B3 یا نیاسین نیز در کنجد وجود دارد. این ویتامین در بیشتر سوخت و سازها به خصوص در تولید انرژی از گلوسیدها، چربی‌ها و پروتئین‌های مصرفی نقش فعالی دارد. ویتامین B3 همچنین در فرآیند تشکیل DNA شرکت دارد و به رشد بدن کمک می‌کند.

منبع: www.noavard.co