درمان آسم در بارداری

درمان آسم در بارداری

درمان آسم در بارداری

درمان آسم در بارداری ضروری است زیرا این بیماری می‌تواند تهدیدی جدی و خطرناک برای سلامت مادر و جنین او باشد. با خواندن این مقاله می‌توانید با راه‌های درمان آسم در بارداری آشنا شوید.

درمان آسم در بارداری

آسم نوعی بیماری مزمن دستگاه تنفسی است که التهاب دوره‌ای و متناوب راه‌های هوایی و مختل شدن جریان هوای طبیعی ورودی به بدن، از ویژگی‌های آن است. با آسیب لایه‌ی داخلی راه هوایی توسط مواد حساسیت زا، مواد تحریک کننده‌ و آسیب رسان، عفونت‌ها، هوای سرد، تغییرات هورمونی بدن و سایر موارد، موجب تحریک راه‌های تنفسی و در نتیجه بیماری آسم می‌گردند. یک حمله‌ی آسمی با علایمی نظیر دشواری تنفس، خس خس سینه، احساس فشردگی در قفسه‌ی سینه، سرفه و غیره شناخته می‌شود. حملات آسمی در طی دوران بارداری نسبتاً شایع است. در زنان با سابقه‌ی ابتلا به آسم، حملات آسمی مکرر در دوران بارداری محتمل‌تر است. از طرف دیگر، برخی زنان برای نخستین بار در طی دوران بارداری به آسم مبتلا می‌گردند.

چگونه آسم در دوران بارداری را درمان کنیم؟

بسیاری از زنان به دلیل نگرانی از آسیب داروها به جنین خود، سعی می‌کنند از درمان آسم در طی بارداری خودداری کنند. در حقیقت مصرف دارو برای درمان آسم ممکن است برای سلامتی جنین مفید نباشد اما حمله‌ی آسمی کنترل نشده در دوران بارداری به مراتب خطرناک‌تر است. آسم در طی بارداری موجب کاهش اکسیژن رسانی به مادر و رویان می‌گردد. این کاهش دریافت اکسیژن، منجر به عوارض جدی و خطرناکی نظیر فشار خون بالا در مادر باردار، پره اکلامپسی که نوعی مسمومیت حاملگی در اثر فشار خون بالا است که همراه با تشنج دیده می‌شود، وزن کم نوزاد هنگام تولد، تولد نوزاد نارس و سایر موارد می‌گردد.
برای درمان آسم در دوران بارداری، شما می‌بایستی تحت نظر متخصص ریه و زنان و زایمان خود باشید. پس از مطلع شدن از بارداری خود، هرگز مصرف داروها را خودسرانه قطع نکنید. بلکه می‌بایستی پزشک متخصص زنان و زایمان خود را از داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع سازید. پس از با خبر ساختن متخصص ریه‌ی خود از بارداریتان، ممکن است پزشک دوز داروها را تغییر داده یا داروی جدیدی برای شما تجویز نماید.
استروئیدهای استشاقی معروف‌ترین داروی مورد استفاده برای درمان آسم در طی بارداری می‌باشند. این دارو راه‌های هوایی را کاملاً باز می‌کند و علایم را تخفیف می‌دهد. ممکن است این داروها همراه با داروهای استروئیدی خوراکی یا تزریقی تجویز گردند. دوز مصرفی این داروها بستگی به تعداد حملات آسم و شدت علایم دارد. پزشک داروی مناسب با کمترین عوارض برای شما و فرزندتان، تجویز خواهد کرد پس هیچ موردی برای نگرانی وجود ندارد.
اگر آسم در اثر تماس با مواد حساسیت زا ایجاد شده شود، پزشک برای کنترل و کاهش علایم آلرژی آنتی هیستامین تجویز می‌کند. گرفتگی و احتقان بینی به دلیل عفونت بخش فوقانی سیستم تنفسی، اغلب با ضد احتقان‌های خوراکی درمان می‌گردد. بهتر است برای بیماران آسمی مستعد حملات آنفولانزا، واکسن‌ آنفلونزا به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط بیمار تجویز گردد. مصرف مرتب داروها به تنهایی کافی نیست، و پزشک متخصص ریه‌ی شما می‌بایستی هرچند وقت یکبار عملکرد ریه را بررسی نماید. پزشک متخصص زنان نیز سونوگرافی‌های متعدد و مکرر برای بررسی رشد رویان توصیه می‌کند.

درمان حمله‌ی آسمی در منزل

همراه با درمان پزشکی، انجام برخی اقدامات درمانی در منزل برای کنترل و تخفیف علایم آسم ضروری است. برخی نکات مفید در این رابطه عبارتند از:

-از هرگونه تماس با دود توتون و تنباکو اجتناب کنید. زنان باردار سیگاری، می‌بایستی فوراً سیگار را ترک کنند. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به حمله‌ی آسمی شدیدی گردد.
-اطمینان یابید در محیط منزل و محل کار شما که بیشترین زمان خود را آنجا سپری می‌کنید، هیچ گونه مواد آسیب رسان و تحریک کننده‌ی محیطی نظیر گرد و خاک، غبار، دانه‌ی گرده، کپک قارچی و سایر موارد ، وجود ندارد.
-سعی کنید در هوای سرد از منزل خارج نشوید. و در صورت بیرون رفتن، دهان و بینی خود را به خوبی با شال بپوشانید.
-با مخلوط کردن مقداری سنگ نمک و روغن خردل، خمیر غلیظی تهیه کنید. سپس هر روز قفسه‌ی سینه‌ی خود را به آرامی با این خمیر ماساژ دهید. این اقدام باعث کاهش چشمگیر احتمال حمله‌ی آسمی می‌گردد.
-سیر موجب بهبودی بیماری آسم می‌گردد. 8 تا 10 عدد حبه‌ی سیر را در لیوانی از شیر به مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن، آن را بنوشید و برای بهترین نتیجه بهتر است هر روز آن را مصرف کنید.
-هدف اصلی این درمان حفظ سلامتی مادر و نوزاد است. اگر شما از جمله زنانی هستید که پیش از بارداری نیز به بیماری آسم مبتلا بوده‌اید، موردی برای نگرانی نیست و به هیچ وجه تصور نکنید به دلیل این بیماری، بارداری دشواری خواهید داشت. با مراقبت پزشکی مناسب، کنترل منظم بیماری و برخی اقدامات پیشگیرانه‌ی مناسب، در بارداری مشکلی با آسم نخواهید داشت.

منبع:راسخون