خونریزی لثه در حین مسواک زدن

خونریزی لثه در حین مسواک زدن

خونریزی لثه در حین مسواک زدن

چنانچه لثه‌های‌تان هر روز به هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کنند، ممکن است دلایلی برای آن وجود داشته باشد که لازم است به آنها توجه کنید. این امر می‌تواند به دلیل استفاده از مسواک سخت، مسواک زدن نادرست، التهاب لثه، بیماری پریودنتال، عوارض جانبی دارو، و یا کمبود تغذیه‌ای ایجاد شود. تشخیص به موقع و گزینه‌های درمانی صحیح خونریزی لثه به منظور پیشگیری از عوارض بیشتر امری ضروری است.
خونریزی لثه نشانه‌ی مشترک بیماری پریودنتال و ژنژویت یا التهاب لثه به حساب می‌آید. این وضعیت ممکن است با انجام برخی فعالیتها مانند استفاده از نخ دندان، مسواک زدن، و حتی در حین جویدن غذا تشدید شود. از آنجا که باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا همیشه در داخل دهان وجود دارند، خونریزی لثه خطر ابتلا به عفونت و سایر بیماری‌های وابسته به گردش خون را افزایش می‌دهد. طبق آمار منتشر شده، بیش از 80 درصد مردم در سراسر جهان به نوعی بیماری لثه مبتلا می‌باشند. اجازه دهید نگاهی به برخی از داروهای مؤثر در رفع خونریزی لثه بیاندازیم.

دانستن علت این اتفاق

متخصصین امر پزشکی بر این عقیده‌اند که تظاهرات دهانی (oral manifestations)، نشانه‌ی هشدار دهنده‌ی بیش از 90 درصد از موارد بیماری‌های شدید می‌باشد. میزان خونریزی لثه ربطی به شدت بیماری زمینه‌ای ندارد. با این حال، اگر شما در میان یکی از هزاران فردی باشید که دچار بیماری لثه شده‌اید، در این صورت وقت آن رسیده که توسط یک پزشک حاذق معاینه شوید. این مشکل می‌تواند توسط عوامل مختلفی، که شامل موارد زیر‌ می‌باشد، ایجاد شود.

یک مسواک سخت یا زبر

یکی از علل شایع این مشکل، استفاده از یک مسواک سخت (hard brush) است. رشته‌های مسواک اگر سخت و زبر باشند، ممکن است لثه را تحریک و خراش داده در نتیجه منجر به خونریزی ‌شود. در چنین مواردی، تعویض مسواکتان با یک مسواک لطیف و حساس جهت حل این مشکل توصیه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به وضعیت دندان خود از دندانپزشکتان بخواهید یک مارک قابل اعتماد از مسواک را به شما معرفی نماید.

روش مسواک زدن

روش نادرست مسواک زدن مانند مسواک زدن بیش از حد محکم و مسواک زدن بیش از حد طولانی می‌تواند موجب خونریزی لثه شود. بر اساس میزان تحریک لثه، همچنین ممکن است خونریزی در لثه پس از مسواک زدن تجربه شود. از اینرو، علاوه بر استفاده از یک مسواک مناسب، حتماً طبق توصیه و تجویز دندانپزشک در نحوه‌ی مسواک زدن عمل نمایید.

ژنژیوت یا ورم لثه

معمولاً، این مشکل به عنوان علامتی هشدار دهنده برای بیماری ژنزیویت یا التهاب لثه خود را نشان می‌دهد. ژنژیویت با التهاب و میزان حساسیت افزایش یافته‌ی لثه مشخص می‌شود. علت اصلی لثه‌ی ملتهب وجود پلاک یا جرم در محل اتصال دندانها و لثه است. طی یک دوره‌ی زمانی، آلودگی باکتریایی رخ داده و موجب تحریک و سوزش در لثه می‌شود. توصیه می‌شود که به منظور دریافت درمان مناسب این مشکل و رهانیدن خود از این درد و ناراحتی ناشی از این مشکل، به یک دندانپزشک حاذق مراجعه نمایید.

بیماری پریودنتال

بیماری لثه یا پریودنتال یک مشکل دندانی پیش رونده است که موجب پوسیدگی دندان در بسیاری از بزرگسالان در سراسر جهان می‌شود. این بیماری، فرم پیشرفته بیماری لثه می‌باشد که به علت باقی‌ ماندن طولانی مدت پلاک در خط لثه بوجود می‌آید. مسواک زدن صحیح و مناسب در رفع پلاک جهت مبارزه با خونریزی لثه در حین مسواک زدن، مؤثر می‌باشد.

اختلال خونی

خیلی به ندرت مشکل لثه نشان دهنده‌ی مسائل پزشکی تهدید کننده حیات مانند سرطان خون و بیماری‌های خونریزی دهنده است. افرادی که دچار خونریزی مداوم هستند، در معرض خطر بالاتری از داشتن اختلالات خونی شدید فوق قرار دارند. به منظور رد علل احتمالی، با یک دندانپزشک در خصوص کثرت بروز خونریزی لثه مشورت نمایید.

اثرات جانبی دارو

برخی داروها خون را رقیق ساخته، در نتیجه احتمال خونریزی لثه را افزایش می‌دهند. از اینرو، اگر این مشکل لثه در حین مصرف داروهایی به طور مکرر تظاهر نمود، بیمار بایستی از یک پزشک متخصص کمک بخواهد. پزشک احتمالاً داروهای جایگزینی را جهت مقابله با خونریزی لثه تجویز می‌نماید.

سایر علل

غیر از علل فوق، خونریزی لثه در حین مسواک زدن همچنین می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد. به همین دلیل زنان باردار در معرض خطر بیشتری از ابتلا به این بیماری خونریزی لثه نسبت به دیگران قرار دارند. یکی دیگر از دلایل این مشکل کمبود مواد مغذی در بدن به خصوص ویتامین C و کمبود پتاسیم می‌باشد. سعی کنید به منظور رفع مشکل خونریزی لثه حین مسواک زدن، مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود سازید.
مؤثرترین درمان از طریق شستشوی دهان با آب نمک گرم به مدت 3-2 دقیقه حاصل می‌شود. انجام این کار، به متوقف ساختن خونریزی و همچنین تسکین بافتهای آسیب دیده‌ی لثه کمک می‌کند. اگر در خونریزی لثه حتی پس از انجام صحیح بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب از دندان‌ها، بهبودی حاصل نشد، در این صورت به یک دندانپزشک حاذق مراجعه کرده تا از بروز عوارضی در آینده جلوگیری شود.

منبع:راسخون